Annons

Skärpedjup vid olika brännvidder, avstånd och bländarööpningar

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas1972

Medlem
Hej!

Jag håller på och lär mig fotografera nu och undrar om det finns någon "enkel formel" eller tabell jag kan använda för att få ett hum om ungefärligt skärpedjup vid olika brännvidder, avstånd och bländaröppningar?

Typ:
70 mm på 2 meters håll vid 2.8
70 mm på 5 meters håll vid 2.8
70 mm på 10 meters håll vid 2.8
70 mm på 2 meters håll vid 5.6
70 mm på 5 meters håll vid 5.6
70 mm på 10 meters håll vid 5.6
85 mm på 2 meters håll vid 2.8
85 mm på 5 meters håll vid 2.8
85 mm på 10 meters håll vid 2.8
etc.

Det borde väl gå att beräkna detta? eller handlar det bara om trial and error tills det sitter i bakhuvudet?

Jag är tacksam för alla svar

/Andreas
 

erro.se

Aktiv medlem
Det du söker är en "DOF calculator". Googla så hittar du. Det finns även "camera simulators" som låter dig visuellt jämföra.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Är du lagt åt det beräknande hållet så är det ju helt klart bäst för förståelsen att skapa ett excelblad som räknar ut oskärpecirklarna som funktion av bländare, brännvidd samt avstånd till bakgrund och till objektet man fokuserar på.

Skärpedjup är ju lite mer ett flytande begrepp eftersom bilden bara är helt skarp i ett plan.
 

cls

Aktiv medlem
Som sagt, det finns olika appar och onlineberäkningar att välja mellan. Vill du göra en egen (i Excel eller på annat sätt) så finns en schysst sammanställning av diverse formler etc. på den engelska wikipediasidan. Ha bara i bakhuvudet att även om det vimlar av till synes exakta formler och beräkningsresultat med många decimaler så är det lite si och så med den absoluta sanningen – vad som upplevs som ”tillräckligt skarpt” är dels subjektivt (från person till person), dels starkt beroende av hur stor den slutliga bilden är och på vilket håll man ser den (från situation till situation). Därför är det nog vettigt att kombinera teoretiska räkneövningar med en hel del praktiskt experimenterande.
 

joakim d

Aktiv medlem
Som nämnts finns det appar och liknande och de fungerar säkert utmärkt men om du kör digitalt så skulle jag nog mer rekommendera att du iställer när du är ute och fotar tar samma bild med olika bländare och sedan framför datorn granskar hur bländaren påverkat skärpedjupet (och bildens innehåll).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det viktiga är att förstå mekanismerna.

Att kortare avstånd ger kortare skärpedjup.
Att större bländare ger skärpedjup.
Att samma avbildningsskala ger samma skärpedjup oavsett brännvidd.

Det finns som sagt olika hjälpmedel om du någon gång behöver räkna ut skärpedjupet. Då ska du veta att skärpedjup handlar om "tillräckligt skarpt". Det är individuellt hur mycket oskärpa man accepterar.

Det finns mycket annat att lära sig, så fastna inte i den här tekniken.
 

andreas1972

Medlem
Tack!

Stort tack för alla tips och råd! Jag har verkligen fått svar på min fråga och mer därtill :)
Imponerande vilken kunskap som finns i forumet.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Objektiven i Zeiss Batis-serien har en liten OLED-display på sig som bl a kan visa aktuellt fokusavstånd samt skärpedjup.

Tycker verkligen att om Zeiss kan visa det på ett objektiv så borde kameratillverkarna kunna visa dessa uppgifter på skärm eller i EVF. De har ju tillgång till informationen för att räkna ut detta.

Jag skulle i alla fall uppskatta en sådan finess.
 

Mwd

Aktiv medlem
Skippa appar mm.
Tag fler bilder med olika linser, olika brännvidder, olika bländare.
Studera dina bilder kritiskt.
Då lär du dig själv vad du får för olika resultat, vad som passar dig och vad du vill uppnå.
Du kan inte ta fram en tabell så fort du går förbi en fin blomma eller fin vy ute i naturen.
Bättre att det sitter i ryggmärgen, då slipper du missa bra bilder.

M.a.o..sitt inte och läs på nätet..fotta i stället!!

Bara mina synpunkter så här på kvällen :)

Lycka till.

// Mats W
 

afe

Aktiv medlem
Objektiven i Zeiss Batis-serien har en liten OLED-display på sig som bl a kan visa aktuellt fokusavstånd samt skärpedjup.

Tycker verkligen att om Zeiss kan visa det på ett objektiv så borde kameratillverkarna kunna visa dessa uppgifter på skärm eller i EVF. De har ju tillgång till informationen för att räkna ut detta.

Jag skulle i alla fall uppskatta en sådan finess.
Fuji visar en skärpedjupsskala i sökaren på sina kameror - mycket användbart.
 

afe

Aktiv medlem
Jo, och poängen är ju att funktionen faktiskt finns i vissa kameror (och objektiv). Min Sonykamera vet mycket väl vilket avstånd gluggen är inställd på (och visar det i sökaren), men den visar inte något skärpedjup på den skalan tyvärr.
 

afe

Aktiv medlem
De har svårt att visa den informationen i realtid i sökaren, eftersom den är optisk och inte elektronisk (Canon och Nikon alltså) :)
 

PMD

Aktiv medlem
En del av deras kameror (åtminstone Nikons) har en LCD-"overlay" för sökaren som kan visa information. Det kanske skulle gå att visa skärpedjupsinfo på en sådan.

Dessutom har väl alla spegelreflexkameror av någotsånär sent snitt (20 år eller så) visning av både slutartid och bländare nedaför sökarbilden? Där kan man nog klämma in lite mer.
 
ANNONS