Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Planering av roadtrip (Nevada , Utah, Arizona)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Ja nu är det snart dags. Om två veckor åker jag till usa på fotoresa och ska besöka en del av nationalparkerna i Utah,Arizona och Nevada.
Det är dock väldigt svårt att planera sin rutt och välja hur länge jag ska stanna på varje ställe.
är där mellan 29 aug - 12 sep. Jag landar sent den 29aug så själva planeringen börjar den 30 aug.

Eftersom jag är landskapsfotograf så fotar jag nästan endast i samband med solnedgång och soluppgång.

Så här har jag tänkt än så länge

- Death valley (Zabriskie point) 30aug (kväll)
- Death valley (Zabriskie point) 31 aug (morgon)

- Zion Nationalpark 31 aug (kväll)
- Zion nationalpark 1 sep (morgon)

- Bryce canyon 1 sep (Kväll)
- Bryce canyon 2 sep (morgon)

- Capitol reef 2 sep (åker förbi och fotar på dagen bara)

- Arches 2 sep (kväll)
- Arches 3 sep (morgon)

- Canyonland (Dead horse state park) 3 sep (fotar på dagen bara)
- Canyonland (Aztec butte) 3 sep (kväll)
- Canyonland (Mesa arch) 4 sep (morgon)

- Monument valley 4 sep (kväll)
- Monument valley 5 sep (morgon)

- Horseshoe bend 5 sep (kväll)
- Horseshoe bend 6 sep (morgon)

- Grand canyon (North rim) 6 sep (kväll)
- Grand canyon (North rim) 7 sep (morgon)

Det finns även ett annat ställe som jag ska/vill till som heter White pocket. eftersom jag inte har 4wd bil så beställer jag en guidad tur dit. En sunset tour med en professionell fotograf, och den turen utgår ifrån Kanab. Den 7 september finns det plats för mig där. Man måste vara minst två st egentligen men finns det plats över i en annan grupp så kan jag åka med, det är därför jag inte kan välja datum själv.
Har dock frågat efter fler datum helt i början av min resa så jag kanske kan starta med det istället. Det blir annars väldigt långt att åka tillbaka till kanab ifrån tex monument valley så jag vet inte hur jag ska lägga upp det hela riktigt.

Men vad tror ni, ser schemat tight ut annars? Ni som varit där förut och åkt, verkar det rimligt eller ska jag tänka om? Ska jag rent av stryka något från listan?

Jag har dock några dagar kvar på resan men vill inte fullboka allt innan jag vet när/om jag ska till white pocket. Sen tänkte jag även avsluta resan med en dag/kväll i las vegas.

Tar gärna emot tips och tankar för detta var svårare än jag trodde :)
 

AWid

Aktiv medlem
Jag tycker det ser väldigt tight ut. Ser ut som mycket bilåkande på dagarna och bara några timmar morgon resp. kväll vid respektive nationalpark. Om jag skulle göra din resa skulle jag nog stryka något besök och i stället boka in några "tvånättersstopp". Den här årstiden är det som regel vansinnigt varmt (>40 C) och man blir ganska trött i värmen. (Kom ihåg att ta med massor med dricksvatten! Händer det något med bilen kan det ta tid innan man får hjälp. Dessutom saknar stora områden mobiltäckning, t ex hela Death Valley).

En synpunkt på ditt besök i Death Valley: Zabriskie Point gör sig nog bäst på kvällen när solen går ner på andra sidan dalen. För "morgonfotografering" skulle jag välja Mesquite Dunes. Vet inte var du övernattar (Furnance Creek eller Stovepipe Wells), men det är ganska nära från båda ställena. Får du tid över så besök Mosaic Canyon som ligger rätt nära Stovepipe Wells Village.
Kommer du från öster (Las Vegas-hållet) är ett bra vägalternativ in i dalen väg 178 från Shoshone. Då får man med "Badwater" så att säga "på köpet". Några egna bilder från "dalen" finns här.
 

