Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu börjar vi närma oss. Varför blir det varmare?
För att kretsen drar mer effekt.

Jag förstår vart du vill komma.
Visst om vi tar samma krets o den drar mer ström så blir det som du tänker.
Men nu är det inte så. För nu leker vi med tanken om en helt annan krets o den har givetvis sin begränsning.
I det här fallet har vi EN krets.
Tar du en bild så drar den en viss ström x.
Tar du flera bilder så drar den fortfarande en viss ström x. Men under längre tid.

Mobiltelefonerna som har drivit utvecklingen ett bra tag löser det med att sänka spänningen (i flera generationer) samtidigt som man ökar klockfrekvensen. Vilket ger att de drar samma ström men blir snabbare.
Ett annat sätt är att öka busskapaciteten men det kostar volym men det går fortare.
Ett annat sätt som sker parallellt är att elektroniken blir mindre o därigenom drar mindre effekt.
Men det blir känsligt. Vilket är skit detsamma i en kamera eller telefon. Däremot skulle du inte acceptera att bilen inte startar för att idag är det mer solaktivitet i luften än vanligt.
 

iSolen.se

Guest
Senaste numret av N photo hade tester på nikons FF, bland det bästa värdena uppmätte Z6, nedan Z6 värden först och därefter D850
Väldigt skum graf för DR, i alla kameror jag sett, inkl D850 så tappas ett steg DR per ISO-steg. Jag tror inte riktigt på att DR är samma på ISO64 och ISO6400.

Finns det något förklarat?

Varför har de inte med ISO64, de flesta kameror presterar bäst på bas-iso.

Kolla tex här:

https://www.dxomark.com/nikon-d850-sensor-review-first-dslr-hit-100-points/

De mätte också signal-to-noise till 48, inte 42.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Väldigt skum graf för DR, i alla kameror jag sett, inkl D850 så tappas ett steg DR per ISO-steg. Jag tror inte riktigt på att DR är samma på ISO64 och ISO6400.

Finns det något förklarat?

Varför har de inte med ISO64, de flesta kameror presterar bäst på bas-iso.

Kolla tex här:

https://www.dxomark.com/nikon-d850-sensor-review-first-dslr-hit-100-points/

De mätte också signal-to-noise till 48, inte 42.
I tidningen står inte mer än dessa grafer för olika nikons. Det finns dock en länkning till digitalcameraworld.com så troligen kommer värdena därifrån. Gick jag in där och sökte på Z6 så visades följande grafer
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
I tidningen står inte mer än dessa grafer för olika nikons. Det finns dock en länkning till digitalcameraworld.com så troligen kommer värdena därifrån. Gick jag in där och sökte på Z6 så visades följande grafer
Det är något skumt med deras mätmetod, så ser inte samma kameror ut på annat håll.

Att en kamera skulle kunna ha samma DR ända upp till 6400 låter minst sagt konstigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Vet inte, för att det tar tid att mäta? Din tes kanske stämmer men du har inte belagt den.
Det är lite svårt att verifiera den utan att ha tillgång till designspecifikationen för kameran, så du får ta det för var det är: en tes. En spekulation baserad på rimliga antaganden. Det är lite tråkigt att folk ofta hugger på förslag till förklaringar med kommentar i stil med "bevisa det!" istället för att diskutera förslagets för- och nackdelar.
 

PMD

Aktiv medlem
För nu leker vi med tanken om en helt annan krets o den har givetvis sin begränsning.
Ja, för att hinna med ljusmätningen i Z7 med max bildfrekvens så behövs en annan processor som är snabbare, och det skulle medföra att batteriet inte räcker lika länge (om man kör med hög bildfrekvens ofta).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inga bekymmer med de små batterierna som sitter i mina Fujikameror. Det tar mig ett par sekunder att byta batteri. Detta är verkligen inte ett problem.
Det andra som de nya spegellösa från Nikon och Canon kritiseras för är att de bara har ett minneskort.
Jag har fotat digitalt sedan 1999 och har ännu inte förlorat några bilder på grund av minneskorten. Mina kameror är nog som de flesta inställda på att skriva till ett kort åt gången. Ibland vid event ställer jag in dem att skriva till båda korten. Nu har jag aldrig behövt använda back-upen.
Håller helt med. Har heller inte hänt mig.

