Annons

Förstoringsapparatproblem mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Vzzzzbx

Medlem
Har två förstoringsapparater i mörkrummet. En durst m670 B/W till 35 mm. Och en Kaiser vc60 jag fick från en gammal folkhögskola jag använder till mellanformat. Dursten funkar klanderfritt. Kaisern ger mig lite huvudvärk. Främst eftersom den har en tydlig ljus punkt i mitten av exponeringen. Dessutom är den väldigt ljus så även nedbländat till f16 är exponeringstiderna rätt korta. Saker och ting sitter dessutom lite halvlöst inne i apparaten.

Alt 1: Någon som har ett tips på vad man kan göra för att lösa problemet? Exponeringstiderna funderade jag på ett ND-filter eller liknande. Hur man löser problemet med ljusa punkten bra har jag inte klurat ut..

Alt 2: Någon som har och säljer, eller vet var man kan få tag i negativilägg för negativhållaren och kondensor för mellanformat till Dursten?

Tack på förhand! /Marcus
 

trax

Aktiv medlem
Byta till svagare lampa borde väl lösa bländarproblemet, det andra vet jag inte. Du skriver att saker sitter löst, öppna och kolla, kanske att lampan sitter på sniskan och påverkar båda problemen.
 

KarlE

Aktiv medlem
Har två förstoringsapparater i mörkrummet. En durst m670 B/W till 35 mm. Och en Kaiser vc60 jag fick från en gammal folkhögskola jag använder till mellanformat. Dursten funkar klanderfritt. Kaisern ger mig lite huvudvärk. Främst eftersom den har en tydlig ljus punkt i mitten av exponeringen. Dessutom är den väldigt ljus så även nedbländat till f16 är exponeringstiderna rätt korta. Saker och ting sitter dessutom lite halvlöst inne i apparaten.

Alt 1: Någon som har ett tips på vad man kan göra för att lösa problemet? Exponeringstiderna funderade jag på ett ND-filter eller liknande. Hur man löser problemet med ljusa punkten bra har jag inte klurat ut..

Alt 2: Någon som har och säljer, eller vet var man kan få tag i negativilägg för negativhållaren och kondensor för mellanformat till Dursten?

Tack på förhand! /Marcus
Har du kollat att kondensorn dvs glasbitarna mellan lampan och negativhållaren sitter rätt och är hel? Det brukar väl vara en mattskiva där också det kanske är borta, kan förklara den ljusa punkten i mitten
 

Mats G

Aktiv medlem
Rätt lampa

Förr, det var för mycket länge sedan. Då hade många förstoringsapparater VÄLDIGT stora glödlampor för att ge jämt ljus. Har du rätt sort i din?
 

Smw

Aktiv medlem
Har två förstoringsapparater i mörkrummet. En durst m670 B/W till 35 mm. Och en Kaiser vc60 jag fick från en gammal folkhögskola jag använder till mellanformat. Dursten funkar klanderfritt. Kaisern ger mig lite huvudvärk. Främst eftersom den har en tydlig ljus punkt i mitten av exponeringen. Dessutom är den väldigt ljus så även nedbländat till f16 är exponeringstiderna rätt korta. Saker och ting sitter dessutom lite halvlöst inne i apparaten.

Alt 1: Någon som har ett tips på vad man kan göra för att lösa problemet? Exponeringstiderna funderade jag på ett ND-filter eller liknande. Hur man löser problemet med ljusa punkten bra har jag inte klurat ut..

Alt 2: Någon som har och säljer, eller vet var man kan få tag i negativilägg för negativhållaren och kondensor för mellanformat till Dursten?

Tack på förhand! /Marcus


Hej !

Durst:

Med lite tur:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdurst+m670.TRS0&_nkw=durst+m670&_sacat=0


http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=dimmer

För Kaisern har du fått några bra förslag, här ett till:

Försök vrid lite på lampan så glödtråden kommer i annan vinkel.

ser den ut så här:
https://www.flickr.com/photos/tlamp/sets/72157633714361048/
Hur byter man lampa ?

Är det möjligt att någon böjt ut lamphållaren vid lampbyte ?

//MW
 

malbygaard

Medlem
Har två förstoringsapparater i mörkrummet. En durst m670 B/W till 35 mm. Och en Kaiser vc60 jag fick från en gammal folkhögskola jag använder till mellanformat. Dursten funkar klanderfritt. Kaisern ger mig lite huvudvärk. Främst eftersom den har en tydlig ljus punkt i mitten av exponeringen. Dessutom är den väldigt ljus så även nedbländat till f16 är exponeringstiderna rätt korta. Saker och ting sitter dessutom lite halvlöst inne i apparaten.

Alt 1: Någon som har ett tips på vad man kan göra för att lösa problemet? Exponeringstiderna funderade jag på ett ND-filter eller liknande. Hur man löser problemet med ljusa punkten bra har jag inte klurat ut..

Alt 2: Någon som har och säljer, eller vet var man kan få tag i negativilägg för negativhållaren och kondensor för mellanformat till Dursten?

Tack på förhand! /Marcus

Hej
Det brukar gå att justera lampans placering för att få en jämn ljusbild. Kanske sitter inte lampan fast som den borde eftersom det verkar "sitta halvlöst" som du säger. Det skulle ju även kunna påverka ljusmängden.
/Hasse
 

Vzzzzbx

Medlem
Att man kunde få så många svar på en fråga om förstoringsapprater. Kul!

Jag har försökt justera lamp-hållaren för att få lite jämnare ljus, dock lite halvhjärtat, ska försöka justera den lite mer ordentligt. Även vrida på den så tråden hamnar annorlunda i förhållande till linserna.

Ska även klura på någon form av mattskiva, enligt manualen är det oklart om det ska vara en skiva eller ej. Lampan är även den som anges i manualen.
 

Urr

Aktiv medlem
Är du säker på att du har rätt sorts lampa i den? Om det är en kondensorapparat ska det vara en opallampa. helvit. Vanliga glödlampor passar men ger märklig ljusbild.
 

malbygaard

Medlem
Att man kunde få så många svar på en fråga om förstoringsapprater. Kul!

Jag har försökt justera lamp-hållaren för att få lite jämnare ljus, dock lite halvhjärtat, ska försöka justera den lite mer ordentligt. Även vrida på den så tråden hamnar annorlunda i förhållande till linserna.

Ska även klura på någon form av mattskiva, enligt manualen är det oklart om det ska vara en skiva eller ej. Lampan är även den som anges i manualen.
Hej igen
Tror inte på mattskiva. Brukar inte vara det i kondensorapparater. Vet förstås inte säkert. Tror mer på ovanstående inlägg om opallampa. Det är viktigt att det verkligen är en lampa avsedd för förstoringsapparat.
/Hasse
 
ANNONS