Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backpacka Syd- och Centralamerika

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixPåVift

Ny medlem
Tjena!

Jag är splajs ny här på forumet och har inte hittat något som riktigt besvarat mina funderingar! Jag ska i sommar på ett äventyr till Syd- och Centralamerika och har ett intresse i stillbilder så väl som film. Jag är mycket aktiv och aktionkameror är sedan flera år tillbaka standard i ryggan. Jag skaffade mig dessutom för några år sedan en Nikon d3100 och började knäppa lite bilder. Nu när jag ska iväg på mitt elva veckor långa äventyr finner jag äntligen en riktig anledning till att skämma bort min kamera med något annat än det medföljande 18-55mm-objektivet.

Det jag funderar på då är vad som bäst kan komplettera mitt nuvarande objektiv, alternativt ersätta helt och hållet. Jag har pratat med några vänner som tycker att fasta objektiv på 35mm eller 50mm med kortare fokallängder är väldigt roliga och mångsidiga. Och jag har funderat lite på ett riktigt zoomobjektiv på 55-200mm. Det jag vill ta bilder på är allt ifrån fantastiska landskap till fräcka porträtt och närbilder. Jag lutar mer åt de här närbilderna då jag älskar när bakgrunden är ur fokus. Jag behöver alltså lite tips och råd på vad man ska ha med sig för att kunna fånga utsikterna från Machu Picchu så väl som stänkande sand runt fotbollslirarna på beachen.

Sen funderar jag även över om det är någon som har erfarenhet av att resa en längre tid tillsammans med kameran? Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera alla bilder. Det blir gärna så att jag trycker på knappen rätt så jättemånga fler gånger än vad som behövts, men detta har jag kontrat med ett frenetiskt sorterande. Hur tacklar man detta på resande fot? Bör jag ha med en PC? Ska jag ladda upp med ett tiotal SD-kort? Bör jag sortera på internetcafé och ladda upp på min NAS(läs cloud)?

Även andra matnyttiga tips uppskattas! Släng gärna in platser som blir fina på bild ifall ni sitter och lurar på nåt!

// FelixPåVift
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har gjort ett tiotal backpackingresor till Syd och Centralamerika men inte de senaste 9 åren (mest Afrika nu) Jag började mina långresor med ganska stor analog fotoutrustning 2 kameror, 5 objektiv, 2 blixtar, stativ och 30-50 filmrullar. Detta gjorde jag två långa resor innan jag insåg att jag blev allt för handikappad med denna tunga utrusning. Jag testade därför olika alternativ i 15 år som t.ex. minoxkamera och olika varianter av zoom-kompaktkameror. Det blev mycket roligare att resa men bilderna blev ju tyvärr mindre bra. Minoxen tog visserligen mycket bra bilder men den hade ett fast vidvinkelobjektiv så djurbilderna blev kassa. Bilder på människor och stadsliv blev desto bättre då det var typ spionkamera.

Din 3100 är bra val eftersom den är liten för att vara systemkamera. Hur mycket kan du sedan tänka dig att släpa runt på? Ett 35 eller 50 mm objektiv är billigt och lätt och tar mycket bra bilder. Främst 50 mm är dessutom perfekt för porträtt och at sudda ut bakgrunder. Machu Picchu kräver nog mer vidvidvinkel och ett 18-140 kan då vara mer flexibelt än ditt 18-55. Skall du fotografera djur/fåglar mm kommer du troligen att behöva minst 300 mm och ofta mer så det är frågan om du är så intresserad av detta så du vill släpa på detta tyngre objektiv. Om du funderar på 55-200 skulle jag i så fall mer rekommendera 55-300.

Backup mm? Släpa inte på en dator också. Mer tyngd och värdesaker försämrar ditt backpackande. 5-10 SD-kort är mycket bättre. Din 3100 kräver inga snabba kort så de är ganska billiga. ca 100 kr för 16 GB eller 170 kr för 32 GB. Fotorgraferar du J-peg blir det tusentals bilder per SD-kort.


Platser som är vackra? Bergen i Peru, Bolivia och Ecuador med saltsjöar och fantastiska vyer. Ursprungsbefolkning med vackra kläder. Brasilien Foz De Iguazu. Världens vackraste vattenfall enligt mig. Guatemalas antika "pyramider". Venezuelas fantastiska djurliv.


Fråga gärna vidare. Platserna jag varit på finns ju kvar men ekonomi och politik har ändrats så det kan andra svara bättre på. Jag har varit i nästan alla länderna från Chilie och Argentina i söder i söder till Guatemala och Honduras i Norr.
 

