Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Hej,
Kan tänka mig att fler än jag hamnar i detta forum som nybörjare och eftersom jag är hemma sjuk idag tänkte jag skriva ner mina erfarenheter från att ha gett mig tillbaka in i den analoga världen.

Starten
För några veckor sedan skulle jag köpa en stillbildskamera. Problemet är att jag ytterst sällan tar stillbilder, inte för att det är tråkigt utan mer för att det aldrig blir något av dem.
Sedan ca 10 år har jag snöat in på att filma. Jag tycker det ger mer för mödan eftersom jag får skapa innan, under och efter med långa redigeringssittningar.
Därför tog det emot att hosta upp dyra pengar för en fin kamera, igen.

I mitt letande stötte jag på nyrenoverade Polaroidkameror från Impossible Project. När första filmpaket hade framkallats insåg jag, det här är nytändningen mitt fotande behöver.
Krut_Fonster_600.jpg

Så det bar ut på Ebay och Tradera och en massiv reasearch gjordes på alla tänkbara kameror. Mina slutsatser blev:
Fan va snyggt det blir.
Shit va coola alla gamla kameror är (älskar teknik och nostalgia, har LP, Super-8 osv).
Det är ju hur billigt som helst!

Köpen
Eftersom jag hade flera gamla Minoltaobjektiv till min videokamera (Blackmagic Pocket Cinema Camera) så tittade jag efter en systemkamera med samma märke, en mellanformatare, en rangefinder och något litet o lätt.

Jag tog min lilla budget som var tänkt att täcka en Olympus Stylus-1 (strax över 4k) och köpte istället,
Yashica D, Mellanformat
Minolta 7S, Rangefinder
Olympus Trip 35, Kompakt
Minolta SRT-101 x 2 (lite bucklig lucka på den första, ska byta mellan dem.), SLR
2st olika Zeiss Ikon
Practica xb20, SLR
Yashica Minister ii, selenium rangefinder
Minolta Autaomatic, impulsköp.
Yashica Electra 35 GT, rangefinder
Framkallningsgrejer för både svartvitt och färg.
Massor med Film i olika färg och form.

Allt fungerar bra sånär som på en bucklig lucka på SRTn vilket gjorde att de första fem bilderna sabbas i varje rulle. Ljusmätaren på 7s är trasig men det brukar oftast vara en söndererjad sladd, ska försöka fixa det själv.

WP_20140302_14_06_09_Pro.jpg

Leken
Att fota med dessa gamla kameror är en fröjd. Det är kul och avkopplande. Det bästa är att jag inte stressar och tar tusen bilder per session som endå bara ska ta upp plats på hårddisken för att jag "nån dag" ska ta tag i det.
Istället tar jag den bild jag vill ha och går sedan vidare. Finns ingen större poäng att ta fler eftersom jag inte ser resultatet. Kan hända att jag tar två fall jag blir lite tveksam på exponeringen.

Kamerorna i sig gör det också roligare eftersom de är så häftiga. Metall, mekanik, ljudet, lukten osv. Jag går helt enkelt igång på det.
Älskar tex hur Olympus Trippen signalerar att den inte kan exponera med en fysisk röd "skyllt" istället för en diod eller ljud.
Eller hur coolt är det inte att dra yttersta ringen på Yashica Ministern till rätt ljusvärde och se hur det mekansikt vrider slutaren och bländaren till en vettig exponering?
Minolta SRT-101 har ett sånt där riktigt kamera ljud, så det smäller om det. När man tar en bild hörs det och det råder ingen tvekan om vem i rummet som fotograferar :)

IMG_20140302_0019.jpg

Processen
Från början hade jag inte tänkt framkalla själv men det blev på något underligt sätt oundvikligt.
Jag lämnade in några färgrullar. En med gammal hederlig fotopåse och en på stan hos en 1h framkallare. Bilderna blir jättefina och korten blir sådär "glossy" som är man var barn.
När jag pratade med en kollega sa han att jag nog skulle börja framkalla själv eftersom jag kommer vilja "äga hela processen", äshdå tänkte jag.

Men redan när jag höll upp första negativet mot fönstret kändes det som att lämna filmat material till en annan redigerare (något jag inte gillar, control freak). Det är ju min process.

WP_20140227_19_38_25_Pro.jpg

Så jag köpte grejer från photax och satte igång. Första rullen blev riktigt bra, andra och tredje också. Det är helt enkelt inga problem. Tycker en bra jämförelse är sockerkaka. Kan man följa receptet och få ett ätbart resultat kan man framkalla film.
I veckan ska jag ge mig på färgkittet men är inte särskillt oroad. Enda skillnaden är temperaturen men det finns massor med olika sätt att lösa det på. Bara att kolla youtube. Det blir väl som att baka tigerkaka.

