Annons

Darktable

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken på att prova programmet och laddade därför ner installationsfilen för Windows från Darktables webb-plats. Efter steget där jag valt plats för installation av programmet hängde sig installationen och det gick inte att komma vidare.

Jag har Windows 7 home premium 64-bitar.

Någon som har stött på ett motsvarande problem?
https://discuss.pixls.us/t/darktable-for-windows/4966/5
"I installed Darktable in a different folder, not in Program Files.
Now the program seems to work."

Får du samma fel, kopiera vad det står och ladda upp i länkade tråden.Själv fick jag stänga av openCL i Windows, så som det står i länken, men det var först när programmet var installerat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har faktiskt aldrig testat Darktable. Är det värt att köra på MacOS om man redan har Lr 6 och är van vid det?

Gillar inte helt Adobes push mot enbart prenumerationsmodeller (kör perpetuallicens just nu, och 6.13 som aktuell version), och vill gärna ha tips om bra alternativ som kan konkurrera med Adobe Lr och C1 Pro.

Speciellt viktigt förutom att kunna hantera RAW-filer hos vanliga kameror som Nikon, Canon, Panasonic och Leica (och gärna Sony och Olympus för eventuell framtid), är stöd för Fujifilm och deras CFA:er i X-serien (X-trans).

Det att stödja X-trans RAW med bra bildkvalitet, att vara lättanvänt plus bra DAM/arkivfunktioner (som i tex. Lr) är viktigast för mig.
Bara till att testa. OSX har bättre stöd än Windows. Ögna igenom några youtubeklipp. Det ger mycket. Jag gick enkom över till Linux p.g.a. darktable.
 

PeterWem

Aktiv medlem
För den som har lust att förbättra stödet för linskorrigeringsprofiler, inte enkom för darktable men för alla de program som använder Lensfun, kika på hur man tar en sådan bild med just ditt objektiv http://wilson.bronger.org/calibration och vilka som redan är tillagda i listan http://wilson.bronger.org/lensfun_coverage.html

Jag fick en sur kommentar från en av Biltemas personal när jag tog en bild på Biltemabyggnadens glasparti i just detta syfte. Hon tyckte inbrottsrisken ökade för att jag tog en bild mitt på dagen. Hon hade nog aldrig höjt på ögonbrynet för ett mobilfoto.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Peter, tack för tipset.

Nu fungerade det att installera programmet.

Ska bli intressant att testa det.

Vänliga hälsningar Dag
 

PMD

Aktiv medlem
Har du någon aning om varför Darktable använder OpenCL? Det låter lite udda, tycker jag, men det kan ju hända att det underlättar någonstans i programmet.
 

martinot

Aktiv medlem
Har du någon aning om varför Darktable använder OpenCL? Det låter lite udda, tycker jag, men det kan ju hända att det underlättar någonstans i programmet.
Precis som i Lr (och många andra grafiska eller beräkningsintensiva program) så är vissa grafiska operationer och beräkningar ibland effektivare att utföra på en bra GPGPU än på en traditionell CPU.

Eftersom DT är ett FOSS-program så är inte jag förvånad att de då gått för en öppen API-standard som OpenCL, istället för ett OS-specifikt eller grafikchipsspecifikt API (som tex. Nvidias CUDA) för computeanrop till GPGPU:n.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, men OpenCLs styrka är väl att man kan skriva program som distribuerar beräkningar på flera olika sorters beräkningsenheter? Eller är det mer eller mindre nödvändigt att använda OpenCL (eller liknande bibliotek) för att skriva program för en GPU?
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, men OpenCLs styrka är väl att man kan skriva program som distribuerar beräkningar på flera olika sorters beräkningsenheter? Eller är det mer eller mindre nödvändigt att använda OpenCL (eller liknande bibliotek) för att skriva program för en GPU?
En GPGPU innehåller i princip alltid flera beräkningsenheter. Tex. ett vanligt grafikkort som GTX 1080 innehåller 2560 CUDA-kärnor (som är Nvidias namn på deras beräkningsenheter).

Det finns dock flera alternativa API istället för OpenCL. Många applikationer använder tex. grafikkortstillverkarnas egna API:er. Men då måste de själva hantera olika API:er och skriva kod för olika tillverkares GPGPU:er (om de vill stödja flera tillverkare).

Fördelen med att använda tex. OpenCL är att du kan skriva kod som exekverar oavsett om GPGPU:n kommer från Nvidia, AMD eller Intel. Alla de tre stora stödjer OpenCL (dock i lite varierande grad skall tilläggas).

