Annons

Begagnad Nikon D800 med Canonkablar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Testade just själv eftersom jag har samma kameror (D800 + D7000). Det fungerade perfekt. Så vi har väl hittat en ny och tidigare okänd funktion hos D7000 - kortläsare till D800:).
Anders W
Ha, ha, ha, ja, det är ju underbart! Då ska jag kolla så fort jag hinner:) tusen, tusen tack, och tack alla för er stora hjälpsamhet!
 

Mrs C

Aktiv medlem
Då har du fått fel kabel, du har fått en USB micro, men ska ha en USB3. Se upp så du inte får en generisk, jag får bättre prestanda med nikonkabeln än med en generisk,(när jag använder den till andra USB-3 tillbehör) och nikon-kabeln är dessutom mer följsam än de flesta generiska.
Tack, ska försöka ordna det, jag har i gen koll som sagt på kablar, så jag uppskattar verkligen att jag fått så mycket hjälp här av er:)
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
En vanlig micro-USB kabel fungerar för överföring men inte med samma hastighet som USB-3.
Ser kabel inte ut som den jag tog bild på eller den blå här ovan har du fått fel kabel och har all rätt att klaga.
Det kan som sagt vara ett misstag av handlaren och behöver inte betyda att kameran är mer använd än du fått beskrivet.
Kontrollera antalet bilder så att du vet hur mycket den gått innan du kontaktar handlaren.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D7000 har mini-USB, medan D800 har micro-USB3. En vanlig micro-USB ska också fungera, men då med lägre hastighet. Den senare sorten är vanlig på mobiltelefoner, så har du en sådan telefon så kan du kanske låna en kabel därifrån så länge.
 

AWid

Aktiv medlem
Ha, ha, ha, ja, det är ju underbart! Då ska jag kolla så fort jag hinner:) tusen, tusen tack, och tack alla för er stora hjälpsamhet!
Betr. din ursprungsfråga så innehöll den också lite funderingar om kabeln till laddaren. D800 och D7000 har likadana batterier och laddare. så du kan växla dessa som du vill och använda som reservbatteri.

Men det är klart att du ska ha rätt grejer till det som du köpt. Ring butiken i morgon så får de skicka rätt (original)kablar, laddare och vad det nu mer kan vara. Kolla också upp antal exponeringar via den länk som Jon tidigare tipsade om (inlägg 2)
 

Mrs C

Aktiv medlem
En vanlig micro-USB kabel fungerar för överföring men inte med samma hastighet som USB-3.
Ser kabel inte ut som den jag tog bild på eller den blå här ovan har du fått fel kabel och har all rätt att klaga.
Det kan som sagt vara ett misstag av handlaren och behöver inte betyda att kameran är mer använd än du fått beskrivet.
Kontrollera antalet bilder så att du vet hur mycket den gått innan du kontaktar handlaren.
Det ska jag absolut! Tusen tack, igen för all hjälp! :)
 

Mrs C

Aktiv medlem
D7000 har mini-USB, medan D800 har micro-USB3. En vanlig micro-USB ska också fungera, men då med lägre hastighet. Den senare sorten är vanlig på mobiltelefoner, så har du en sådan telefon så kan du kanske låna en kabel därifrån så länge.
Tyvärr ser min telefoladdare inte alls likadan ut. Tack för ditt tips! :)
 

Mrs C

Aktiv medlem
Betr. din ursprungsfråga så innehöll den också lite funderingar om kabeln till laddaren. D800 och D7000 har likadana batterier och laddare. så du kan växla dessa som du vill och använda som reservbatteri.

Men det är klart att du ska ha rätt grejer till det som du köpt. Ring butiken i morgon så får de skicka rätt (original)kablar, laddare och vad det nu mer kan vara. Kolla också upp antal exponeringar via den länk som Jon tidigare tipsade om (inlägg 2)
Jag tror laddaren ändå är som den ska, det kanske var jag som inte fick ihop det, det står inte heller Canon på den, ska testa att ladda med den, och annars har jag ju den andra. Ska ringa och be att de skickar den som ska vara, det är säkert inga problem, och om kameran inte gått mer än vad som sagts så kan den ju inte gärna vara sliten. Ska kolla upp det så fort jag hinner. Tack än en gång för väldigt värdefulla tips så jag ändå kan komma i gång, och även kolla antalet exponeringar! :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tyvärr ser min telefoladdare inte alls likadan ut. Tack för ditt tips! :)
Likadan lär den inte se ut, utan en sådan är smalare och passar då i en del av kontakten. T ex iPhone och många äldre telefoner har dock ofta inte laddning via micro-USB.