Resultatet
Här är en film från min andra framkallning med lite exempelbilder på slutet. Filmen är gjord med en bmpcc och ett svingammalt objektiv (Elgeet 13mm f1.5). I filmen tar jag en Trip 35 men fotona är tagna med Yashica Electra 35 GT (silver är snyggare på film).

https://www.youtube.com/watch?v=KlCU27A4j2Q

Vägen Framåt
Som sagt, jag är nybörjare och har inte ens hunnit börja ta bilder på alvar utan testkör kamerorna och slipar på mitt arbetsflöde. Men jag känner att det här kommer jag hålla på med ett bra tag framöver. Tröttnar jag på framkallning så finns ju labben. Och tröttnar jag helt så har kamerorna knappast gått ner i pris.

Snarare kommer nog det utvecklas till mörkrum eftersom när min kollega som pratade om att äga processen fick höra att jag scannade mina objektiv så sa han, "Ska du blanda in digitalt äckelpäckel i din analoga process".
Det där gnager mig lite :)

Sen är det ju kul att hålla ett öga på auktioner och loppisar. Nu när jag har mer kameror än jag behöver så får hobbyn även ett inslag av samlande. Jag vill tex ha en Olympus 35RC och inget hindrar mig från att hosta upp en femhundring och köpa en idag. Men det är roligare att vänta tills jag får den för 100 kr.
Så var det med Yashica Ministern, behövde den inte men för 75kr var det inget att orda om för jag fullkomligt älskar seleniumkameror.
Håller med Rehborg, skönt med en hobby där man får ge sig hän åt prylar och teknik (utan att bli ruinerad).

1.jpg

Hoppas nån annan nybörjare hittar tråden i framtiden och finner den intressant och jag återkommer säkert med första färgframkallningarna m.m framöver.
/Mattias
 
Senast ändrad:

Jostein

Aktiv medlem
Kul och inspirerande inlägg. Jag har själv köpt en gammal analog kamera och håller på och tar första rullen nu. Vi får vänta och se hur resultatet blir.
 

beetle

Aktiv medlem
Fantastiskt bra skrivet inlägg och väldigt inspirerande. Jättebra film också! Själv har jag också sedan ett par år tillbaka börjat fota i sv/v och framkalla själv. Har ett litet projekt på gång där jag åtminstone försöker köra en film i varje kamera jag samlat på mig. Bifogar en bild från Lissabon sommaren 2012 som är tagen med en Zeiss Ikon Contessa.
 

Bilagor

wilper

Aktiv medlem
Ha! Du verkar ha gått lite snabbare fram än jag, men vi är på liknande resor. Jag drog igång för drygt ett år sedan, men har gjort mina anteckningar på en blog i stället för här på FS, http://photofying.wordpress.com/2012/10/17/ricoh-kr-5-in-good-condition

Jag har också dragit på mig en väldig massa bråte, men det behöver ju inte bli så fasligt dyrt.

Mina närmaste projekt är att bygga en hålkamera, och att testa storformat. Det skall bli skoj!
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Fantastiskt bra skrivet inlägg och väldigt inspirerande. Jättebra film också! Själv har jag också sedan ett par år tillbaka börjat fota i sv/v och framkalla själv. Har ett litet projekt på gång där jag åtminstone försöker köra en film i varje kamera jag samlat på mig. Bifogar en bild från Lissabon sommaren 2012 som är tagen med en Zeiss Ikon Contessa.
Tackar!
Vacker bild, blir sugen på att inviga en av mina Zeiss Ikon. Fast ett mulet Västerås är kanske inte lika hett :)

Är som sagt hemma idag. Efter att jag skrivit första inlägget tänkte jag,
"Jahap, va fan hittar jag på nu då?"
Precis då damp ett kuvert med 120 Kodak T-Max 400 ner på hallmattan och nu hänger en rulle på tork i badrummet.
Invigde Yashica Dn och tog olika exponeringar enligt Mitt tycke, Sunny 16 och en gammal ljusmätare från DDR för att få en uppfattning om hur den jobbar.
Kan återkomma med resultat ikväll när de torkat och scannats.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Ha! Du verkar ha gått lite snabbare fram än jag, men vi är på liknande resor. Jag drog igång för drygt ett år sedan, men har gjort mina anteckningar på en blog i stället för här på FS, http://photofying.wordpress.com/2012/10/17/ricoh-kr-5-in-good-condition

Jag har också dragit på mig en väldig massa bråte, men det behöver ju inte bli så fasligt dyrt.

Mina närmaste projekt är att bygga en hålkamera, och att testa storformat. Det skall bli skoj!
Kul, den bloggen ska jag följa :)
 

Emaks

Aktiv medlem
Tips för mörkrum!

För er som är intresserade av att driva det hela fullt ut, dvs börja kopiera pappersbilder själva i mörkrum, kan jag för svartvitt rekommendera Nova Monochrome framkallningstankar. Har själv två styck med 3 fack i varje för vätskor i stl 30x40. Det går dock bra att använda enbart en tank med tre fack för framkallare, stopp och fix. Jag jag använder ju tvåbadsframkallning och fixerar även i två bad, samt har sista facket för HCA/Lavaquick fixförstörare. Men det räcker med tre fack, speciellt om man bara tänker sig köra med plastpapper och inte vill "krabba" med fiber som jag.