Nackdelen kan dock vara att det ibland inte blir lika effektivt som tillverkarnas egna API:er och computebibliotek. Därav att tex. stora speltillverkare som tex. EA, eller stora grafiska utvecklare som tex. Adobe, ibland kan kosta på sig mer programmeringsresurser för att själva hantera flera tillverkares API:er och bibliotek.

Ibland har entusiastprojekt som tex. DT kanske inte alltid fullt så stora utvecklarresurser som en del stora kommersiella företag (som tex. Adobe), och då kanske de inte har råd att kosta på sig den strategin.

Då gissar jag att standardAPI:er som OpenCL kanske är ett mer vettigt val för utvecklarna bakom DT att använda sig av (med reservation för att jag aldrig pratat med några bakom just DT, eller ens läst något som helst om detta, utan bara gissar fritt).

Kan också tänka mig att det även kanske passar FOSS-filosofin bättre att använda sig av öppna standardiserade API:er (men även nu spånar jag också fritt i just detta fallet med DT).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Inte bara OSS kör opencl för foto. Även PhaseOne använder opencl för deras CaptureOne t.ex.

Det innebär att deras mjukvara nyttjar hårdvaruaccelerering med alla möjliga grafikkort. Oavsett om det är integrerade, dedikerade eller externa.
Väldigt smidigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Visste inte det, man kan absolut förstå det. Det sparar ju mycket resurser, tid och kostnad för utvecklarna att bara ha en kodbas för beräkningar.

Man kan faktiskt även använda OpenCL och samma kod för att sömlöst utföra beräkningar inte bara på GPGPU:er (som Nividia, Intel och AMD), utan även på vanliga CPU:er (som tex. Intel x86 och ARM).

(I praktiken så brukar dock de flesta applikationer normalt använda andra lite mer optimerade mattebibliotek för att exekvera beräkningar på vanliga CPU:er som man normalt gör, och främst köra OpenCL för just GPGPU:er.)
 

PMD

Aktiv medlem
Ibland har entusiastprojekt som tex. DT kanske inte alltid fullt så stora utvecklarresurser som en del stora kommersiella företag (som tex. Adobe), och då kanske de inte har råd att kosta på sig den strategin.

Då gissar jag att standardAPI:er som OpenCL kanske är ett mer vettigt val för utvecklarna bakom DT att använda sig av (med reservation för att jag aldrig pratat med några bakom just DT, eller ens läst något som helst om detta, utan bara gissar fritt).

Kan också tänka mig att det även kanske passar FOSS-filosofin bättre att använda sig av öppna standardiserade API:er (men även nu spånar jag också fritt i just detta fallet med DT).
Det tycks ju gå bra att bygga och installera Darktable utan OpenCL så Darktableprogrammerarna måste ha skrivit alternativa API-anrop för varje programsnutt som ska använda GPU:n.

För att fungera på "alla" GPU:er så är antagligen OpenCL ett bra val eftersom någon annan redan har gjort anpassaningen till GPU:erna, men om man ska använda native-API så måste man villkora koden för varje GPU man vill stödja. Frågan är då om det finns begränsningar på vilken hårdvara som Darktable fungerar för om man installerar utan OpenCL.

Att Darktable-programmerarna ändå har infört alternativet att installera utan OpenCL tyder på att de inte har extremt små utvecklarresurser. :)
 

PMD

Aktiv medlem
OK! Darktable använder alltså inte grafikkortets GPU om inte OpenCL är påslaget. Prestandaskillnaden torde vara klart märkbar i många fall.
 

Emaks

Aktiv medlem
Har laddat ner och lyckats redigera en bildfil i detta program. Men förstår inte hur jag ska spara bilden som JPEG eller TIFF?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
darltable 3.6 är släppt https://github.com/darktable-org/darktable/releases/tag/release-3.6.0

Precis som RawTherapee har man nu dubbla färginterpoleringsmetoder som kan användas samtidigt. En för detaljrika och en för ickedetaljrika område.

Man kan nu använda SpyderCheckr eller liknande för att få till rätt färger vid fotografering av exempelvis tavlor.
coolt, får ta också testa det där igen. Tyvärr har jag aldrig gillat interfacet då det känns lite som ett javaprogram men icke standardiserade knappar, reglas och dialoger i alla fall på Mac. Men man kan inte få allt!

Det verkar ju hur som helst kul att det utv
 
ANNONS