Men det är skillnad på dina små Fuji och min A6300 eller Sonys nya A6400 för de är faktiskt inte primärt designade för proffs. Det är små systemkameror som är till för massmarknaden med något enstaka undantag möjligen.

... men det finns ju en avgörande skillnad med de modeller som många sett som alternativ till DSLR:er. Det var ju därför Sony A7r II fick så mycket skäll som den fick med rätt eller orätt - det beror på förväntningar och de krav respektive fotograf tycker sig behöva ställa utifrån tänkt användning, vilket väl är en helt legitim hållning. Om man tänkt fota alla som går i mål i Vasa-loppet, ska man nog inte välja en A7r II. Ska man plåta "once in a Life time"-event så kanske det är mindre ångestladdat att ha två minneskort man skriver till parallellt.

… men även en sådan som Tony Northrup vädrade ju sin besvikelse främst därför att han tolkat Nikons uttalande som att Z7 skulle vara en spegellös D850. Då kommer ju en sådan jämförelse som ett brev på posten och då konstaterar man raskt att batteriet som i D850 räcker i evigheter inte gör det i en spegellös som drar mycket mer ström (fast det är exakt samma typ av batteri). Det nästa som konstateras saknas är det andra minneskortfacket. Vi menar väl inte att man inte ska påtala det man reagerar över? Användarna är väl så pass vuxna att de kan ta in flera parallella tester och fatta sina egna köpbeslut efter det.

Sedan när man slutat gräma sig över det så konstaterar en del testare att de inte anser att AF riktigt är där - främst i lite sämre ljus vid följande seriebildtagning. Med det sagt sade Chelsea N att hon inte ville avråda folk att köpa kameran, då hon förutsåg att Nikon skulle rätta till AF-problemen i en ny FW. Eye Focus vet vi att man har fått nu och möjligen är väl AF-problemen ur världen också. Det får väl en ny testning visa.

Det är ju långtifrån bara Nikon Z7 som satts under luppen och fått kritik. När jag köpte min första DSLR (Konica Minolta D7D - världens första DSLR med sensorstabilisering) så fick den fantastiskt fin kritik av många - möjligen för att för att ingen verkligen testat kameran och utsatt den får lite verklighet. Hade någon gjort det hade jag aldrig köpte den. Anti Shake - som det hette då visade sig vara skör som ett egg och pajade två ggr på raken (den hade dåligt skydd i vila). Jag åkte dumt nog till Venezuela på en verklig once in a Life time bone fishing trip till en skärgårdsnationalpark där som heter Los Roches. D7D:ans antiskak ballade ur efter två dagar och hade det inte varit för en liten Ricoh-kompakt så hade jag inte fått många bilder. Det var en riktig skitkamera.

Hade någon dessutom testat hur olika minneskort funkade i kameran så visade det sig att prestanda var usla med allt. Det kom en FW och då funkade det med två märken - framförallt SanDisk men även Lexar som var lite sämre. Allt annat var oanvändbart och jag hade Kingston-kort på den tiden.

Jag tillhörde även de som lyssnade på de första testerna av Sigmas MC-11 adapter till Sony E. Jag precis som en hel del andra blev helt finade upp på läktaren och köpte helt oanvändbara kombos av MC-11 och Sigma-objektiv. Jag gav upp när man inte ens lyckats fixa problemen efter ett år och två FW-uppgraderingar. Här skötte dessa usla testare inte alls sina åtaganden.

