Annons

Hjälp att mäta diameter på Sigma ART 35, 50 & 85mm frontelement

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Skulle behöva hjälp av någon som har följande objektiv att mäta diametern på frontelementen (dvs. endast glaset, inte inkluderat plast och dylikt runtom) på respektive (endast till Canon):

Sigma 35mm ART
Sigma 50mm ART
Sigma 85mm ART


Är lite intresserad av att använda en Anamorphic Adapter till dessa gluggar inför ett stundande projekt, men frontelementen / glaset på mottagande glugg bör inte vara större en 50mm.

Vore oerhört tacksamt om någon som äger dessa eller någon av dessa gluggar kunde bidra med den information :)

Med vänlig hälsning,
Patrik
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det spelar ju ingen roll vilken fattning det är för att mäta hur stor frontlinsen är.

(Tyvärr kan jag inte bidra med någon mätning, men min gissning är att 35:an klarar sig, 50:an kanske och att du är rökt på 85:an.)
 
Det spelar ju ingen roll vilken fattning det är för att mäta hur stor frontlinsen är.

(Tyvärr kan jag inte bidra med någon mätning, men min gissning är att 35:an klarar sig, 50:an kanske och att du är rökt på 85:an.)
Sant! Är ändå av intresse för 85:an pga. att man kan ev. använda cropmode och på så sätt undkomma vinjetteringen
 

Patrik68

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inte 85mm :(
Men 50mm och den är 60mm och på 35mm är den 48mm
Mvh Patrik Karlsson
 

Sonysege

Aktiv medlem
Hej,

Skulle behöva hjälp av någon som har följande objektiv att mäta diametern på frontelementen (dvs. endast glaset, inte inkluderat plast och dylikt runtom) på respektive (endast till Canon):

Sigma 35mm ART
Sigma 50mm ART
Sigma 85mm ART


Är lite intresserad av att använda en Anamorphic Adapter till dessa gluggar inför ett stundande projekt, men frontelementen / glaset på mottagande glugg bör inte vara större en 50mm.

Vore oerhört tacksamt om någon som äger dessa eller någon av dessa gluggar kunde bidra med den information :)

Med vänlig hälsning,
Patrik
Fråga från en idiot, kanske?
Varför vill du veta och vad har det för betydelse?
 
Jag har tyvärr inte 85mm :(
Men 50mm och den är 60mm och på 35mm är den 48mm
Mvh Patrik Karlsson
Strålande, supertack för hjälpen!

Är väl bara att mäta, eller handlar det om hundradelar! LO
TS ber någon som äger objektiven i fråga att mäta, vilket troligen innebär att han inte själv har dem. Så, det är nog inte bara att mäta ...
Precis. Jag äger inte objektiven själv, jag försöker ta reda på om dessa gluggar passar oss och vårt projekt.

Fråga från en idiot, kanske?
Varför vill du veta och vad har det för betydelse?
Även om foto ligger när hjärtat så är det främst film jag jobbar med. Vi har ett stundande projekt där vi kommer att filma mycket utomhus i mörka miljöer och behöver därav skarpa och ljusstarka objektiv, och där är det få som slår sigma art-serien som är hyffsat skarp redan på F1.4 i den prisklassen.

Vi funderar också på att filma projektet i äkta 2.35:1 aspect ratio med hjälp av anamorphiska adapters, och där är det ypperligt viktigt att veta front elementets diameter på tagande objektiv för att undvika vinjettering.

//Mvh
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sigma 85mm ART har en filterdiameter på 86 mm, gissningsvis är frontlinsen några mm mindre, dvs ungefär 80 mm.
 
ANNONS