Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

risse

Aktiv medlem
Imponerande hur? Jag tycker Nikon Z-kameror är mer imponerande och då tycker jag inte de är särskilt imponerande heller.. Dock tycker jag Canon's objektiv till launch helt klart verkar bättre.
Tänkte mest på autofokusen. Tusentals punkter och känslighet ner till -6.
 

Brix

Aktiv medlem
Tänkte mest på autofokusen. Tusentals punkter och känslighet ner till -6.
Jo, det såg jag. Klarar den -6EV så är det absolut imponerande. Ganska otroligt också om den nu har 5655 fokuspunkter o_O Dock känns det väldigt overkill ärligt talat. Men det återstår att se hur bra AF:en faktiskt är.

Annars tycker jag den känns ganska undermålig.

Jag är dock övertygad om att både Nikon och Canon medvetet inte gått "all in" på spegellöst för att inte skada försäljningen av deras DSLR's. Nästa generation av deras spegellösa tror jag dock de kommer göra det med.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En annan imponerande grej var att den fokuserar vidöppen i alla fotolägen.

Resten av själv kamera specen är minimjölk...

/Stefan
På gott och ont. Det bra är uppenbart. Det dåliga är att liksom med dagens DSLR så kommer objektiv med fokusförskjutning vid nedbländning att felfokusera om de fokuseras vidöppet och skall bländas ner.
 

Lordhelmet

Aktiv medlem
Tänkte mest på autofokusen. Tusentals punkter och känslighet ner till -6.
-6 EV är absolut imponerande men däremot fattar jag absolut inte poängen med tusentals valbara fokuspunkter...? Låter ju som rent nonsens i mina öron. Tvåhundranånting på Z6 låter också lite "jaha...? hälften skulle räcka hur bra som helst...?"

Jag kanske missar nåt dock.. ?
 

Brix

Aktiv medlem
-6 EV är absolut imponerande men däremot fattar jag absolut inte poängen med tusentals valbara fokuspunkter...? Låter ju som rent nonsens i mina öron. Tvåhundranånting på Z6 låter också lite "jaha...? hälften skulle räcka hur bra som helst...?"

Jag kanske missar nåt dock.. ?
Z6 har ju dock relativt få fokuspunkter. Tycker runt 400-500 är ett bra antal, då kan man få väldigt precis fokus på en liten punkt. Men tusentals fokuspunkter håller jag med om låter väldigt onödigt och konstigt. Hur ska man ens kunna flytta fokuspunkten manuellt med så många punkter? Lär ju ta en kvart att flytta punkten från en sida till den andra? :p
 

iSolen.se

Guest
Det är det inte. Jag bara påpekade att enbart fokusera med öppen bländare inte alltid är en fördel som motpunkt till ett påstående att det var bra. Ibland är det det och ibland inte.
Och det är därför som det vore bra med en inställning.

Men säg att du kör bländare f/8, är focus breathing verkligen ett problem? Skärpedjupet är ju så stort.
 

PMD

Aktiv medlem
Men säg att du kör bländare f/8, är focus breathing verkligen ett problem? Skärpedjupet är ju så stort.
Fokusskift (Focus shift på engelska) är ett problem med Canon EF 50mm f/1.2 när man fotograferar på nära håll och bländar ner måttligt. Vi får hoppas att RF 50mm f/1.2 är bättre på den punkten.

(Focus breathing är när bildvinkeln ändras när man fokuserar).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Och det är därför som det vore bra med en inställning.

Men säg att du kör bländare f/8, är focus breathing verkligen ett problem? Skärpedjupet är ju så stort.
Ett objektiv med bl 1,4 nedbländat till 2,8 kan vara ett problem särskilt med höga mp antal. Sedan kan även mindre öppningar vara ett problem vid kortare avstånd. Mitt dåvarande Canon 24-70/2,8 led en del av focus shift så att en gruppbild vid f/5,6 missade fokus lagom för att ta bort bettet ur skärpan. Det var inte felfokus av AF systemet då f/2,8 blev bra utan just nrdbländat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
canons äldre kameror som 5DMKII kunde inte sätta fokus exakt nog varje gång med ett objektiv som 85/1.2.
Ibland satt fokus framför, ibland bakom och ibland rätt.
Fokus skiftade med ungefär 5 mm. Detta var inte fokussskift eller annat utan precisionen i AF som var för dålig.
På senare kameror har Canon ökat avståndet mellan AF punkterna och fått bättre precision samt att man kan klara objektiv med lägre ljusstyrka.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Fokusskift (Focus shift på engelska) är ett problem med Canon EF 50mm f/1.2 när man fotograferar på nära håll och bländar ner måttligt. Vi får hoppas att RF 50mm f/1.2 är bättre på den punkten.

(Focus breathing är när bildvinkeln ändras när man fokuserar).
Ni blandar ihop det med fokusskift, dvs. att fokus andras med blandaren, men det ar mest ett problem med gamla ljusstarka linser som Canon 50/1.2 och 85/1.2 som lider av svar sfarisk aberration...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Canons nya RM-linser ar markliga? En kitzoom 24-105/4, en 35/1.8 for 6000:- och resten ljusstarka men svindyra (50/1.2 och 28-70/2)

Nikons strategi verkar mycket mer genomtankt.

I slutet av nasta ar har vi en ganska heltackande linje med fyra zoomobjektiv, 14-30/4, 24-70/4, 24-70/2.8 och 70-200/2.8, samt ett antal fasta f/1.8, dvs. 20, 35, 50, 85. Sen fylls det ut med en 50/1.2, 14-24/2.8 och 24/1.8.

Det 3 linser som lanserats har spektakulara MTF-kurvor som sager att de ar superskarpa anda ut i hornen och med utmarkt bokeh. Det finns ingen anledning att tro att Nikon inte fortsatter sa.

58/0.95 far val ses mer som marknadsforing, dvs. de visar upp vad de kan.

Jag hoppas att de fortsatter med nagra snabbare fasta, t.ex. 85/1.2, 105/1.2 och 135/2 samt nagra telen, varfor inte 300/4 FP och 500/5.6 FP och ett 200/4 micro.

Jag tror att Nikon kommer att bli kung av MILC just for linserna. Sony var forst ute och de har nackdelen att de dimensionerade fattningen med for liten diameter. Det var sa Nikon tappade ledningen i slutet av attiotalet.
 

PMD

Aktiv medlem
Det 3 linser som lanserats har spektakulara MTF-kurvor som sager att de ar superskarpa anda ut i hornen och med utmarkt bokeh. Det finns ingen anledning att tro att Nikon inte fortsatter sa.
Ja, det ser lovande ut men det är beräknade kurvor och inte uppmätta, så det återstår att se hur väl de stämmer med verkligheten.
 
ANNONS