Annons

Fota av dia i projektor - vilken carousel passar bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Ok. Jag är av en annan åsikt så vi lämnar den diskussionen nu.
Det är ingen åsikt det är fakta. Annars får du gärna förklara ditt påstående att fota av är snabbare. Eller sluta komma med felaktiga påståenden som lurar folk som inte är insatta. Som sagt du får göra hur du vill, det rör mig inte i ryggen, men att sprida rena felaktigheter är inte ok.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Eller också är det så enkelt att TS vill ha svar på sin fråga och inte en massa andra åsikter? Ställer man en konkret fråga vill man som regel ha svar på frågeställningen och inget annat.
"Vilken carousel passar bäst" kan bara besvaras med förslag och motivering vilken projektor som kan tänkas vara bäst. Hade frågan varit "hur ska jag fotografera av mina diabilder" är fältet öppet för olika kreativa lösningar.
Men om TS ger en anledning till sitt val av metod och den anledningen är felaktig så är det ytters relevant att uppllysa TS om det.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Det är ingen åsikt det är fakta. Annars får du gärna förklara ditt påstående att fota av är snabbare. Eller sluta komma med felaktiga påståenden som lurar folk.
Med en rigg där jag kan ta ett carousel-magasin, ladda det i en projektor och fotografera en bild var 5:e sekund tar det ca 6 minuter per magasin.

Vilken skanner med magasinmatning menar du är snabbare än det?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Med en rigg där jag kan ta ett carousel-magasin, ladda det i en projektor och fotografera en bild var 5:e sekund tar det ca 6 minuter per magasin.

Vilken skanner med magasinmatning menar du är snabbare än det?
Du trycker på en knapp så kör den allts själv. Med kameran måste du sitta och ta varje bild. Vad tar mest tid, ett tryck för 30 bilder eller 30 tryck + väntetid? En skanner sköter sig själv. Och har du ett liv utanför så är d ju det d handlar om. Tiden DU tillbringar.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Du trycker på en knapp så kör den allts själv. Med kameran måste du sitta och ta varje bild. Vad tar mest tid, ett tryck för 30 bilder eller 30 tryck + väntetid? En skanner sköter sig själv.
Ok, då kör vi vidare i den här diskussionen. Vilken diaskanner kan ta kodaks carousel-magasin rakt av? Att plocka alla bilder för att sedan lägga tillbaka dem tar rätt lång tid.

Jag behöver INTE trycka av varje bild. En liten reläbox kan mata fram en bild, trycka av kamera, mata fram en bild till, trycka av kameran igen osv.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det finns för tillfället en scanner på Fotosidans annonser, som skulle fixa dina behov: stoppa in ett magasin, tryck på en knapp (möjligen några knappar, jag vet inte) och vänta tills apparaten är klar.

Om du absolut vill göra det själv skulle jag föreslå att du använder en Arduino för att sköta styrningen. Då kan du enkelt koppla ihop lite elektronik som styr kameran och scannern, med lagom anpassade tidsintervall så att allting kan sköta sig självt när du satt igång det. Det blir dock en del kopplande, och lär kräva en del (begränsad) kunskap i el/elektronik.

Edit:det finns program till Mac, så du kan programmera en Arduino från Mac, men det kräver förstås att du kan programmera (eller få någon annan att göra det åt dig).
 

Staffanp

Aktiv medlem
Det finns för tillfället en scanner på Fotosidans annonser, som skulle fixa dina behov: stoppa in ett magasin, tryck på en knapp (möjligen några knappar, jag vet inte) och vänta tills apparaten är klar.

Om du absolut vill göra det själv skulle jag föreslå att du använder en Arduino för att sköta styrningen. Då kan du enkelt koppla ihop lite elektronik som styr kameran och scannern, med lagom anpassade tidsintervall så att allting kan sköta sig självt när du satt igång det. Det blir dock en del kopplande, och lär kräva en del (begränsad) kunskap i el/elektronik.

Edit:det finns program till Mac, så du kan programmera en Arduino från Mac, men det kräver förstås att du kan programmera (eller få någon annan att göra det åt dig).
Tack, men den skannern är väl ändå inte kompatibel med kodaks carousel-magasin?
 

