Annons

Film vs instant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andrenordin

Ny medlem
Hej! För vissa kanske detta är självklart, men inte för mig. Jag undrar då vilka för/nackdelar det innebär med att fota film och "instant bilder". Då syftar jag på till exempel hasselblad 500 eller mamiya's analoga gamla kameror då man kan fotografera med båda film eller instant backs. Kan tänka mig att då man scannat in dom i datorn att man har möjligheten att "mixtra" med film mer än vad man kan med en direkt instant bild. Frågan är då. Vad mer? Gillar idén med att få se resultatet med en gång. Eller blir bildkvalitén/skärpa så mycket sämre med instantbilder? Tacksam för svar :)
 

trax

Aktiv medlem
Med Polaroid bakstycke på Hassyn blir bilderna på polaroiden i samma storlek som sensorn/formatet dvs 6x6 resten av ytan på polaroiden blir svart. Synd tycker jag med, hade annars varit användbart som en lyxig Polaroidkamera. Användes förr som preview bilder i studion för att säkerställa inställningar och ljus innan man stoppar in filmen i kameran.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Har aldrig fastnat för polaroid, jag kör i princip endast film av vilken anledning som helst :) Dom polaroider där man kan få ett faktiskt negativ av sin polaroid-bild kan jag tycka är bättre, men når inte riktigt hela vägen för mig. Exakt vad anledningen är bakom det vet jag inte helt säkert men något är det ;)
 

Andrenordin

Ny medlem
Tack för svar! Har nån av er märkt någon skillnad på typ skärpa, ljus, detaljer eller färg, när ni scannat in dom (eller hur ni gör)? Att slippa besöka ställen som kan framkalla, eller att skaffa egen utrustning för det, känns aningen jobbigare än att bara ta med "instant bilder" på jobbet, scanna, o enkelt lägga över dom på datorn. Sen att man har en fysisk bild är väl lite roligt också. Vet inte vad som ska få mig att i sånna fall satsa på att fota med film istället, då polaroid verkar mycket enklare. Förrutom priset på film är lägre väl?
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Ja polaroid är sannerligen dyrare förstås, men annars ser jag det personligen självklart att man framkallar sin film själv (jag gör det hemma) så det ser jag inte som något hinder.

Jag kan tycka att det kan vara trevligt att "skjuta av sig" med en digital kamera nån gång, men det är inga bilder jag lägger ett värde på till skillnad från min a neg där jag faktiskt gett manken till.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
En direktbild som Polaroid är ungefär som en färdig bild, går inte att förstora så mycket.
Dom bilderna har varit populära för att dom kan levereras omgående eller för studiofotografen att se exponering, färgtemp, mm direkt. Dom har även använts konstnärligt med manipulation.
En film kan du lätt förstora 10-20 gånger.
Frågan är intressant även för mig eftersom jag köpt reprostativ med medföljande Polaroid field kamera.
Alltså jag var intresserad av reprofoto, men med den kameran kan jag även använda bladfilm. ...
 
ANNONS