Annons

skrivare har kass färger med linux

Produkter
(logga in för att koppla)

pirx

Aktiv medlem
Tjena!

Köpte nyligen en Canon MG7550. Den verkar fin och trevlig, och har fått bra recensioner tycker jag.
Själv kör jag Linux (Ubuntu) på min dator.
Efter lite pillande så kom utskrifterna igång. Men foton som jag skriver ut blir alldeles för varma i färgerna.

Var brukar man fixa sådant här i Linux? Har använt Linux skitlänge, men aldrig någonsin pillat med att skriva ut ngt annat än text/PDFer.

Och vilket program använder ni för att skriva ut ifrån?

Någon som öht använder Linux? :)

/ alex
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag antar att du använder skrivarsystemet CUPS. Då behöver du ladda in PPD-filen för skrivaren i CUPS så att du slipper köra med en generisk skrivarprofil. PPD-filen brukar gå att hitta i drivrutinspaketet för Windows för respektive skrivare.
 

Leifson

Aktiv medlem
Om du redan har rätt PPD drivare i CUPS och ändå får detta problem tror jag att du behöver in och aktivera färghantering i systemet och sen tilldela skrivaren en ICC-profil.
Jag kör en Epson skrivare i Fedora Linux och Epson tillhandahåller en PPD drivare för CUPS men tyvärr ingen ICC profil för nedladdning. Jag gick runt problemet genom att installera den medföljande Windows-drivrutinen på en Windows dator och kopierade ICM-filen därifrån till min Linux installation. (ICM och ICC filer är samma sak, bara döpa om ändelsen)
 

pirx

Aktiv medlem
Ok, har upptäckt lite grejer nu.

Jag installerade skrivaren på en windows7-dator, för att leta upp den där filen. Så jag passade på att skriva ut samma foto genom windows.
Det ser likadant ut som från linux!!

Jaha tänkte jag. Så jag skrev ut ett foto från linux som jag redan sedan tidigare har fått utskrivet från ett fotolab, och det ser också likadant ut. Vafan...
För de utskrivna fotona ser mycket varmare ut än på monitorn.

Så jag försökte ta ett foto av både ett foto och samma foto på monitorn:) Ja, då blev det utskrivna fotot så jäkla varmt att det knappt gick att se ngt på det (genom kamerans liveview).

Så jag belyser det utskrivna fotot med en LED-lampa istället, ja då ser allting helt plötsligt likadant ut.

Kan det vara så att jag bara blivit vilseledd av att bara ha glödlampa som ljus hela tiden?

Och, brukar man kunna ställa in (modda) färgerna i skrivaren själv? (hittar inget om det i menyerna dock)
 

stefohl

Aktiv medlem
Och, brukar man kunna ställa in (modda) färgerna i skrivaren själv? (hittar inget om det i menyerna dock)
Det låter som du har en helt felaktig inställning på din färghantering. Vilket program använder du som utskriftsprogram? Hur har du ställt in färghanteringen vid en utskrift? Vilket papper använder du? Tvivlar på att lampan gör så stor skillnad att det kan förklara skillnaden i utseendet.
 

pirx

Aktiv medlem
Det låter som du har en helt felaktig inställning på din färghantering. Vilket program använder du som utskriftsprogram? Hur har du ställt in färghanteringen vid en utskrift? Vilket papper använder du? Tvivlar på att lampan gör så stor skillnad att det kan förklara skillnaden i utseendet.
Jag jag har testat olika program att skriva ut ifrån. Tex geeqie och den vanliga bildvisaren. Man får upp olika utskrifts-menyer. Tex så kan jag inte alltid välja vilken typ av papper det ska vara.

Men jag kan inte hitta något om färghantering... ingenstans alls. Var finns det, och vad heter det?? :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det låter som du har en helt felaktig inställning på din färghantering. Vilket program använder du som utskriftsprogram? Hur har du ställt in färghanteringen vid en utskrift? Vilket papper använder du? Tvivlar på att lampan gör så stor skillnad att det kan förklara skillnaden i utseendet.
Stefan, tycker inte du att det är konstigt att det varit och är så mycket strul med operativsystem, drivrutiner och applikationer när det gäller detta med färghanteringen. Redan när Windows kom i slutet av 80-talet så sade man ju att allt skulle hanteras av OS-et. Skrivare och drivrutiner skulle installeras en gång för alla i OS-et och sedan skulle applikationerna använde de resurserna istället för att själva lösa detta.

Innan Windows måste varje applikation själv hantera utskrifterna. Det var t.o.m. ett konkurrensmedel för applikationstillverkarna att stöda så många skrivare som möjligt. I Windows barndoms applikationer som exv. Wordperfect for Windows så kunde man välja att köra via Windows eller WP, vilket självfallet ledde till strul. Detsamma gällde stödet för bildskärmar i många program. Även den hantering centraliserades till Windows.

