Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre analog systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag är ute efter en analog systemkamera värd namnet till ett vettigt pris.
Vad skall man titta efter?
Jag har ju en Nikon FM som var pressfotografernas favorit när det begav sig , men vad skall jag titta efter nu? Jag tänkte börja trassla lite med analogt sv för att sedan scanna.

Det som gäller är Nikon med tanke på alla gluggar jag har.

Med vänlig hälsning Kent
 

Ventures

Aktiv medlem
De som har beteckning F3-F6 och kanske F100. F4, F6 och F100 har jag ingen egen erfarenhet av. F5 påstås av vissa vara den bästa analoga som gjorts. Åtminstone i Nikonvärlden. Men den är en riktig filmslukare som sväljer en 36-bildersrulle på 4,5 sekunder om man glömmer bort sig. För manuella objektiv är en väl fungerande F3 en kamera med många möjligheter. En varning dock för den lilla LCD-displayen i sökaren som kan ge upp med tiden. Diverse glapp i strömförsörjningen kan få slutartiderna att spåra ur. Men funkar den så är det en arbetshäst med nästan obegränsat med roliga tillbehör att samla på sig. Tyvärr åldras elektronik så en FM med bytta ljustätningar och spegeldämpare (eftersom de förvandlas till deg med tiden) är annars bättre i det avseendet, men kanske lite tråkig.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Nikon FA kan jag rekomendera, har P/S/A/M och val mellan matrismätning eller centrumvägt, bra grepp osv, jag har haft min sedan 2008 och det är väl den enda som alltid funkat och stannat i min samling av konstant använda kameror. Frågan är väl annars om du vill ha en kamera av äldre stuk (manuell fokus) eller AF. Nikon F100 är nog den bästa Nikon med AF tror jag. Har själv även en F5 men den var en gnutta tidigare än F100 och fick därav inte den lilla men önskvärda funktionen med belyst fokuspunkt I sökaren, istället är det pilar längs kanterna som visar vilken punkt som är aktiverad, dessutom är F100 betydligt händigare vikt och storleksmässigt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hade försökt hitta begagnad F6, F5 eller F100 då dessa fungerar även modern G optik utan bländarring. Fast de kanske inte är så roliga ifall du är ute efter nostalgikänslan. I så fall är det väl fortfarande någ FM version som gäller, eller kanske en gammal F2:a
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag hade en F3HP fram till digitaltiden. Var helt nöjd med kameran. Kvalitet!

Tyckte ljusmätningen funkade utmärkt, körde nästan jämnt med A-läget där jag valde bländare och kameran exponering. (Och använde mest negativ färgfilm Fuji Superia 400 som inte är å där himla kinkig.)

Den behöver ett litet batteri för ljusmätningen och slutarstyrningen men det räcker länge.
 

beetle

Aktiv medlem
Jag gillar de äldre modellerna bäst, en härlig känsla att fotografera med dom! Jag har F, F2, F3, F4 och F5 plus en del andra modeller också av Nikon. Vill säga att lcd-displayen på F4 också kan uppvisa konstigheter liksom F3. Min favorit blir nog F2, har dock en film i en F4:a nu :)
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Ja, F100 är den mest prisvärda Nikon som går att få tag på. Kostar dock oftast över 1000 kr. Ett alternativ är då F90X som också fungerar med G objektiv. Brukar gå att få tag på betydligt billigare. I A läget måste man ändra bländaren med ringen, men i P läge går det att ändra bländaren med ratten, och därför går det utmärkt att använda största bländaren med moderna G objektiv.
Vidare så är F801S en bra kamera om du planerar att bara använda äldre "skruv" AF objektiv.
Både F100 och F801S klarar 1/8000.

FM2 och FE2 (och FM3A...)är alternativ till F3.
--Jonas
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag är ute efter en analog systemkamera värd namnet till ett vettigt pris.
Vad skall man titta efter?
Jag har ju en Nikon FM som var pressfotografernas favorit när det begav sig , men vad skall jag titta efter nu? Jag tänkte börja trassla lite med analogt sv för att sedan scanna.

Det som gäller är Nikon med tanke på alla gluggar jag har.

Med vänlig hälsning Kent
Det låter som en Nikon F3 skulle passa bra då!
1980-talets press och yrkeskamera!
 

beetle

Aktiv medlem
Kolla bara lcd-displayen på F3 att den är helt ok. Jag har tre st F3 varav en har en delvis defekt display, vissa "staplar" i siffrorna har försvunnit men man kan ändå tyda informationen. För dyrt att reparera och troligtvis finns inga reservdelar kvar.
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon för småbildsfilm - F6!

Nikon F6 är nog den bästa kamera för (småbilds)film som gjorts. Om jag måste välja en enda av mina många småbildskameror för film så blir det den.

Den är inte så värst billig, och alltså finns det betydligt mer prisvärda kameror i kategorin Nikon-kameror för film, men den är faktiskt bäst! :)

Den kan t.o.m. spara ett slags "EXIF" genom att skriva exponeringsdata i mellanrummet mellan rutorna på filmen.

Exponeringsmätaren är svårslagen, och hanteringen är suveränt bra. Allting sitter där det ska.

Det största problemet med Nikon F6 är att man inte längre har något bättre att sukta efter.

Vill man ha en lite mer prisvärd kamera så är det nog F100 kan ska titta på. Jag har ingen själv, men många kategoriserar den som en "F5 light", vilket i så fall är ett mycket gott betyg. Jag kan intyga att F5 är en alldeles utomordentligt bra kamera som endast kan se sig slagen av F6.
 

PMD

Aktiv medlem
F6 klår helt klart EOS-1V när det gäller att fungera bra med Nikonobjektiv. :)
(TS är ju ute efter en kamera som tar Nikonobjektiv och även om det går att montera Nikonobjektiv på en EOS (med adapter) så är funktionaliteten begränsad.)

Jag har ingen EOS-1V så jag kan inte ge någon generellt omdöme i den jämförelsen, men det skiljer 4-5 år mellan dem så troligen är F6 tekniskt lite mer avancerad. Utan att ha jämfört själv så tror jag att F6 har bättre följande AF och bättre exponeringsmätare.

Vill man ha den bästa klassikern bland Nikonkameror så föreslår jag istället en Nikon F2. Den är robust och lättanvänd.
 

beetle

Aktiv medlem
F-låt att jag sidosteppade tråden :( Min favorit är också F2 som jag redan nämnt i denna tråd. Insåg bara och som jag nästan glömt är att jag har en 1v HS på hyllan som utklassar alla mina Nikon förutom då kanske inte F6 (som jag inte har).
 
ANNONS