Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegla en mapp på min dator med NAS-en?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis skaffat en ny dator vars snabbhet jag skulle vilja utnyttja bättre. Idag sparar jag alla bilder på min NAS som står i tvättstugan. Det är ca: 20 000 bilder, NASen har två speglade diskar på 2 TB vardera. Varje gång jag importerar bilder laddas de direkt till NAS-en.
Min nya dator har förut två SSD-diskar även en "vanlig" hårddisk på 3 TB som inte används.

När jag jobbar i Lightroom så tar det några sekunder att se småbilderna i katalogen, skrollar jag ner får jag vänta vid varje ny sida så småbilderna hinner visas. När jag sedan ska framkalla en bild tar det också ca: 5-10 sekunder innan bilden blir skarp i framkallningsmodulen. Jag gissar att det beror på att bilderna ligger på NASen. Nu till frågan:
Kan jag ha alla bilder på min stora interna hårddisk och jobba med dem där samtidigt som de speglas till NASen? Ungefär så som dropbox och de andra molntjänsterna fungerar?
Det kanske iof inte är en Lightroomfråga utan mer en mjukvaruteknisk fråga. Jag vill alltså ha en mapp på datorn som så fort en fil läggs till där laddas upp automatiskt till NASen.
Själva katalaogfilen (.lrcat) ligger redan på OneDrive så den har jag backup på.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ett liknande upplägg som du är ute efter. Kör visserligen en Mac lap top och har bilderna på 2 externa HD diskar på 2 Tb styck. En fungerar som arbetsdisk och den andra som back-up när jag jobbar mobilt men också hemma. Detta just av prestandaskäl.
Jag lagrar alltid alla metadata direkt till bilderna. Det gör att det mesta av den finns lagrat tillsammans med bilden. Det gör att key words, framkallningsinställningar och mycket mer finns lagrat med bilderna. Viktigt om man någonsin behöver återställa LR utan ha tillgång till katalogfilen.

Nu är det svårt att spegla en intern hårddisk till en NAS i realtid. Istället bör man skaffa ett bra back-up/synk-program. Där kan man sedan schemalägga och speca hur programmet skall hantera synkningen. Skall t.ex bilder raderas också på NASEN om filen raderas på den interna disken eller skall den arkiveras. Skall man synka i båda riktningarna eller bara i den ena?

Misstänker du kör PC så jag har inga förslag på programvara fast det kommer säkert andra bidra med.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag har ett liknande upplägg som du är ute efter. Kör visserligen en Mac lap top och har bilderna på 2 externa HD diskar på 2 Tb styck. En fungerar som arbetsdisk och den andra som back-up när jag jobbar mobilt men också hemma. Detta just av prestandaskäl.
Jag lagrar alltid alla metadata direkt till bilderna. Det gör att det mesta av den finns lagrat tillsammans med bilden. Det gör att key words, framkallningsinställningar och mycket mer finns lagrat med bilderna. Viktigt om man någonsin behöver återställa LR utan ha tillgång till katalogfilen.

Nu är det svårt att spegla en intern hårddisk till en NAS i realtid. Istället bör man skaffa ett bra back-up/synk-program. Där kan man sedan schemalägga och speca hur programmet skall hantera synkningen. Skall t.ex bilder raderas också på NASEN om filen raderas på den interna disken eller skall den arkiveras. Skall man synka i båda riktningarna eller bara i den ena?

Misstänker du kör PC så jag har inga förslag på programvara fast det kommer säkert andra bidra med.
Tack för en bra sammanfattning av vad jag behöver.
Jag har redan kopierat över hela katalogstrukturen från NASen till hårddisken och fått Lightroom att använda bilderna på min hårddisk.
Så nu saknar jag ett bra program (gärna gratis) som synkar mappen på hårddisken till NASen. Det kan absolut ske efter schema, det behöver inte ske i realtid. Det kommer bara handla om att kopiera från datorn till NAsen, inte tvärtom. Jag har (hittills) inte raderat några bilder så det kommer bara handla om att lägga till.

Jag kan tillägga att efter jag bytte lagringsmedia så höll jag på att ramla av stolen... Lightroom har inte varit i närheten av den snabbhet som jag upplever nu. Sitter här och ångrar att jag inte gjort detta för längesen.
 