Fonter var ju sådant som tidigare sköttes av applikationerna själva och skrivarna. I de tidiga versionerna Windows fanns inga vektorfonter utan bara några få i bitmap men det fanns tredjepartprodukter man kunde bulta på Windows med som exv. Bitstream, innan det blev standard med Tru Type-fonter i Windows-paketet.

När det gäller färgprofilerna så har ju exv. Adobes applikationer länge själva skött detta istället för via OS-et och det kan ju berott på att det var så pass uselt i Windows att det var nödvändigt. Det är ju bara ett par tre generationer sedan typ från Vista tror jag som de började få till detta lite bättre i Windows (i Mac-arna har det vad jag hört funkat bättre), så jag är ju inte förvånad över att man fortfarande har problem med detta i Linux.

Tyvärr är det ju så att Linux aldrig riktigt lyft på desktop och laptop. Linux har inte ens 1% av den marknaden och för en tynande tillvaro i det sammanhanget. Så det är väl inte att undra på om tillverkarna av skrivare och andra grafiska produkter inte prioriterar den marknaden. Det är nog trots allt så att det är mindre strul med mainstream även om det inte alltid är problemfritt där heller. Det finns ju fortfarande grafiska applikationer som inte läser profilerna fast de är installerade i Windows.

Men om inte applikationen ser ev. färgprofiler som ev. kan installeras och hanteras av OS:et så måste man justera utskrifternas färger i skrivardrivrutinen för det är enda stället som återstår vid sidan av applikationerna. Finns det inget sådant gränssnitt i dessa Linux-drivrutiner för Epson-skrivaren tro?
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Men om inte applikationen ser ev. färgprofiler som ev. kan installeras och hanteras av OS:et så måste man justera utskrifternas färger i skrivardrivrutinen för det är enda stället som återstår vid sidan av applikationerna. Finns det inget sådant gränssnitt i dessa Linux-drivrutiner för Epson-skrivaren tro?
Nu kan jag ju inte Linux, men gör man inte så att man adderar bibliotek för att få fram dessa funktioner till sådana program som kan härbärgera dem? Vet att jag höll på med mitt webbserver och adderade ImageMagick till den för att den skulle respektera färgprofiiler. Eller inte jag, utan min Linuxguru gjorde det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så kan det säkert vara i Linux. Jag vet inte heller hur det är i Linux med färgprofilerna. Men det jag menar är att den här typen av problem slipats av i Mac och Windows där man sett behoven över tid när allt fler nyttjar färgprofiler och grafiska applikationer. Man laddar ju in olika bibliotek i Windows beroende på vad maskinen ska användas till, det är bara det att i Windows så är ju stödet och hanteringen av färgprofilerna numera en del av standardfunktionaliteten och inget man behöver aktivera speciellt. Sånt kan ju variera från OS till OS.

Linux har stor användning på servrar och där kanske behovet inte upplevs lika stora som i desktop- och laptop-sammanhang.
 

Leifson

Aktiv medlem
Som tidigare nämnt finns olika lösningar i Linux, och vilken som är aktuell beror på vilken default-lösning som Linux-distributionen (Ubunto / Fedora/...) valt, och denna tror jag varierar med olika desktop managers, dvs Gnome / KDE / ...

Jag hittade en sida på Ubuntu Community Help Wiki som verkar beskriva hur man sätter färgprofiler för olika enheter:
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/color-assignprofiles.html

För Fedora med KDE som desktop manager (som jag kör) finns dessa inställningar under "Systeminställningar - Färghantering" där jag kan tilldela profiler till mina olika enheter (t.ex. skärmar och skrivare), och även skapa nya om jag har en kalibrator.
Klart enklare än "mainstream - Windows" ;-)
Motsvarande bör finnas för Gnome desktop manager men jag har inte kollat...
 

stefohl

Aktiv medlem
För Fedora med KDE som desktop manager (som jag kör) finns dessa inställningar under "Systeminställningar - Färghantering" där jag kan tilldela profiler till mina olika enheter (t.ex. skärmar och skrivare), och även skapa nya om jag har en kalibrator.
Klart enklare än "mainstream - Windows" ;-)
Motsvarande bör finnas för Gnome desktop manager men jag har inte kollat...
Men det kan ju inte fungera för en skrivare, eftersom du aldrig kan ha en profil för en skrivare. Profilen gäller för en skrivar/papperskombination. Skriver du ut på ett vanligt skrivmaskinspapper är det en helt annan profil än om du skriver ut på ett fine art-papper, även om du använder samma skrivare.

