Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja/välja bort bilder innan import

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Någon som har ett tips på något program där man enkelt kan välja/välja bort bilder innan man importerar dom i datorn?
Skärmen på kameran känns för liten, så jag vill kunna se bilderna på datorskärmen (dock alltså innan jag importerar).
 

iSolen.se

Guest
Någon som har ett tips på något program där man enkelt kan välja/välja bort bilder innan man importerar dom i datorn?
Skärmen på kameran känns för liten, så jag vill kunna se bilderna på datorskärmen (dock alltså innan jag importerar).
Ett vanligt och snabbt program för detta är Fast Stone Image Viewer. Dessutom gratis.
 

Ardala

Aktiv medlem
Tack! Men jag kör Mac och där verkar det inte finnas. Någon som har ett annat förslag?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med LR ser du bilderna före importen. Sedan är det bara att välja vilka du vill importera och vad den skall skippa.
 

iSolen.se

Guest
Någon som har ett tips på något program där man enkelt kan välja/välja bort bilder innan man importerar dom i datorn?
Skärmen på kameran känns för liten, så jag vill kunna se bilderna på datorskärmen (dock alltså innan jag importerar).
Vad menar du med "importerar"? Importerar till LR?
 

Ardala

Aktiv medlem
Alltså, jag gör väl nåt fel. Men så länge bilderna ligger på kortet så kan jag inte få en vettig preview. De är pixliga som en pärlplatta.
 

reboot81

Aktiv medlem
För att se bilderna på datorskärmen så måste bilderna överföras till datorn.
Enda sättet det kan gå snabbare är om ett program på datorn endast läser förhandsvisningsbilden från bildenfilen på minneskortet. Kan något program göra det?

Att Faststone är snabbare än LR på att bläddra mellan bilder på datorn har jag hört från flera håll.

Har du möjlighet att använda en USB3 minneskortsläsare istället för USB2?
 

iSolen.se

Guest
För att se bilderna på datorskärmen så måste bilderna överföras till datorn.
Enda sättet det kan gå snabbare är om ett program på datorn endast läser förhandsvisningsbilden från bildenfilen på minneskortet. Kan något program göra det?

Att Faststone är snabbare än LR på att bläddra mellan bilder på datorn har jag hört från flera håll.

Har du möjlighet att använda en USB3 minneskortsläsare istället för USB2?
Nej det går bra att bläddra och rensa bland bilder när de fortfarande ligger på minneskortet. Rätt praktiskt tex på resan. Nu kan jag inte mac men Fast Stone på PC använder jag på just detta sätt och det måste finnas produkter som gör samma sak på mac utan att det blir pixligt eller långsamt.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Någon som har ett tips på något program där man enkelt kan välja/välja bort bilder innan man importerar dom i datorn?
Skärmen på kameran känns för liten, så jag vill kunna se bilderna på datorskärmen (dock alltså innan jag importerar).
Lightroom fungerar för det du önskar men importrutan är, trots att det är ett bra program, förvånansvärt långsam när det kommer till att ladda previews. Eftersom du använder Mac (vilket jag själv gör) så ska du kolla på Photo Mechanic eller Perfect Browse. Ingen av dem är dock gratis. Photomechanic är den som jag upplever som snabbast. Det har enkla snabbknappar (Z) för att zooma bilden till 100% för att kolla fokus, samt har en enkel taggingfunktion så att du kan göra en typ samling av de bilder du vill importera. Detta programmet är vad jag använder nu, och det laddar bilderna med räserfart. :)
Sedan finns Perfect browse som på något sätt kan synka sitt taggingbibliotek med Lightroom, så att du kan få med färgtaggar, flaggor, stjärnor och nyckelord etc direkt genom importen. Den funktionen har jag inte provat, samt att jag upplevde att det laddade previews något långsammare än Photo Mechanic.

PM: http://www.camerabits.com
PB: http://www.on1.com/products/browse9/
 

iSolen.se

Guest
Lightroom fungerar för det du önskar men importrutan är, trots att det är ett bra program, förvånansvärt långsam när det kommer till att ladda previews. Eftersom du använder Mac (vilket jag själv gör) så ska du kolla på Photo Mechanic eller Perfect Browse. Ingen av dem är dock gratis. Photomechanic är den som jag upplever som snabbast. Det har enkla snabbknappar (Z) för att zooma bilden till 100% för att kolla fokus, samt har en enkel taggingfunktion så att du kan göra en typ samling av de bilder du vill importera. Detta programmet är vad jag använder nu, och det laddar bilderna med räserfart. :)
Sedan finns Perfect browse som på något sätt kan synka sitt taggingbibliotek med Lightroom, så att du kan få med färgtaggar, flaggor, stjärnor och nyckelord etc direkt genom importen. Den funktionen har jag inte provat, samt att jag upplevde att det laddade previews något långsammare än Photo Mechanic.