Leifson

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera rsync com även brukar stödjas av många NAS'ar.
Den finns en Windows variant som heter DeltaCopy.
Lägg in en schemalagd synkronisering t.ex. var 5'e minut.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera rsync com även brukar stödjas av många NAS'ar.
Den finns en Windows variant som heter DeltaCopy.
Lägg in en schemalagd synkronisering t.ex. var 5'e minut.
Jag skulle inte ställa in synken till mer än 1 gång per dag. Om man skriver data till XML eller jpg filen kommer dessa att ändras medan man håller på med bilderna.
Så det är onödigt att PC:n behöver lägga kraft på synkning medan man håller på med bilderna.
Detsamma gäller att den då kommer synka alla bilder som man laddat ner, även de man bestämmer direkt för att slänga.
 

AFJ

Aktiv medlem
Här är ett exempel från min dator där jag skrivit ett VB script som kopierar utvalda filer. Det kör till olika målmappar beroende på veckodag. Det ökar chansen att ha en fil kvar om man skulle ha klantat sig och raderat något och sedan synkat. Nackdelen är förstås att det tar dubbelt så stor plats.

Någon som är bra på VB-script kan säker förfina det:

Kopiera följande till en textfil som får ändelsen .vbs

OBS! Sökvägarna måste förstås modifieras.

Körningen kan förstås schemaläggas
>>

' Jobba med olika backup versioner
' På så vis garderar vi oss mot att användaren
' av misstag raderar någon fil
' Detta gör dock att backupen totalt tar större plats än annars
' alltså bara en möjlighet om backupdisken är tillräckligt stor

Dim SvenskVeckodag
Dim Dag
Dim Version
Dim stKommando
Dim stSource
Dim stTarget
Dim stLogFile

Dag=Date


SvenskVeckodag= Weekday(Dag)-1

if SvenskVeckodag=0 then

SvenskVeckodag=7

End If


' Här har vi två olika versioner Måndag+Torsdag version A, andra daga Version B


Select Case SvenskVeckodag

Case 1
Version="VersionA"

Case 2
Version="VersionB"

Case 3
Version="VersionB"

Case 4
Version="VersionA"

Case 5
Version="VersionB"

Case Else
Version="VersionB"

End Select


MsgBox "Startar kopiering - " & Version

Set objShell = CreateObject("WScript.Shell")


'Börja mede användarens data

stSource = "%USERPROFILE%"

stTarget = "\AJBackup\%COMPUTERNAME%\%USERNAME%\" & Version & "\UserProfile"

stLogFile="BackupLogUserProfile.txt"

stKommando="cmd.exe /c robocopy " & stSource & " " & stTarget & " /MIR /A-:HS /DCOPY:T /R:0 /W:0 /XF ntuser.dat* *cache* index.dat desktop.ini /XD *cache* Temporary* Temp /LOG:" & stLogFile & " /TEE"

objShell.Run stKommando


'Sedan skall vi ta mappen ProgramData

stSource = "%PROGRAMDATA%"

stTarget = "\AJBackup\%COMPUTERNAME%\%USERNAME%\" & Version & "\ProgramData"

stLogFile="BackupLogProgramData.txt"

stKommando="cmd.exe /c robocopy " & stSource & " " & stTarget & " /MIR /A-:HS /DCOPY:T /R:0 /W:0 /XF ntuser.dat* *cache* index.dat desktop.ini /XD *cache* Temporary* Temp /LOG:" & stLogFile & " /TEE"

objShell.Run stKommando


'Och E-disken där jag har viktiga data

stSource = "E:"

stTarget = "\AJBackup\%COMPUTERNAME%\%USERNAME%\" & Version & "\Data-E"

stLogFile="BackupLogDataE.txt"

stKommando="cmd.exe /c robocopy " & stSource & " " & stTarget & " /MIR /A-:HS /DCOPY:T /R:0 /W:0 /XF ntuser.dat* *cache* index.dat desktop.ini /XD $RECYCLE.BIN Backups Xbackup TempRec *Previews.lrdata System* /LOG:" & stLogFile & " /TEE"

objShell.Run stKommando



'Och D-disken där jag har aktuella bilder

stSource = "D:"

stTarget = "\AJBackup\%COMPUTERNAME%\%USERNAME%\" & Version & "\Data-D"

stLogFile="BackupLogDataD.txt"

stKommando="cmd.exe /c robocopy " & stSource & " " & stTarget & " /MIR /A-:HS /DCOPY:T /R:0 /W:0 /XF ntuser.dat* *cache* index.dat desktop.ini /XD $RECYCLE.BIN Backups *Previews.lrdata *cache* System* /LOG:" & stLogFile & " /TEE"

