Annons

Massor av skit på sensorn? Vad göra? (Novis på rengöring)

Produkter
(logga in för att koppla)

thegreus

Aktiv medlem
Tänkte få fart på makens gamla Canon oes 5D (10-15 år gammal) som legat och "skräpat" i ett skåp, men...
Är allt detta skit på sensorn?! Eller kan det sitta någon annanstans?
Vad gör jag åt det? Har försökt blåsa bort med bälg men det händer inget.

Kan man göra rent själv? Har läst på en del forum och kollat på youtube, men det känns lite vanskligt. Vilka produkter rekommenderas i sådana fall?

Vad kostar det att lämna in?
Vem gör sånt? Någon i Östergötland?
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Finns bra trådar om detta.

Det finns bra trådar om detta. Eller gå direkt på bästa lösningen, köp Pentax Image Sensor Cleaning Kit O-ICK1.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Tänkte få fart på makens gamla Canon oes 5D (10-15 år gammal) som legat och "skräpat" i ett skåp, men...
Är allt detta skit på sensorn?! Eller kan det sitta någon annanstans?
Vad gör jag åt det? Har försökt blåsa bort med bälg men det händer inget.

Kan man göra rent själv? Har läst på en del forum och kollat på youtube, men det känns lite vanskligt. Vilka produkter rekommenderas i sådana fall?

Vad kostar det att lämna in?
Vem gör sånt? Någon i Östergötland?
Om du bor i närheten av Linköping så borde Assist Workshop kunna städa upp den åt dig (Canon anlitar Assist). Slå dom en signal och fråga

http://www.assistworkshop.se
 

xeizo

Aktiv medlem
Inte för att rekommendera något men bara för att illustrera vad som kan fungera, jag köpte en begagnad EOS 70D som hade fläckar på sensorn, den var billig så det var ok för mig.

Jag låste spegeln(sensor cleaning) och gjorde rent sensorn med en glasögonputsduk fuktad med isopropylalkohol från Kjell & co och satt över en tops. Sen torkade jag torrt med den torra ändan av duken över en torr tops.

Det blev smäckrent, inte minsta lilla prick ens med skärpa mot en kritvit vägg med fullt öppen bländare. Kritvitt i hela bilden, ja förstärker man kontrasten i bilden oerhört mycket så framträder vinjetteringen i optiken men inga fläckar. Helt borta.

Kul att det fungerade, men som sagt inget att rekommendera att göra just så kanske :)
 

Khalad

Aktiv medlem
Toppen! Ska kolla in dem, ligger ju nära så det vore kanske värt att lämna in den istället för att riskera att förstöra kameran.
Assist är ju sedan något år uppköpt av Infocare. Dom har flyttat men inom Linköping och ligger lite utanför Saab, Låsblecksgatan 7. Jag har rengjort sensorn på mina Sony där ett flertal gånger, typ 700:- om jag minns rätt. Lycka till!/ Björn T
 

AWid

Aktiv medlem
.................................
Det blev smäckrent, inte minsta lilla prick ens med skärpa mot en kritvit vägg med fullt öppen bländare. Kritvitt i hela bilden, .............................
Tja - med fullt öppen bländare ser det naturligtvis ut att vara "smäckrent" även om sensorn är "smäckfull" med skit. För att skräpet över huvud taget ska synas på en bild måste man blända ner ordentligt. Bländare 16 eller 22 (om det finns på objektivet:).
 

thegreus

Aktiv medlem
Assist är ju sedan något år uppköpt av Infocare. Dom har flyttat men inom Linköping och ligger lite utanför Saab, Låsblecksgatan 7. Jag har rengjort sensorn på mina Sony där ett flertal gånger, typ 700:- om jag minns rätt. Lycka till!/ Björn T
Tusen Tack!
Ska kontakta dem och kolla om de kan ta emot min kamera - runt 700:- kan det vara värt med tanke på hur skitig den är. Förmodligen är det gammalt ingrott smuts eftersom den legat oanvänd ganska länge. När den fått sig en ordentlig rengöring kanske jag vågar ge mig på att underhålla sensorn själv med gelstick så att den inte blir lika full av skräp igen. :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tusen Tack!
Ska kontakta dem och kolla om de kan ta emot min kamera - runt 700:- kan det vara värt med tanke på hur skitig den är. Förmodligen är det gammalt ingrott smuts eftersom den legat oanvänd ganska länge. När den fått sig en ordentlig rengöring kanske jag vågar ge mig på att underhålla sensorn själv med gelstick så att den inte blir lika full av skräp igen. :)
Det vi kallar sensorfläckar kan vara av lite olika är kategorier.
Om du nu vill prova att leva med en 5D av den äldre generationen så råder jag dig att lära dig hantera det själv. Annars kommer du ofta få betala dessa 700 kr.