FelixPåVift

Ny medlem
Vilket bra svar! Du fick mig verkligen att tänka till på vad det är jag vill ta bilder på.
Jag har kommit fram till att det är absolut bäst med typ tio SD-kort och se till att organisera upp det rejält. Jag jag vill allra helst ta bilder på exempelvis människor i action och inne i stads-/ruinmiljöer. Detta får mig att mer och mer luta åt ett fast 35mm. Om jag verkligen tar på mig spenderarbyxorna så kanske jag rentav köper mig ett 35mm och ett 55-200/300.

Hur mycket vikt lägger man i VR? D.v.s. får man valuta för pengarna med bildstabilisering eller är det lite av en gimmick? Jag tänker inte att det är fokus på djur och så här, vilket kanske gör att man stället lite lägre krav på ett tele? Samtidigt kommer jag ju inte ha med något stativ.

Annars har jag hittat detta lilla kitet vilket kanske är en riktigt bra deal? http://www.blocket.se/helsingborg/Nikon_objektiv__normal_och_telezoom_66122635.htm?ca=23&w=1

Jag kommer att landa i Lima och sedan avsluta i Mexico och resan kommer ta drygt tio veckor. Så egentligen blir det nog mest Peru och en liten del Ecuador i Sydamerika. Vet du något man bör se i de norra delarna i Peru? Det finns mest info om de södra delarna men du kanske har hittat nån siktigt schysst guldklimp ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag jag vill allra helst ta bilder på exempelvis människor i action och inne i stads-/ruinmiljöer. Detta får mig att mer och mer luta åt ett fast 35mm.
Ditt 18-55 ger nog i så fall fler chanser till bra bilder än ett 35mm. Åtminstone i dagsljus.
Man vill nog ha möjlighet att fotografera med vidvinkel i sådana miljöer.

Hur mycket vikt lägger man i VR? D.v.s. får man valuta för pengarna med bildstabilisering eller är det lite av en gimmick? Jag tänker inte att det är fokus på djur och så här, vilket kanske gör att man stället lite lägre krav på ett tele? Samtidigt kommer jag ju inte ha med något stativ.
VR är mycket användbart för rätt sorts motiv, dvs sådana som inte rör på sig. VR stabiliserar ju bara kameran och inte motivet. :)
 

djungel

Aktiv medlem
Tyvärr har jag inte varit i norra Peru men en stor del av området är regnskogsområde och då behöver man troligen en guide eller organiserad tur ut i området. Jag åkte istället ut i liknande områden från Ecuador och då bl.a. från Puerto Misahualli. Det var för ca 15 år sedan och dessa 2-5 dagarsresor var då nästan gratis.

Eftersom du redan har ett 18-55 kan du ta med detta och därmed få vidvinkel. Med ett 35 mm eller 50mm får du lite bättre bildkvalitet och lättare att ta bilder i gryning/skymning men bildvinkeln bli det samma. Bakgrund ur fokus blir generellt mycket bättre med ett fast 50 mm.

Personligen skulle jag inte välja en 55-200 zoom. De gånger jag behöver ett tele är oftast 300 mm också lite för kort så 200 mm känns som en onödig begränsning.

18-55 + 55-300 och 50 mm ger dig väldigt många möjligheter om du kan tänka dig att släpa på 3 objektiv. Dessa objektiv är dock bland de lättaste som finns.
 

Wil

Medlem
Krav på resultatet...

Hej!

Har läst dina funderingar och spontant tänker jag att det optimala borde vara ett 18-200 objektiv. Lämpligen Nikons variant med stabilisering. För att komplettera skulle jag skaffat en 50/1,8, eller en 35:a. Det beror lite på vad man förväntar sig för resultat - en superzoom är ju mångsidig och du slipper byta objektiv så ofta. Den är lite tyngre på kameran, men det tror jag mångsidigheten väger upp. Skärpemässigt är den ju inte optimal - men troligen bra nog. Sök här på sidan efter bilder tagna med den typen av objektiv (under Prylar). Vill du ha knivskarp skärpa sätter du på 50/1,8. Den är dessutom mycket ljusstarkare. (Kanske 35 mm är mer mångsidig - t ex i stadsmiljö.)

Tja, det var mina tankar. Tycker att fördelen med att slippa byta objektiv stup i kvarten är det som är starkast vägande om man köper den tekniska kvaliten på resultatet. Kraven på tekniskt bättre bilder är ju direkt reletarade till vikten på utrustningen oftast. Själv har jag nu lämnat min Nikon hemma och kör istället Fujis system, som är lätt att släpa runt på...

Förresten; jag tycker nog inte att VR är en gimmik...det fungerar - särskilt som du inte tänkt dig ta med ett stativ...

Med vänlig hälsning,

Per
 
ANNONS