Om du tittar på den här så ser du att den bredare USB3-kontakten är en USB2 med en extra inbyggd kontakt bredvid:
http://www.buildcomputers.net/images/560xNxmicro-usb-cables.jpg.pagespeed.ic.Z5OJ5GjdjG.jpg
 

Mrs C

Aktiv medlem

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag vet ju inte i vilken butik du köpt den. Men oftast ham man ju åtminstone 14 dgr öppet köp. Det har vi på Scandinavian Photo i alla fall. Och att hålla på att använda en D7000 som kortläsare är ju väldigt omständigt. Köp en för 149 kr som tar i princip alla kort på marknaden. Mycket smidigare, snabbare plus att du slipper dra på kamerabatterierna. Eller så vänder du dig till butiken och ber att få rätt kabel helt enkelt. Det bästa är ju att prata med butiken där du köpte kameran.

mvh
Christer Fischier
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Mitt förslag är att du, precis som du gjort hittils, inte berättar vilken butik det är du köpt den i innan handlaren fått en chans att förklara/lösa det hela.

Öppet köp/bytesrätt i butik är helt och hållet upp till varje butik att besluta om. Vid handel via telefon/internet är det däremot lagstadgad ångerrätt i 14 dagar från det att du emottagit varan.

/Jon
 

AWid

Aktiv medlem
....... Det har vi på Scandinavian Photo i alla fall. Och att hålla på att använda en D7000 som kortläsare är ju väldigt omständigt. ....

mvh
Christer Fischier
Mitt tips om D7000 som "kortläsare" var naturligtvis inte menat som en permanent lösning (så korkad är inte ens jag:), utan som en lösning i dag när butiken där kameran köptes är stängd. Ett litet tips kan annars vara att läsa hela tråden innan inlägg kommenteras. Då hade nog bilden varit lite klarare för dig:)
 

Mrs C

Aktiv medlem
Jag vet ju inte i vilken butik du köpt den. Men oftast ham man ju åtminstone 14 dgr öppet köp. Det har vi på Scandinavian Photo i alla fall. Och att hålla på att använda en D7000 som kortläsare är ju väldigt omständigt. Köp en för 149 kr som tar i princip alla kort på marknaden. Mycket smidigare, snabbare plus att du slipper dra på kamerabatterierna. Eller så vänder du dig till butiken och ber att få rätt kabel helt enkelt. Det bästa är ju att prata med butiken där du köpte kameran.

mvh
Christer Fischier
Tack, det ska jag göra i morgon. Den säljare som jag hämtade kameran hos sa att öppet köp har upphört, så att man inte kan ångra sig, men att man har garanti i ett halvår. Jag har försökt ringa redan idag, eftersom en butik har öppet, och jag tänkte att man kanske kan komma i kontakt med den. När det inte gick, eftersom kundtjänst har stängt på söndagar, så vände jag mig hit. Blev väldigt orolig, och ville ha tips, tänkte att jag kanske får stå mitt kast eftersom jag inte själv kontrollerat kartongen, och att köpt är köpt, men självklart ska jag vända mig till butiken i morgon. Har även kollat exif, angående antal exponeringar, och de var fler än sagt, men inte så väldigt mycket, utan att förklaringen antagligen är att den testats efter att den kollats, av intresserade kunder. Är väldigt nöjd, förutom med USB-kabeln. Tack för att du skrev, uppskattar det mycket! :)

Mvh/Christina
 

Mrs C

Aktiv medlem
Mitt tips om D7000 som "kortläsare" var naturligtvis inte menat som en permanent lösning (så korkad är inte ens jag:), utan som en lösning i dag när butiken där kameran köptes är stängd. Ett litet tips kan annars vara att läsa hela tråden innan inlägg kommenteras. Då hade nog bilden varit lite klarare för dig:)
Det förstod jag, och det räddade mig så att jag kan ladda upp bilder tills dess jag har en kabel, guld värt! :)
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker du skall anmärka på att skicket, som angavs till att vara A+, inte riktigt motsvarade förväntningarna. Sedan skall självklart alla originaltillbehör medfölja (eftersom det lovats och angetts).

Ge dock butiken en chans att svara om greppet (kanske kan bytas eller fixas på annat sätt). Kabel kan de enkelt beställa ifrån Nikon (inget problem alls att ordna för dom).