Staffanp

Aktiv medlem
Det gäller att tidsavdriften inte är olika på de olika timersarna, men det kanske inte hinner ackumulera till ett problem på den korta tid man fotogaferar av ett magasin?

Moiren på bildexemplet undrar jag om det kan bero på glasramar.
Jag är orolig för det med så jag kommer att göra någon form av relästyrning på paketet.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Nu åter till frågan jag hade när jag startade tråden. Vilken typ av projektor tror ni är bäst? Carousel S-AV 2050 har fixiering av diat i två riktningar och jag antar att det är bättre än deras enklare projektorer?
 

eskil23

Aktiv medlem
Men herregud vad trist forumet är. Så många med så fruktansvärt tråkig attityd. Om du läser första inlägget ser du att jag valt metod och inte är intresserad av andra varianter.
Jag tycker tvärt om att attityden på det här forumet är hjälpsamt, både generellt och i den här tråden. Däremot så reagerar jag på din attityd där du så kategoriskt snäser av de som kommer med vettiga förslag med ett "inte intresserad".
 

Staffanp

Aktiv medlem
Jag tycker tvärt om att attityden på det här forumet är hjälpsamt, både generellt och i den här tråden. Däremot så reagerar jag på din attityd där du så kategoriskt snäser av de som kommer med vettiga förslag med ett "inte intresserad".
Tråkigt om du upplever det så. hur som helst vill jag fortfarande ha en diskussion kring min ursprungliga fråga.
 

apersson850

Aktiv medlem
För att få rätt svar är det förstås viktigt att ge förutsättningarna. Hade du från början skrivit att alla bilderna redan sitter i magasin för Kodak Carousel, och du vill inte plocka runt dem för scannandets skull, då hade ju alla begripit varför du envisas med att göra det på det sätt som du tänker göra.

Nu är det istället flera som, fullt befogat, undrat om du inte tänker helt uppåt väggarna.

Själv brukar jag använda en liten PLC, typ Mitsubishi FX0, om jag ska göra sådana styrningar. De har redan reläutgångar (om man köper rätt modell), så de är lätta att koppla in.
 

Staffanp

Aktiv medlem
För att få rätt svar är det förstås viktigt att ge förutsättningarna. Hade du från början skrivit att alla bilderna redan sitter i magasin för Kodak Carousel, och du vill inte plocka runt dem för scannandets skull, då hade ju alla begripit varför du envisas med att göra det på det sätt som du tänker göra.

Nu är det istället flera som, fullt befogat, undrat om du inte tänker helt uppåt väggarna.

Själv brukar jag använda en liten PLC, typ Mitsubishi FX0, om jag ska göra sådana styrningar. De har redan reläutgångar (om man köper rätt modell), så de är lätta att koppla in.
Jag trodde i ärlighetens namn att jag gav rätt förutsättningar när jag förklarade att jag har valt det systemet och inte var intresserad av något annat just nu.

Tack, skall kolla på plc:n
 

afe

Aktiv medlem
Nu är det istället flera som, fullt befogat, undrat om du inte tänker helt uppåt väggarna.
Poängen är väl att TS har en massa diabilder som förvaras i magasin gjorda för Kodaks karusellprojektorer, och då blir det tidsödande att plocka ur dem ur magasinen och montera dem i andra magasin (eller skanna dem löst). Jag tycker inte tanken är alls dum, men det är kanske inte så många som gjort det (åtminstone inte här på FS) vilket gör att det blir svårt att få vettiga svar.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Poängen är väl att TS har en massa diabilder som förvaras i magasin gjorda för Kodaks karusellprojektorer, och då blir det tidsödande att plocka ur dem ur magasinen och montera dem i andra magasin (eller skanna dem löst). Jag tycker inte tanken är alls dum, men det är kanske inte så många som gjort det (åtminstone inte här på FS) vilket gör att det blir svårt att få vettiga svar.
Fast huvudfrågan jag hade var ju vilken carouselprojektor som håller diat bäst och därmed är bäst för ändamålet. Jag har inte frågat om scanners och andra metoder. Frågan riktade sig till de som var med på dia-tiden och hade lite koll på projektorerna.

Jag förstår att en scanner är det rationella valet för de flesta men jag kommer bara gå den vägen om mitt sätt inte lyckas.
 
ANNONS