Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig feedback på min portfolio/hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jättevackra bilder! Gillar belysning och efterarbetet skarpt. Bakgrunden du har på sidan är riktigt grym tycker jag. Den ger en slags drömsk stil. Såg dock att du hade en tablå som hette "blog" men ingenting dyker upp där. Jag tror det är viktigt ifall man ska ha en blogg att faktiskt vara aktiv och skriva där. Att försöka få upp några inlägg tidigt så det ser ut som man faktiskt är aktiv med bloggen. Du kanske ska ta bort den från menyn tills du skrivit ihop några inlägg.
Kul att du gillart! =) Jag håller helt med dig men har helt kommit av mig där. Jag har massa annat på G just nu men när jag kommer igång igen så ska jag ta tag i det!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Lättnavigerad och lagom många val i menyn, snyggt!
Bland bilderna så har du många som är fantastiska!

Det jag har åsikter om är:

*Ditt namn och "Fotograf" på förstasidan är i orange, och det passar inte riktigt in med resten av färgerna på sidan, det blir liksom lite jobbigt att titta på.
Svart/vitt eller annan subtil färg passar bättre enligt mig.

*I ditt galleri "Natur" så har du ett par bilder som bör läggas in i galleriet "Kustlandskap", eftersom att du redan har gjort ett galleri specifikt för det så bör du sortera dom därefter (även om jag vet att det är svårt att sortera när man har gjort ett par olika gallerier)

*I menyn så bör "Om mig" vara efter "Info / Priser" då priser är intressantare för en besökare/kund än att veta vem du är (min mening).

I det stora hela en smidig och riktigt bra sida!

Mvh
Erik Hermansson
tack så mycket för den konstruktiva kritiken. Jag ändrade plats i menyn. Du har nog rätt i det att folk är mer intresserade av priser än om mig :)

Ändrade också färgen på texten. Nu är den vit istället för orange. Det blir kanske en renare look då.

Angående bilderna så har jag inga kustbilder i naturgalleriet. Jag misstänker dock att det är bilderna på klippor och vatten som ser ut som havet och kusten men det är faktiskt Vänern på vissa av bilderna och sen är det Stora Le. Men man kanske skulle lägga dom i det andra galleriet i alla fall eftersom det ser ut som kusten?
 

excesslight

Aktiv medlem
riktigt snygg sida. bilderna är riktigt bra med en bra känsla i.
jag gillar dock inte att man måste scrolla åt sidan. Det är ett satans påfund. Det är bara jobbigt eftersom det inte är jobbigt när man scrollar på musen.
jag tröttnade väldigt fort och orkade bara bläddra igenom dom första bilderna.
Vad menar du med scrolla? Så jag ser hans sida så drar jag bara blocket åt sidan under bilderna. Eller så trycker jag på en bild så förstoras den upp och trycker man på högersidan av bilden så går man åt de hållet i galleriet, och tvärtom på vänstersidan.
 

excesslight

Aktiv medlem
En riktigt bra idé detta!
Det kan hjälpa oss alla att få fram bättre och mer lättanvända hemsidor/portfolios.

I det stora hela så gillar jag din sida och dina bilder absolut!

Den kreativa kritiken jag har att komma med är följande:
*Sidan "instagram" heter "instagrams" i Menyn
*Meny-knappen bör också alltid vara på samma plats, vilken del av hemsidan man än är inne på. I din blogg (Wordpress) så förflyttas menyn från övre högra hörn till mitten av vänster sida vilket blir lite förvirrande.

Annars en snabb, lättnavigerad och smidig sida!

Mvh
Erik Hermansson
Tack för infon! såg detta nu, har varit och pillat i menyerna men nu är det fixat. Du ser, redan där hjälps vi åt med våra sidor! :) Problemet med min wordpress/blogg är att företaget jag har den vanliga sidan hos har ingen RSS-flöde för bloggen. Vilket gör att den har svårt att hitta fram bland andra bloggar, därför har jag känt mig tvungen att välja något annat. Dock hoppas jag de kommer fixa fram den egenskapen inom en framtid, så slipper det vara ett sånt glapp i utformningen av sidan.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vad menar du med scrolla? Så jag ser hans sida så drar jag bara blocket åt sidan under bilderna. Eller så trycker jag på en bild så förstoras den upp och trycker man på högersidan av bilden så går man åt de hållet i galleriet, och tvärtom på vänstersidan.
med scrolla menar jag just att scrolla. Trodde alla visste vad det betydde :)

På dom flesta möss så finns det en scrollknapp för att bläddra ner på sidan. Jag har MAC och har MAC mus och då finns ingen knapp men man scrollar genom att dra fingret nedåt på musen. Och nu måste jag dra fingret åt sidan för att bläddra bland bilderna på den sidan. Hade jag inte haft Mac mus utan en vanlig scrollknapp så hade det inte funkat alls. Då hade jag varit tvungen att ta tag i "blocket" och dragit åt sidan. Mycket osmidigt.
 

excesslight

Aktiv medlem
med scrolla menar jag just att scrolla. Trodde alla visste vad det betydde :)