Tankarna tar minimalt med plats, Mina två med 6 fack samt en arkivskölj med 5 fack tar enbart en bredd på en halvmeter. Om jag kört med skålar skulle jag behövt flera meter med utrymme för att täcka in all min kemi. Kemin håller dessutom uppemot två veckor i tankarna, såvida den inte förbrukats av antal kopior som gått igenom. Detta tacka vare den minimala luftkontakten som minimerar oxideringen, samt att dom har lock som man kan lägga på så fort tankarna inte används. Med modernt luktfritt stopp och fix kan dom stå t.ex i en tvättstuga eller grovkök, badrum utan problem. Har själv mitt mörkrum i groventrén intill köket och ingen i familjen klagar på någon lukt. Det är en fröjd att ha det så här, att slippa blanda till kemi eller hälla tillbaka/kassera efter varje session. I skålar oxiderar kemin på några timmar och du måste i regel blanda till ny för varje gång.

Visserligen kostar tankarna och sköljen en del, men jobbar man mycket med mörkrum är det värt pengarna.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Här kommer två rutor från dagens testrulle med Yashica Dn.
Nu ser jag fram emot att få testa den ute så fort tiden och vädret tillåter.

Cameras2_f56_YashicaD_Test.jpg

LillaLumia_YashicaD_Test.jpg
 

beetle

Aktiv medlem
Här kommer två rutor från dagens testrulle med Yashica Dn.
Nu ser jag fram emot att få testa den ute så fort tiden och vädret tillåter.

Visa bilaga 133700

Visa bilaga 133701
Snyggt och snabbt jobbat! Yashican ser ut att fungera bra! Önskar att jag hade din framkallningssnabbhet, har ett par rullar liggande sen nyår. Har ingen D-76 hemma och Scandinavianphoto har slutat sälja det. Tänkte prova Rodinal och beställa från Tyskland plus lite Tri-x.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Snyggt och snabbt jobbat! Yashican ser ut att fungera bra! Önskar att jag hade din framkallningssnabbhet, har ett par rullar liggande sen nyår. Har ingen D-76 hemma och Scandinavianphoto har slutat sälja det. Tänkte prova Rodinal och beställa från Tyskland plus lite Tri-x.
Tack!
Ja det år fort nu när grejerna står redo under diskbänken, torra och redo. Tar typ 40 minuter från kamera till torklina.
Rodinal är det jag har. Eftersom jag bara testat det så kan jag inte säga bu eller bä men jag tycker det blir fint.
Tri-x kommer imorn tillsammans med färgkemin (la till två rullar för att nå upp till billigare frakt). Kan rekomendera photax.se, de har 1 dags leverans. Enda bökiga är att på vissa varor måste man själv fylla i artikelnummer.
Min stora filmbeställning gjorde jag från macodirect i Tyskland, gick också förvånansvärt snabbt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Snyggt och snabbt jobbat! Yashican ser ut att fungera bra! Önskar att jag hade din framkallningssnabbhet, har ett par rullar liggande sen nyår. Har ingen D-76 hemma och Scandinavianphoto har slutat sälja det. Tänkte prova Rodinal och beställa från Tyskland plus lite Tri-x.
Rodinal är annars bäst för lågkänsliga filmer, om man inte är ute efter markant korn. Med lågkänslig film ger Rodinal väldigt fin skärpekänsla. Tri-X blir bättre med D76. Receptet till D76 är gammalt och välkänt om du lyckas få tag på kemikalierna är det inte svårt att blanda själv.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Rodinal är annars bäst för lågkänsliga filmer, om man inte är ute efter markant korn. Med lågkänslig film ger Rodinal väldigt fin skärpekänsla. Tri-X blir bättre med D76. Receptet till D76 är gammalt och välkänt om du lyckas få tag på kemikalierna är det inte svårt att blanda själv.
Ok, bra info.
Vad skulle du kalla lågkänslig?
Jag har både T-Max och Tri-X i 400, skulle det endå bli "bättre" med D76?
Och hur förhåller de bägge sig till Tetenal Ultrafin?

Tacksam för hjälp, Mattias
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Riktigt bra och inspirerande tråd! Jag har också nyligen börjat utforska lite analogt så det är kul att se flera som håller på.

Jag testar att dela en bild om det funkar över tapatalk.


EOS 300, Tmax400, Rodinal 1+33.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Riktigt bra och inspirerande tråd! Jag har också nyligen börjat utforska lite analogt så det är kul att se flera som håller på.

Jag testar att dela en bild om det funkar över tapatalk.


EOS 300, Tmax400, Rodinal 1+33.
Snygg!
Antar att 1+33 är spädningen på framkallaren, vad för skillnad blir det med mer utspädd?
 

beetle

Aktiv medlem
Rodinal är annars bäst för lågkänsliga filmer, om man inte är ute efter markant korn. Med lågkänslig film ger Rodinal väldigt fin skärpekänsla. Tri-X blir bättre med D76. Receptet till D76 är gammalt och välkänt om du lyckas få tag på kemikalierna är det inte svårt att blanda själv.
Har bara använt D76 tidigare. Har bara läst att många rekommenderar Tri-X i(nte TMax400) och Rodinal - därför vore det kul att testa men om det blir för markant korn så är det kanske inte så lyckat.
 
ANNONS