PM: http://www.camerabits.com
PB: http://www.on1.com/products/browse9/

Har en ny mac på gång och den här gången ska jag försöka att inte installera windows på den alltför snabbt.

PM låter precis vad man behöver. Den där detaljen att med en knapp kunna zooma 100% är ovärderlig för att snabbt välja den skarpaste bilden i en serie. Kan den spara ner som jpeg också? Har man brått är det skönt kunna leverera jpeg på en gång.

Photo mechanic för gallring / preview, LR och PS för vanliga bildbehandlingen. Något mer bra verktyg man ska skaffa (med risk att tråden gränsar till OT)?
 

afe

Aktiv medlem
PhotoMechanic finns till Windows också, så det är bara att testa :)

Jag vet att många sportfotografer kör det, just för att det är så snabbt för att göra ett urval.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Har en ny mac på gång och den här gången ska jag försöka att inte installera windows på den alltför snabbt.

PM låter precis vad man behöver. Den där detaljen att med en knapp kunna zooma 100% är ovärderlig för att snabbt välja den skarpaste bilden i en serie. Kan den spara ner som jpeg också? Har man brått är det skönt kunna leverera jpeg på en gång.

Photo mechanic för gallring / preview, LR och PS för vanliga bildbehandlingen. Något mer bra verktyg man ska skaffa (med risk att tråden gränsar till OT)?
Det krävs dock lite konfiguration för att det ska funka smidigt. När du har en bild uppe och klickar på Z så är det inte säkert att den väljer 100% första gången. Till höger finns en liten meny som heter "Zoom" och där kan du välja zoomnivå. "1" betyder helt enkelt 100%. Spara råbilder som JPG gör man helt enkelt genom att välja sina bilder och gå till File>Save photos as, och får lite olika val. Du kan välja om du vill spara med hjälp av den inbäddade previewn eller rendera råfilen. :)

PhotoMechanic finns till Windows också, så det är bara att testa :)

Jag vet att många sportfotografer kör det, just för att det är så snabbt för att göra ett urval.
Till Windows är dock Faststone image viewer det absolut bästa om man frågar mig. Jag saknar det mycket sedan jag bytte till Mac då det har en del funktioner som inte PM har. T.ex. 100% zoom med musklick, samt ett fullständigt helskärmsläge vilket PM av någon obegriplig anledning saknar.
 

iSolen.se

Guest
...

Till Windows är dock Faststone image viewer det absolut bästa om man frågar mig. Jag saknar det mycket sedan jag bytte till Mac då det har en del funktioner som inte PM har. T.ex. 100% zoom med musklick, samt ett fullständigt helskärmsläge vilket PM av någon obegriplig anledning saknar.
Jo det är en funktion jag använder hela tiden. Så länge man håller nere musknappen får man 100% och sen flyttar man musen till det område man vill granska. Enkelt men "Awesome". Man kan deleta bilder på riktigt på löpande band och det är som sagt snabbt, även med 36MP-bilder.
 

Leifson

Aktiv medlem
Digikam

Att granska foton (även inzoomat till 100% för både RAW och JPEG) och välja vilka ut du vill importera är enkelt att göra i Digikam. Jag upplever det som tillräckligt snabbt men jag har inte jämfört.
Programmet är open source och finns bl.a. för Mac OS X, så det är bara att tanka ned och prova!
http://www.digikam.org/
 

Mike H

Aktiv medlem
..................
Till Windows är dock Faststone image viewer det absolut bästa om man frågar mig. Jag saknar det mycket sedan jag bytte till Mac då det har en del funktioner som inte PM har. T.ex. 100% zoom med musklick, samt ett fullständigt helskärmsläge vilket PM av någon obegriplig anledning saknar.

Jag provade detta gratisprogram nu, efter ditt tips, och har nu fått ett program som jag inte kommer att klara mig utan hädanefter.

STORT TACK, A I Nikolis och iSolen.se !!
 
ANNONS