ROOL

Aktiv medlem
För att vara en fotoresa så ser det tight ut. Tycker Du skall ta bort ungefär hälften och fokusera på bra bilder istället för kvantitet.

Men är det en rundresa för att se en massa naturparker på kort tid så är det väl O.K.

Horseshoebend tycker jag räcker med en kväll. Men sen har vi ju det där med väder... är det kass så är det kass. Då får man antingen vänta på bättre väder eller acceptera att bilderna inte blev så bra.

Skulle lägga en halvdag på antelope Canyon (nedre) istället som ligger när hästskon.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tycker det ser väldigt tight ut. Ser ut som mycket bilåkande på dagarna och bara några timmar morgon resp. kväll vid respektive nationalpark. Om jag skulle göra din resa skulle jag nog stryka något besök och i stället boka in några "tvånättersstopp". Den här årstiden är det som regel vansinnigt varmt (>40 C) och man blir ganska trött i värmen. (Kom ihåg att ta med massor med dricksvatten! Händer det något med bilen kan det ta tid innan man får hjälp. Dessutom saknar stora områden mobiltäckning, t ex hela Death Valley).

En synpunkt på ditt besök i Death Valley: Zabriskie Point gör sig nog bäst på kvällen när solen går ner på andra sidan dalen. För "morgonfotografering" skulle jag välja Mesquite Dunes. Vet inte var du övernattar (Furnance Creek eller Stovepipe Wells), men det är ganska nära från båda ställena. Får du tid över så besök Mosaic Canyon som ligger rätt nära Stovepipe Wells Village.
Kommer du från öster (Las Vegas-hållet) är ett bra vägalternativ in i dalen väg 178 från Shoshone. Då får man med "Badwater" så att säga "på köpet". Några egna bilder från "dalen" finns här.
Ja det blir nog tight kanske. Frågan är vad man ska plocka bort bara. Funderar på Arches i så fall.
Tack för tipset med Death valley också. Kanske ska kika på sanddynerna på morgonen efter istället. Jag bor på ett hotell precis utanför parken (från las vegas hållet) och det är 61km från hotellet till sanddynerna så det är ju inga problem att åka dit tidigt dagen efter.
 

andreassofus

Aktiv medlem
För att vara en fotoresa så ser det tight ut. Tycker Du skall ta bort ungefär hälften och fokusera på bra bilder istället för kvantitet.

Men är det en rundresa för att se en massa naturparker på kort tid så är det väl O.K.

Horseshoebend tycker jag räcker med en kväll. Men sen har vi ju det där med väder... är det kass så är det kass. Då får man antingen vänta på bättre väder eller acceptera att bilderna inte blev så bra.

Skulle lägga en halvdag på antelope Canyon (nedre) istället som ligger när hästskon.

ja det är nog så. Men att plocka bort hälften av alla saker blir riktigt svårt. Jag vill ju se så mycket som möjligt, men jag vill ju såklart ha bra bilder . Det är ju därför jag åker egentligen.

Angående horseshoe bend VS antelope canyon så valde jag horseshoe bend, av flera anledningar.
dels så verkar det vara SJUKT mycket turister nu för tiden i antelope, både övre och nedre. Dessutom om man vill fota med stativ (vilket man vill) så måste man boka en fototur som är väldigt dyr, och enligt vad man läser på internet så är det nästan inte värt det för dom vanliga turisterna kommer ikapp och står i vägen ändå. Så jag valde faktiskt att skippa det stället.

Men om jag ska stryka något från listan så blir det nog Arches . Har kollat på youtube när fotografer varit där och det är svårt att hitta bra platser tydligen samt att där verkar det också vara extremt mycket turister.
 

taz_k

Aktiv medlem
Kväll + morgon i Zion låter väldigt tajt. Det är definitivt ett ställe där jag anser att man behöva reka lite för att få bra bilder. Jag hade lagt fler dagar där. Har du ont om tid så kan Kolob Canyon vara värt ett kvällsbesök.