objShell.Run stKommando

<<
 

Poteta

Aktiv medlem
Tack för alla förslag.
rsync eller DeltaCopy känns för krångliga, om jag förstår det rätt ska det installeras server (eller om det var klient) på NASen och då har jag ingen aning om hur man gör.
Robocopy finns inte i Windows, inte med det namnet iaf.
FreeFileSync blev stoppad av webbläsaren som ett bloatprogram och det sista tipset är för avancerat för mig.
Jag testade även Crashplan som var väldigt enkelt och precis vad jag önskade. Problemet med det programmet är att det inte går att ange NASen som mål. Det går att ange en annan dator (som då måste ha Crashplan installerat), en mapp på datorn lokalt eller online (som kostar pengar). Synd, för det var ett program som jag klarade av.
Jag letar vidare!
 

jaan v

Aktiv medlem
För Synology NAS finns det en CrashPlan-applikation - vet inte hur marknaden ser ut för övriga NAS'ar. Men lite arbete/ansträngning lär krävas oavsett metod.
 

Poteta

Aktiv medlem
För Synology NAS finns det en CrashPlan-applikation - vet inte hur marknaden ser ut för övriga NAS'ar. Men lite arbete/ansträngning lär krävas oavsett metod.
Jo, jag har sett det också men som jag förstår så är den applikationen till för att göra backup FRÅN NASen till CrashPlans servers. Inte TILL Nasen som jag vill.

Jag har tagit hem ett program som heter Genie Timeline vilket verkar göra det jag vill. Återstår att se hur bra det fungerar.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag kan tillägga att efter jag bytte lagringsmedia så höll jag på att ramla av stolen... Lightroom har inte varit i närheten av den snabbhet som jag upplever nu. Sitter här och ångrar att jag inte gjort detta för längesen.
Jag hade problem med performance trots interna diskar. Det blev bra när jag skaffade en SSD för LR-katalogen. Vad jag förstår har du din katalog i en molntjänst.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag hade problem med performance trots interna diskar. Det blev bra när jag skaffade en SSD för LR-katalogen. Vad jag förstår har du din katalog i en molntjänst.
Nja, LR-katalogen har alltid varit på min SSD. Nu har jag flyttat den till en annan mapp, som iof även lagras i molnet men det är fortfarande en fysisk mapp på datorn. Så prestandavinsten beror på bytet från NASen till en intern hårddisk på datorn.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag hade problem med performance trots interna diskar. Det blev bra när jag skaffade en SSD för LR-katalogen. Vad jag förstår har du din katalog i en molntjänst.
Det går inte lägga LR-katalogen på något annat än en disk som är direkt ansluten till datorn. Alltså inte på en NAS, en server eller molntjänst eller liknande.
Med tanke på hur LR jobbar bör man alltid ha LR-katalogen och preview-filen på den snabbaste disken man äger.
I det här fallet SSD:n.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Bra det funkar för dig, ville bara dela med mig av mina erfarenheter av LR sedan flera års användning. Har nu 188000 bilder i min katalog.
 

Poteta

Aktiv medlem
Bra det funkar för dig, ville bara dela med mig av mina erfarenheter av LR sedan flera års användning. Har nu 188000 bilder i min katalog.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. :)

Har nu testat Genie Timeline och märker att det inte var det jag sökte. Programmet gör det jag vill men sparar backupen i eget format, vilket gör att jag måste använda samma program för att återställa filerna. Jag vill ju bara göra en ren kopia, inte backup-filer. Jag får söka vidare.

Jag vet inte om jag inte ser skogen för alla träden här... Konstigt att jag inte hittar ett hyfsat enkelt program som klarar biffen.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Kanske Microsoft SyncToy kan vara något?

Det går bland annat att ställa in så att det kopierar allt nytt (sedan förra kopieringen) till andra diskar. Du får en identisk kopia som sedan går att jobba mot direkt om du skulle behöva. Jag använder programmet för backup av mina diskar och startar det manuellt när det är dags. Jag vet dock inte om det går att automatisera starten för att kopiera.
 

jaan v

Aktiv medlem
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. :)

...
Jag vet inte om jag inte ser skogen för alla träden här... Konstigt att jag inte hittar ett hyfsat enkelt program som klarar biffen.
Jag föreslog tidigare rsync men efter att ha studerat förutsättningarna för att få det att fungera i windowsmiljö tar jag tillbaka allt. Det var många krumbukter som skulle till för att få rsync att fungera.
 
ANNONS