Man ska göra saker så enkla som möjligt, men inte enklare än så, sa Einstein. Så även om Linux färghantering verkar enklare än Windows skulle den ge ett felaktigt resultat om man bara kan sätta en profil för en skrivare utan att ta hänsyn till det papper som ska användas för utskriften.
 

Leifson

Aktiv medlem
Men det kan ju inte fungera för en skrivare, eftersom du aldrig kan ha en profil för en skrivare. Profilen gäller för en skrivar/papperskombination. Skriver du ut på ett vanligt skrivmaskinspapper är det en helt annan profil än om du skriver ut på ett fine art-papper, även om du använder samma skrivare.

Man ska göra saker så enkla som möjligt, men inte enklare än så, sa Einstein. Så även om Linux färghantering verkar enklare än Windows skulle den ge ett felaktigt resultat om man bara kan sätta en profil för en skrivare utan att ta hänsyn till det papper som ska användas för utskriften.
Den är jag som förenklar det hela. Det jag inte nämner är att man kan registrera flera ICC-profiler för en skrivare, för att täcka in de papper/skrivarkombinationer man använder. I mitt fall kopierade jag alla de ICM-profiler som installerades i Windows från min Epson-Windows-drivrutin, och lade in dem i Linux via ovan nämnda gränssnitt. Därmed kan jag alltså välja ICC profil utifrån det papper jag kör.
 

stefohl

Aktiv medlem
Den är jag som förenklar det hela. Det jag inte nämner är att man kan registrera flera ICC-profiler för en skrivare, för att täcka in de papper/skrivarkombinationer man använder. I mitt fall kopierade jag alla de ICM-profiler som installerades i Windows från min Epson-Windows-drivrutin, och lade in dem i Linux via ovan nämnda gränssnitt. Därmed kan jag alltså välja ICC profil utifrån det papper jag kör.
OK, då verkar det rimligt. Problemet är då bara att många av de profiler som finns till Canons skrivare och Canons papper är av siså karaktär. Synd, eftersom många av pappren är riktigt bra. Men om du använder ett papper från en annan tillverkare är oftast bättre. Och en profil kan användas på alla OS utan problem. Man kan alltså göra en profil på Mac som sedan kan användas på Windows och Linux.

Så den allra bästa lösningen är alltså göra en egen profil för det papper du vill använda, eller låta någon göra det.

Stefan
 

hne

Aktiv medlem
Jag hittade den här tråden först nyss och skulle vilja lägga till ett par observationer för att underlätta för nästa person som har samma frågor:

Både KDE och GNOME använder colord för hantering av färgprofiler för skärmar, scanners, webcams och skrivare. Vill man lägga till en skrivar-papper-profil på annat sätt än att använda det inbyggda verktyget får man i dagsläget tyvärr köra med obskyra kommandoradsverktyg för att välja vilka skrivarinställningar dessa ska gälla för.

För att skapa egna skrivar-papper-profiler med en colormunki-spektrometer rekommenderar jag (baserat dokumentation samt andras och minas erfarenheter) argyllCMS med följande kommandon för 600 patches på ett A4 (byt ut D50 om du vet att utskriften alltid kommer att hänga i konstljus!):

targen -v2 -d2 -G -e4 -g64 -s9 -f600 PROFILNAMN
printtarg -v -ii1 -a 1.0325 -L -b -t360 -D -L -m3 -M0 -P A4 PROFILNAMN
(här får du en tif-fil att skriva ut med alla färgkorrigerande inställningar i drivrutinen avslagna)
chartread -v2 -c1 -N -H PROFILNAMN
colprof -v -qh -i D50 -o 1931_2 -S ref/sRGB.icm -cmt -dpp -AEpson -MR2000 -D"Beskrivning som visas i profilvaldropdown i GIMP" PROFILNAMN

Sedan konverterar du bilden till profilen i GIMP innan du skriver ut med samma inställningar som när du skrev ut färgkartan. -S är för att välja source gamut för gamut-mappningar och väljs som helst samma eller åtminstone inte mindre än din arbetsfärgrymd. Jag gör en för sRGB och en för AdobeRGB.

För att skapa egna färgprofiler för skärmar skulle jag vilja rekommendera dispcalGUI. Den använder sig av argyllCMS i bakgrunden men hjälper användaren att göra rimliga val.

ArgyllCMS kan också användas ihop med en ColorChecker, QP card eller liknande för att skapa profiler för kameror och scanners.

Ja, jag vet att det här är krångligare än att följa X-Rites kalibereringswizard... Vi Linux-tokar får helt enkelt vara glada att det fungerar.
 

pirx

Aktiv medlem
Oj jäklar vilken beskrivning! :)
Ska ge mig på att testa detta snart.

Några ICC-profiler/PPD-grejer som nämns ovan hittade jag aldrig, så mina varma färger har bestått som problem.
 
ANNONS