Det sagt, så tycker jag att du i längden skall köpa en extern kortläsare. Denna har jag själv, och har fått mycket bra i prestandatester jämfört med andra USB3-läsare. Är även både gedigen och liten smidig att ha i kameraväskan.

https://www.dustinhome.se/product/5010795292/mobilelite-g4

Dock mycket bra tips du fick här att kunna använda ditt andra kamerahus som temporär läsare - smart och kreativt! :)
 

AWid

Aktiv medlem
..............
Det sagt, så tycker jag att du i längden skall köpa en extern kortläsare. Denna har jag själv, och har fått mycket bra i prestandatester jämfört med andra USB3-läsare. Är även både gedigen och liten smidig att ha i kameraväskan.

https://www.dustinhome.se/product/5010795292/mobilelite-g4......
Håller med om att det naturligtvis är smidigast att ha en separat kortläsare. Men vet inte om den du länkar till är den bästa. D800 har en SD-slot och en CF-slot och om jag tolkar specen rätt så tar inte din föreslagna läsare CF-kort. (Annars verkar den väldigt smidig och är naturligtvis väldigt bra till din D750 med 2 SD-kort).
Men marknaden är överhopad med billiga kortläsare som läser både SD och CF:)
Till TS: Be butiken som du köpt kameran av att skicka med en kortläsare gratis som kompensation för allt strul med kablarna:)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bara det passar och inget kan bli förstört så spelar det ju inte nån roll för mig, men läste nånstans i bruksanvisningarna att man inte får använda annat än tänkta tillbehör, och ovan som jag är med sånt som kablar, tar bara det som skickas med, så oroar jag mig för att förstöra nåt. Men då antar jag att det är brukligt att man även använder annat?
Hej!

Att kameratillverkarna skriver så i bruksanvisningarna är mest för att de skall ha ryggen fri ifall någon tokdåre lyckas koppla kamerans till exempel usb-kontakt till ett 220 volts väggutag eller något liknande :)

Det enda jag så där på rak arm känner till som har orsakat lite problem var att vissa kombinationer av lösa blixtar och kameror kunde skada varandra, men det var några få sällsynta kombinationer och det var länge sedan.

Sedan känns det ju lite slarvigt av butiken att de inte upptäckt att det låg fel sorts usb-kabel i kartongen (en som inte passar till kameran). Du kanske kan övertyga dem om att bjuda på en kortläsare som plåster på såren? :) (utöver en korrekt usb-kabel alltså)
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om att det naturligtvis är smidigast att ha en separat kortläsare. Men vet inte om den du länkar till är den bästa. D800 har en SD-slot och en CF-slot och om jag tolkar specen rätt så tar inte din föreslagna läsare CF-kort.
Helt rätt! Glömde av detta helt. Komplett fail av mig måste jag erkänna. Sorry (tänkte snabbt, men fel - vet ju mycket väl att D800/810 har CF+SD).

Christina; glöm mitt tips ovan, detta är helt fel kortläsare för din D800. Du skall givet ha en som tar både CF- och SD-kort. Har inte testat dessa, men här har du två som verkar vara vettiga, tar bägge typer av kort i en enhet, och har en bra prestanda:

http://www.cameramemoryspeed.com/reviews/card-readers/lexar-professional-dual-slot-reader/

http://www.cameramemoryspeed.com/reviews/card-readers/kingston-memory-card-reader-fcr-hs4/
 

Mrs C

Aktiv medlem
Håller med om att det naturligtvis är smidigast att ha en separat kortläsare. Men vet inte om den du länkar till är den bästa. D800 har en SD-slot och en CF-slot och om jag tolkar specen rätt så tar inte din föreslagna läsare CF-kort. (Annars verkar den väldigt smidig och är naturligtvis väldigt bra till din D750 med 2 SD-kort).
Men marknaden är överhopad med billiga kortläsare som läser både SD och CF:)
Till TS: Be butiken som du köpt kameran av att skicka med en kortläsare gratis som kompensation för allt strul med kablarna:)
Tack återigen Anders Widlund, Martin Agfors, Martin Thornstein! Har pratat med butiken nu, de skulle skicka en ny kabel, och även en kortläsare. Fick även tips om hur jag ev. Kan få bort fläckarna på greppet, så det känns bra. Nu kan jag äntligen ägna mig åt att fotografera utan oro för en defekt kamera:)

Har ni förresten tips om bra CF-kort, äger fn bara SD?!
 
ANNONS