Annons

Objektiv till hästfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuva_se

Avslutat medlemskap
Hej jag har en Canon 1100 D och jag vet att det är en nybörjarkamera men det är vad jag behöver då jag inte är jätteerfaren. Men nu skulle jag vilja köpa ett nytt objektiv.

- Ska gå att fota med i ridhus (ga mörkt ibland) men även utomhus
- Skarpa bilder
- Högst 4000 kr elr gärna mindre.

Ja det är väll det som jag vill ha. Är förtjust i Canon 60mm men det är i en lite för hög prisklass. Är det någon som har något bra tips?

Mvh hobbyfotografen
 

StaffanW

Aktiv medlem
Ja, ridhallar brukar kunna vara riktigt mörka. Dessutom vill man gärna ha korta slutartider för att kunna frysa ryttarens och hästens rörelser.
Så jag skulle rekommendera Canons nya 50/1.8 eller 85/1.8

Möjligtvis Tamron 17-50/2.8. Utan bildstabilisering under 4.000, med bildstabilisering strax över..
 

Leifson

Aktiv medlem
Eftersom du antyder att du har en övre prisgräns blir det en kompromiss.
Du kommer vilja ha kort slutartid så ju ljustarkare objektiv desto bättre och runt bländare 2 borde det vara rätt okej. Hur nära hästekipaget är du vanligen när du fotograferar? Det kommer avgöra vilken brännvidd som är lämplig.
Mina egna erfarenheter är att brännvidd 50-150 är lagom så länge jag inte kan vara på banan utan står på läktaren eller nånstans bredvid. På banan behöver du mer vidvinkel så den föreslagna 17-50 zoomen är nog rätt okej.
 

Cambo

Aktiv medlem
Får jag först föreslå en lämplig kamera? Horseman 4x5 töm. Objektiven något ur Rodeostocks sortiment?
Nä det här var lågt...
 

Tuva_se

Avslutat medlemskap
Eftersom du antyder att du har en övre prisgräns blir det en kompromiss.
Du kommer vilja ha kort slutartid så ju ljustarkare objektiv desto bättre och runt bländare 2 borde det vara rätt okej. Hur nära hästekipaget är du vanligen när du fotograferar? Det kommer avgöra vilken brännvidd som är lämplig.
Mina egna erfarenheter är att brännvidd 50-150 är lagom så länge jag inte kan vara på banan utan står på läktaren eller nånstans bredvid. På banan behöver du mer vidvinkel så den föreslagna 17-50 zoomen är nog rätt okej.
Det är väldigt varierande men främst så brukar jag stå på läktaren.
 

Tuva_se

Avslutat medlemskap
Ja, ridhallar brukar kunna vara riktigt mörka. Dessutom vill man gärna ha korta slutartider för att kunna frysa ryttarens och hästens rörelser.
Så jag skulle rekommendera Canons nya 50/1.8 eller 85/1.8

Möjligtvis Tamron 17-50/2.8. Utan bildstabilisering under 4.000, med bildstabilisering strax över..
Om du skulle jämföra ovannämda objektiv med Canon 60 mm. Vad skulle du säga då? Canons 50/1.8 ligger ju i en riktigt bra prisklass tycker min plånbok ;).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Det låter ju intressant. Har du någon erfarenhet av hur det fotar hästar i rörelse?
Nej, men ett ljusstarkt objektiv ger ju möjlighet till snabba slutartider och/eller lägre ISO. Är det för kort brännvidd för ditt avstånd så finns ju också 85/1,8. Också det ett objektiv som är väldigt skarpt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Men det är inte mycket till skärpedjup när man använder det fullt öppet. Så det vill till att kameran kan ställa skärpan med god precision när motivet rör sig i dålig belysning. Fixar en 1100D det? Jag har inte provat med någon sådan, men min gamla 400D, som väl är någonstans i närheten av att vara på samma nivå, hade det inte lätt under sådana förhållanden. Inte ens med objektiv som inte hade så stor största bländare som f/1,8.

Det kan ju vara klurigt nog att träffa rätt med exempelvis EF 135 mm f/2L USM monterat på en 1DX, och då får det ju ändå räknas till toppskiktet på både det ena och det andra.
 

JonasFF

Aktiv medlem
Val av teleobjektiv

Lånar tråden lite.

Ska köpa ett nytt objektiv, som bland annat kommer fotografera hästhoppning, sportfoto m.m

Står mellan en canon 300 + 1,4 och 400/5,6 som kommer sitta på en 6D
300'an har ju IS vilket är smutt när man frifotar, bra för macro etc.

är 400an för mycket brännvidd för t.ex. hästhoppning?
300an med TC är en mer mångsidig kombination.

Vad säger ni?
 

bach7617

Aktiv medlem
Om du skulle jämföra ovannämda objektiv med Canon 60 mm. Vad skulle du säga då? Canons 50/1.8 ligger ju i en riktigt bra prisklass tycker min plånbok ;).
Canon 60mm är ju ett trevligt macroobjektiv men 50mm objektivet är överlägset i ljusstyrka och prisvärdhet. Tamron 17-50mm som föreslås är jättebra. Jag har ett sådant utan stabilisering som jag kan avvara eftersom jag numera mest fotar fullformat. Priset brukar ligga strax över 2000:- Då har du pengar över till en 85mm som du kan hitta för samma pris. Den är ljusstark och superskarp och så får du lite mera räckvidd än 50mm.
 
Canon 60mm är ju ett trevligt macroobjektiv men 50mm objektivet är överlägset i ljusstyrka och prisvärdhet. Tamron 17-50mm som föreslås är jättebra. Jag har ett sådant utan stabilisering som jag kan avvara eftersom jag numera mest fotar fullformat. Priset brukar ligga strax över 2000:- Då har du pengar över till en 85mm som du kan hitta för samma pris. Den är ljusstark och superskarp och så får du lite mera räckvidd än 50mm.
Men det är inget bra objektiv om man ska stå på en läktare och fotografera hästhoppning. Man kommer alldeles för långt ifrån motivet.
 
Lånar tråden lite.

Ska köpa ett nytt objektiv, som bland annat kommer fotografera hästhoppning, sportfoto m.m

Står mellan en canon 300 + 1,4 och 400/5,6 som kommer sitta på en 6D
300'an har ju IS vilket är smutt när man frifotar, bra för macro etc.

är 400an för mycket brännvidd för t.ex. hästhoppning?
300an med TC är en mer mångsidig kombination.

Vad säger ni?
Hur många hus har du? Om du bara har ett skulle jag inte jobba med ett fast objektiv utan ha en zoom, förslagsvis 70-200.
 
ANNONS