Annons

Nu är katalogfunktionen i Luminar på gång

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Många letar ju efter en ersättare till Lightroom. Jag har kört Luminar ett tag och tycker att programmet på många sätt är överlägset Lightroom när det gäller bildbehandlingsdelen. Det som saknades var en riktig katalogfunktion, vilken kommer nu vad det verkar:
https://skylum.com/sv/luminar
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tack.

Vet du vilken databas den kör?
Sqlite, Maria eller något annat?

Kan den placeras på extern enhet eller bara lokalt?

Går det att nyttja den med bilderna offline?

Kan databasen köras på annan enhet och Luminar ansluter till den?

Många letar ju efter en ersättare till Lightroom. Jag har kört Luminar ett tag och tycker att programmet på många sätt är överlägset Lightroom när det gäller bildbehandlingsdelen. Det som saknades var en riktig katalogfunktion, vilken kommer nu vad det verkar:
https://skylum.com/sv/luminar
 

alf109

Aktiv medlem
Tack.

Vet du vilken databas den kör?
Sqlite, Maria eller något annat?

Kan den placeras på extern enhet eller bara lokalt?

Går det att nyttja den med bilderna offline?

Kan databasen köras på annan enhet och Luminar ansluter till den?
Jag vet inget mer än infon som finns på deras hemsida. Eftersom jag kör Luminar 2018 så fick jag ett mail om vad som var på gång.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
18 december tror jag...eller något sådant.

Jag har kört Luminar i några veckor med. Jag vet inte....känner att det har bra potential, men det är lite rörigt och jag uppskattar inte alltid hur man ska jobba. Blir ibland inte klok på dessa filter och det enda med det andra. Känns tyvärr lite plojjigt ibland, även om vissa saker kan vara användbara. Tyvärr Så verkar många filter trixa med råfilen så det framkommer betydligt mer brus, även om jag justerar modest, än när jag gör liknande inställnigar i LR6 (som jag övergett pga skärpehanteringen).

Tyvärr tror jag att kataloghanteringen kan bli rätt grundläggande. Men jag vill ha enormt fel i detta. =)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det var på tiden. Har testat Luminar och gillar det. Särskilt skärpe-algoritmen som jag tycker är mycket bättre än LR
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Nu när version 3 kommit, med katalogfunktion, följde jag upp en uppgift jag såg i ett annat forum (som gällde betaversionen). Programmet har ett mycket originellt sätt att spara justeringar, varje gång jag ändrar ett reglage skapas en fil av typ .state i mappen bilder / luminar catalog / cache documents. Efter att ha gjort några enkla justeringar av ett halvdussin bilder har det skapats nästan 100 filer (vardera cirka 20 kB) i mappen cache documents.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag upptäckte att Luminar har stora problem med ett öppna korrekt side cars om man öppnar raw-filen och inte öppnar tillhörande bundle eller sidofiler.

Väldigt underligt upplägg.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu när version 3 kommit, med katalogfunktion, följde jag upp en uppgift jag såg i ett annat forum (som gällde betaversionen). Programmet har ett mycket originellt sätt att spara justeringar, varje gång jag ändrar ett reglage skapas en fil av typ .state i mappen bilder / luminar catalog / cache documents. Efter att ha gjort några enkla justeringar av ett halvdussin bilder har det skapats nästan 100 filer (vardera cirka 20 kB) i mappen cache documents.
Men lagrar de inte redigeringsmetadata i databasen då? Vad har de i så fall denna till? Är ni verkligen helt säkra på att ni använder katalogen/databasen?

Annars är det ju intressant att de säljer den så pass billigt. Men får de över en ordentlig del av LR:s användare så är det ju rätt vaket. Men jag undrar över en sak och det är stödet för äldre kameror. Lightroom har ju funnits över 10 år och har ju hunnit samla på sig profiler för mängder med kameror och var börjar i så fall Luminar - med det som är på marknaden nu??

Hur ser det ut med möjligheten att konvertera LR:s data vid migrering?

Lyckas Luminar med det här så kan det bli svettigt för Adobe. Blir det svettigt på allvar så får de väl göra som de gjort förut med exv. Pixmantec och deras RawShooter. De köpte ju upp det bara för att lägga ner det och då grabbar så är ni nog tillbaka på ruta ett igen för då kommer ni säkert precis som vi som hade RawShooter att få en gratis prenumeration ett tag på LR :).
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Det finns en fil som heter LuminarCatalog.luminar som kanske innehåller de samlade justeringarna. Men det är svårt att veta, menyalternativet "User Guide" leder till "Page not found" och det finns inga inställningsmöjligheter i programmet (inget "preferencies").
 

skarsfjall

Aktiv medlem
En annan märklig sak är att om man inte är ansluten till internet när programmet startas så syns inga bilder (utrymmet för tumnaglar blir bara svart). Tur att det finns andra alternativ, sedan någon månad kör jag med ON1 2019 som klarar det mesta och nyårslöftet är att avsluta abonnemanget hos Adobe (LR+PS).
 

martinot

Aktiv medlem
En annan märklig sak är att om man inte är ansluten till internet när programmet startas så syns inga bilder (utrymmet för tumnaglar blir bara svart). Tur att det finns andra alternativ, sedan någon månad kör jag med ON1 2019 som klarar det mesta och nyårslöftet är att avsluta abonnemanget hos Adobe (LR+PS).
Bra info!

Låter som en väldigt användarfientlig lösning att kräva uppkoppling för att kunna använda programmet fullt.
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Skylum har snabbt blivit medvetna om problemen och har publicerat en lista med sådant som man planerar att fixa närmaste tiden:

*Stability and performance issues will be addressed in 3.1.0. It is scheduled for the end of January - beginning of February.
*How to import your Apple Photos library into Luminar: https://www.dropbox.com/s/ovunqplv3u3kjpl/PhotosRawWorkaround.mov?dl=0
*Luminar freezes/crashes on activation. We'll address the crash in 3.0.1 (by the end of December). We'll address long load time that causes the activation window to seemingly freeze in 3.1.0.
*Installation on Mac freezes at 100%. Use admin account to install.
*Installation on Mac and Win breaks with an error. Use this installer for Mac instead. Use this installer for Win instead.
*Database Initialization Failed on Win. This is a known issue that occurs due to bad EXIF data in the photos that are being imported into Luminar. Will be fixed in 3.0.1.
*No 'Next' button on Win when you launch Luminar for the first time. Change your display scaling to 100%.
*We'll add the ability to save .lmnr projects later.
*Photo previews are not displaying when there is no Internet connection on Win. Will be fixed in 3.0.1.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bättre Jul till dom på Luminar!
Det kan dom behöva!

Verkar som om dom har mycket kvar att göra innan det där programmet går att sälja.
Känns ju inte så där värst genomjobbat direkt.
Testarna har väl haft fullt upp med att handla julklappar kanske.
... eller så väntar de på att Tomten ska komma och fixa alla felen.


Med hopp om ett bättre år 2019 Luminar!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Att de del publicerar fel som de är medvetna om och dels säger till när de tänker fixa, och ganska snabbt. Tyder ändå på ett bra företag mot Adobe att de lyssnar på kunderna. De har å andra sidan inga alternativ om de hade betet sig som Adobe hade ingen köpt det.


Skulle vilja påstå att Adobe är värre med att släppa betaversioner läs Adobe premiere 2018 som var en katastrofal release.
 
ANNONS