Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på termometer för sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)

VisualD

Aktiv medlem
Jag kör en vanlig digital stektermoteter. Inga decimaler och kanske inte den mest exakta men inget jag märkt problem av.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Ja det är nog inte så noga för mig heller, en del kör ju på rumstemperaturen. Men jag blandar ju ut min D76 och att gissa på spädningsvattnet skulle jag inte våga.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Jag använder en snarlik produkt som Clas Ohlson saluför och för mig fungerar det fint, har inte upplevt några problem med framkallningen som kan härledas till den. Det enda jag möjligtvis skulle kunna önska vore att den reagerade lite snabbare, men det beror på att jag hade en annan modell tidigare som var någon tiondel snabbare.
 

Hankki

Aktiv medlem
Ett sätt att kontrollera termometern är att hålla den i kokande vatten och även kontrollera i kallt vatten med is i. Av tre stektermometrar jag har ljuger den sämsta 5 grader vid kokpunkten, den andra 2 grader och en visar rätt.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Temperaturen är viktig o påverkar svärtningen mycket, stektermometer är det sämsta alternativet, köp en riktigt bra termometer som är dyr, då blir det rätt + att man är rädd om den. LO
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja temperaturen är viktig.
Men det som är mer viktigt är att man först håller sig över 20 grader.
Sedan är det viktigare att termometern är konstant än att den är rätt.
Det spelar ingen roll om den visar 20 när det är 21 grader bara den visar 20 varje gg det är 21.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Självklart är det så, men då får man ju ha en exakt att utgå ifrån, tycker nog man kan köpa en bra med en gång, finns massor på Ebay tex, LO
 

millhouse

Aktiv medlem
[
Den termometer som Markus skriver om i ett inlägg från Clas Ohlson har jag själv tre ex av. Och den är helt klart bra. Jag köpte Paterson´s dyra för bla. färg. Så händer det som inte skall hända , man tappar den och - där gick 300:- kronor i upp i "rök".
Jag har testat dom från Clas Ohlson och dom har så lika värden att det kan inte blir bättre.
Varför har jag då tre. Jo, då behöver jag inte blanda ihop vid framkallning.
Ser man till priset så får man tre för samma pris som för en Paterson.
 

mrwalker

Aktiv medlem
Ja det är nog inte så noga för mig heller, en del kör ju på rumstemperaturen. Men jag blandar ju ut min D76 och att gissa på spädningsvattnet skulle jag inte våga.

Jag har en vanlig termometer, den visar rumstemperatur som ligger på en av dunkarna med vätskor. Jag har mina vätskor i dunkar och flaskor ståendes tillsammans och för att få rätt temperatur då jag blandar har jag en 10 liters dunk med vatten, då vet jag att alla blandningar får precis samma temperatur, slipper då krångel med att få till kranvatten som är av samma temperatur. För sköljning i rinnande vatten så måste man dock få till hyfsat samma som övriga vätskor, men det är enklare få till sköljvatten än att få till framkallaren som ju det är mycket noggrannare med .
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Dom där kodaktermometrarna är förvisso med bra precision, men jag har erfarit att själva termometern (som är helt försluten av glas) har en tendens att lossna en liten aning så att den framstår som att den visar fel... man får ha det i åtanke om man skulle komma över en :)
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Jag var förut rätt skeptisk till digitala termometrar, men har ändrat mig. I alla fall gällande de två jag har hemma: en rumstermometer och en stektermometer. Skillnaden mellan dem brukar vara ca. 0.2 grader i rumstemperatur. I kokande vatten och i smältande is har jag inte mätt, men jag har jämfört med en laboratiorietermometer från gamla KEBO. Där är avläsningsnoggrannheten inte så stor (den är graderad i hela grader), låt säga +- 0.5 grader och verkar stämma med digitaltermometrarna inom osäkerheten.

Nu handlar det ju om rumstemperaturer. Stektermometern tror jag är köpt på Kjell&Company, rumstermometern vet jag inte.

Ska man framkalla s/v tror jag en noggrannhet på 0.2 grader är mycket mer än vad som krävs.

/T
 
ANNONS