Så lär dig stegen för hur vi som ägde 5D brukade hantera problemet.

1. Blås ren sensorn ofta med en Rocket blower eller liknande. Det blåser bort det som sitter löst.
2. Skaffa en magic brush. Alltså en som roterar i luften och blir statiskt laddad och med statisk elektricitet lyfter bort damm.
3. Skaffa Eclispse och swabbar. Du kommer behöva dessa ganska ofta.

Dessa kameror behövde sensorrengöring väldigt ofta. Fotade jag mycket var jag tvungen att gör ren sensorn nästan dagligen..
De hade sensorer som blev statiskt laddade och sög till sig damm.
Så gå och köp Eclipse sensorvätska och ett antal swabbar och lär dig göra ren sensorn. Det är inte värre än tvätta fönster. Det är inte sensorn man rengör utan ett glasfilter framför sensorn.
Så vill du leva med en den kameran så får du nog också acceptera att göra som vi gjorde. Att själv göra ren en sådan kamera själv ganska ofta.
Man kan inte lägga ut 700 varje månad för att ha en kamera som klarar bländare 11 utan fläckar eller hur?
 

thegreus

Aktiv medlem
Det vi kallar sensorfläckar kan vara av lite olika är kategorier.
Om du nu vill prova att leva med en 5D av den äldre generationen så råder jag dig att lära dig hantera det själv. Annars kommer du ofta få betala dessa 700 kr.

Så lär dig stegen för hur vi som ägde 5D brukade hantera problemet.

1. Blås ren sensorn ofta med en Rocket blower eller liknande. Det blåser bort det som sitter löst.
2. Skaffa en magic brush. Alltså en som roterar i luften och blir statiskt laddad och med statisk elektricitet lyfter bort damm.
3. Skaffa Eclispse och swabbar. Du kommer behöva dessa ganska ofta.

Dessa kameror behövde sensorrengöring väldigt ofta. Fotade jag mycket var jag tvungen att gör ren sensorn nästan dagligen..
De hade sensorer som blev statiskt laddade och sög till sig damm.
Så gå och köp Eclipse sensorvätska och ett antal swabbar och lär dig göra ren sensorn. Det är inte värre än tvätta fönster. Det är inte sensorn man rengör utan ett glasfilter framför sensorn.
Så vill du leva med en den kameran så får du nog också acceptera att göra som vi gjorde. Att själv göra ren en sådan kamera själv ganska ofta.
Man kan inte lägga ut 700 varje månad för att ha en kamera som klarar bländare 11 utan fläckar eller hur?
Tack för bra svar!
Ja, det är nog bara att skaffa egna rengöringsartklar precis som du skriver. Skickar nog in den på en första rengöring eftersom det förmodligen är gammalt ingrott smuts sedan år tillbaks. Sen tänker jag att det blir lättare för mig att underhålla sensorn själv så att den inte blir så full med smuts igen 😊
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för bra svar!
Ja, det är nog bara att skaffa egna rengöringsartklar precis som du skriver. Skickar nog in den på en första rengöring eftersom det förmodligen är gammalt ingrott smuts sedan år tillbaks. Sen tänker jag att det blir lättare för mig att underhålla sensorn själv så att den inte blir så full med smuts igen 😊
Kom bara ihåg stegen. Så du inte skadar något.
1. Blås ren sensorn. Det tar bort metallspån från bajonetten. Jo den släpper ifrån sig sådana ibland.
2. Använd en bortse som Arctic Air eller en vanlig nylonborste som du blåst igenom så den blivit laddad. Få då bort det som inte försvann innan.
3. Använd våtrengöring om det fortfarande finns fläckar.
 
ANNONS