Horseshoe bend och även Antelope canyon kan vara värt att skippa för att får mer tid någon annanstans. Horseshoe bend är mäktig men mycket turister och finns inte mycket annat att se däromkring. Svårt att göra något annolunda också än den "typiska" bilden av HB.

Bryce canyon blir lagom med en morgon och en kväll.
 

andreassofus

Aktiv medlem
har nu bokat fototuren till white pocket . blev den 2 september vilket passar bra tror jag.

har gjort om lite och min plan ser ut så här nu

- Onsdag 30 augusti - Zabriskie point (solnedgång) (sover på hotell precis utanför parken)
kommer även åka omkring och fota lite på dagen

- Torsdag 31 augusti - Mesquite sand dunes (soluppgången)
fotar lite på förmiddagen innan jag lämnar parken

- Torsdag 31 augusti - drar vidare till Zion nationalpark och fotar eftermiddag och kväll (tältar i parken)

- Fredag 1 September. Heldag i Zion nationalpark - fotar soluppgång, mitt på dagen och solnedgång. (tältar i parken)

- Lördag 2 september - Fotar soluppgång i Zion

- Lördag 2 september - Drar vidare till Kanab för att sen åka på guidad tur till white pocket hela eftermiddagen och kvällen. (sover på hotell i Kanab)

- Söndag 3 september - Drar vidare till Bryce Canyon och går omkring där hela dagen och sen fotar solnedgången på kvällen

- Måndag 4 september - Fotar soluppgången i Bryce canyon

- Måndag 4 september - Åker till Canyonland och spenderar eftermiddagen och kvällen där och fotar.

- Tisdag 5 september - Heldag i Canyonland inklusive foto vid solnedgång

- Onsdag 6 september - Fotar soluppgången innan jag lämnar canyonland

- Onsdag 6 september - Åker till Monument valley och spenderar dagen där inklusive foto vid solnedgången

- Torsdag 7 september - Fotar soluppgången i Monument valley

- Torsdag 7 september - drar vidare till Horseshoe bend och fotar omgivningen där samt solnedgången

- Fredag 8 september - Fotar soluppgången vid Horseshoe bend

- Fredag 8 september - Åker till Grand canyon och fotar där under dagen och solnedgången på kvällen.

- Lördag 9 September - Fotar soluppgången vid Grand canyon


Jag har lagt upp turen så det inte blir så långt mellan varje ställe jag ska till, därför finns det gott om tid att fota även på dagarna om jag vill, eller om jag bara vill se mig omkring.

Angående boende på ställena så vet jag inte riktigt hur det blir. Vissa ställen blir tält och vissa ställen hotell/motell beroende vad som finns tillgängligt.

Vad tycker ni om mitt nya schema? jag tycker inte det ser lika tight ut längre.

lägg märke till också att jag bara har bokat upp till den 9 september. Jag åker inte hem förrän den 12 september. finns alltså ytterligare någon dag att fylla. Men jag vill nog avsluta en dag i las vegas.
 

AWid

Aktiv medlem
...........Kanske ska kika på sanddynerna på morgonen efter istället. Jag bor på ett hotell precis utanför parken (från las vegas hållet) och det är 61km från hotellet till sanddynerna så det är ju inga problem att åka dit tidigt dagen efter.
Mesquite Flat Sand Dunes ligger alldeles bredvid HWY 190 med bra parkering. Men man ska nog vara där ganska tidigt för att undvika turister och framför allt fotspår i sanden. Death Valley var för mig helt magisk och den stora grejen på den roadtrip vi gjorde. Funderat på att åka dit igen, men skulle nog avsätta 4-5 dagar i DV i så fall.

Som kuriosa kan jag nämna att när jag var där såg vi en maskerad Volvo XC90 som var där för tester. Tyvärr hade bilder på bilen presenterats bara några veckor tidigare, så där försvann den möjligheten till lite extra klirr i reskassan:).
 

Bilagor

ANNONS