På dom flesta möss så finns det en scrollknapp för att bläddra ner på sidan. Jag har MAC och har MAC mus och då finns ingen knapp men man scrollar genom att dra fingret nedåt på musen. Och nu måste jag dra fingret åt sidan för att bläddra bland bilderna på den sidan. Hade jag inte haft Mac mus utan en vanlig scrollknapp så hade det inte funkat alls. Då hade jag varit tvungen att ta tag i "blocket" och dragit åt sidan. Mycket osmidigt.
Ja, de va just det glappet jag tänkte på. Jag associerar inte scrolla, när man släpar fingrarna åt sidan med apples platta eller magic mouse. Utan jag är van vid begreppet svepa. Men då förstår jag vad du menar. Ja, svepfunktionen på sidan går väldigt segt på min mac också. det hade varit bättre om den kunde va snabbare, istället för att man var tvungen att dra flera gånger för att flytta bilderna några centimeter. Optimalast hade väl varit om man kunde få in funktionen som Peter Skaugvold har på sin squarespace sida. Dock vet jag att Tomas Törnåsen har Portfoliobox som leverantör (som mig), och de har inte riktigt den funktionen.
 

kaffemugg

Medlem
Här kommer då min sida/portfolio.
Ge gärna kritik! =)

http://www.hermanssonphoto.com/Pages/Portfolio

Mvh
Erik Hermansson
Beröm: Fina bilder, stilren design och en röd tråd i typen av bilder. Bra med länkar till kontakt, facebook- och instagramkonton.

Möjliga förbättringar: Jag hamnade vilse i navigeringen lite. Avsnittet "My gear" känns ganska ointressant. Kanske något för många bilder i själva portföljen - att kondensera ned till bara de absolut bästa ger ett starkare intryck.

Kastar in min här också:
http://www.johanbackstrom.net
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Beröm: Fina bilder, stilren design och en röd tråd i typen av bilder. Bra med länkar till kontakt, facebook- och instagramkonton.

Möjliga förbättringar: Jag hamnade vilse i navigeringen lite. Avsnittet "My gear" känns ganska ointressant. Kanske något för många bilder i själva portföljen - att kondensera ned till bara de absolut bästa ger ett starkare intryck.

Kastar in min här också:
http://www.johanbackstrom.net
Stort tack för beröm och kritik!
Ska se över dessa, helt klart =)

Sjukt smidig sida och många fantastiska bilder har du, helt klart!

(Tyvärr) inget kritiskt att säga om din sida.
Skulle det vara nått så kanske en prislista över tjänster / bildköp vore något att lägga med.
 

Kurbitz

Aktiv medlem
Har gått igenom denna tråd och kikat på allas fantastiskt fina hemsidor/portfolios med massor av snygga bilder...snyggt jobbat allihopa!
Har faktiskt inget negativt alls att säga...bara positivt...keep up the good work!

Min sida om någon vill göra ett besök: www.andrefahlstrom.se
 

gunnargren

Aktiv medlem
Här är min nya sida som jag har byggt själv från grunden i Umbraco, som är ett open source cms byggt i .net. Sidan ska vara helt responsive, och fungera i alla webbläsare, mobiler och surfplattor. Men har lite småfixar kvar, vet att den inte ser helt perfekt ut överallt. Men har haft lite problem med driftsättningen, så har inte haft tid att fixa det ännu. Har stora bilder, så den tar lite tid att ladda. Det är också något jag ska se över framöver.

www.jonasfotograf.se
 

peranders

Aktiv medlem
Tänkte just säga att sidan är ruggigt tung.Tänk över det här med tumnaglar och hur stora bilderna ska vara. Hur många megabyte är sidan på?
 

hurf

Aktiv medlem
Här är min nya sida som jag har byggt själv från grunden i Umbraco, som är ett open source cms byggt i .net. Sidan ska vara helt responsive, och fungera i alla webbläsare, mobiler och surfplattor. Men har lite småfixar kvar, vet att den inte ser helt perfekt ut överallt. Men har haft lite problem med driftsättningen, så har inte haft tid att fixa det ännu. Har stora bilder, så den tar lite tid att ladda. Det är också något jag ska se över framöver.

www.jonasfotograf.se
Hej,

den tog nästan två minuter att ladda här (vet ej hur lång tid det tar hemma med vettigt nät).

Till er alla: Jag tror på att hålla det så enkelt som möjligt. Det är säkert skoj att koda en ganska avancerad sida. I slutändan är det ju ändå bilderna som ska ge upplevelsen. Jag tycker t.ex. att Gunnar Smolianskys hemsida (om man bortser från några småbuggar) är trevlig, se http://www.gunnarsmoliansky.se.

Mvh
 

peranders

Aktiv medlem
Har du 20-30 megapixelbilder på din sida? Hög upplösning är det i alla fall. 800-1000 px räcker, det tror jag flertalet håller med om.

EDIT: 4,5 Mpx har du men även det är alldeles för mycket för en vanlig sajt.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Tack för feedbacken. Glömde att begränsa storleken på bilderna när jag exporterade från LR, nu kommer jag inte åt sidan för att det är strul med webbhotellet. Men 800-1000px räcker inte, jag vill ha det så bilden täcker hela skärmen, även på retina skärmar.

Nu vet jag inte om det var menat till mig också Mikael, men är något som kommer fram på min sida så är det just bilderna. Men som det är nu är det alldeles för tungladdad, men det är något som ska åtgärdas så fort jag kommer åt filerna.
 
ANNONS