Ni som blir upprörda över en seriös diskussion om kameratest bör betänka vad som är värst:

- att man faktiskt får hjälp av testare värda namnet. Testare som vågar skriva om vad de ser och inte väjer får att de vet att de kommer bli ansatta av respektive märkes "SA-trupper".

- eller att testarna duckar och vilseleder de konsumenter de säger sig tjäna.

Heder åt Nortrups tycker jag.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Angående batterier så blev det nog så att när första A7R kom som liten och spegelfri, så blev jämförelserna sådana mot jättarna C/N och deras stora batterier som det blev, det fans ju ingen annan småbilds kamera att jämföra med. A900/A850 var väl borttagna och gamla. Vid denna tid så var det också fortfarande fastgjutet i betong hur en kamera för yrkesbruk skulle se ut och fungera, lite senare kom det dock diskussioner om att mindre kameror/enklare även kunde användas för Pro-foto.
 

iSolen.se

Guest
Det är lite svårt att verifiera den utan att ha tillgång till designspecifikationen för kameran, så du får ta det för var det är: en tes. En spekulation baserad på rimliga antaganden. Det är lite tråkigt att folk ofta hugger på förslag till förklaringar med kommentar i stil med "bevisa det!" istället för att diskutera förslagets för- och nackdelar.
Jag tror det är så här, om man ser varje bild som en strömspik, puls, krävs inte högre ström för att man ökar bps. När pulserna går i varandra måste man öka höjden på pulsen för att få jobbet gjort.

Detta gäller om det är processorn som är enda begränsningen. Här har vi andra saker som utläsning, överföring, mätningar, mekanik att ta hänsyn till.

Jag tror också att om AE använder bilden för ljusmätning blir AE beroende av utläsningstiden för att kunna göra mätningar. Men kan man inte helt enkelt mäta på förra bilden om man inte hinner mäta emellan?
 

iSolen.se

Guest
Håller helt med. Har heller inte hänt mig.

Men det är skillnad på dina små Fuji och min A6300 eller Sonys nya A6400 för de är faktiskt inte primärt designade för proffs. Det är små systemkameror som är till för massmarknaden med något enstaka undantag möjligen.

... men det finns ju en avgörande skillnad med de modeller som många sett som alternativ till DSLR:er. Det var ju därför Sony A7r II fick så mycket skäll som den fick med rätt eller orätt - det beror på förväntningar och de krav respektive fotograf tycker sig behöva ställa utifrån tänkt användning, vilket väl är en helt legitim hållning. Om man tänkt fota alla som går i mål i Vasa-loppet, ska man nog inte välja en A7r II. Ska man plåta "once in a Life time"-event så kanske det är mindre ångestladdat att ha två minneskort man skriver till parallellt.

… men även en sådan som Tony Northrup vädrade ju sin besvikelse främst därför att han tolkat Nikons uttalande som att Z7 skulle vara en spegellös D850. Då kommer ju en sådan jämförelse som ett brev på posten och då konstaterar man raskt att batteriet som i D850 räcker i evigheter inte gör det i en spegellös som drar mycket mer ström (fast det är exakt samma typ av batteri). Det nästa som konstateras saknas är det andra minneskortfacket. Vi menar väl inte att man inte ska påtala det man reagerar över? Användarna är väl så pass vuxna att de kan ta in flera parallella tester och fatta sina egna köpbeslut efter det.

Sedan när man slutat gräma sig över det så konstaterar en del testare att de inte anser att AF riktigt är där - främst i lite sämre ljus vid följande seriebildtagning. Med det sagt sade Chelsea N att hon inte ville avråda folk att köpa kameran, då hon förutsåg att Nikon skulle rätta till AF-problemen i en ny FW. Eye Focus vet vi att man har fått nu och möjligen är väl AF-problemen ur världen också. Det får väl en ny testning visa.

Det är ju långtifrån bara Nikon Z7 som satts under luppen och fått kritik. När jag köpte min första DSLR (Konica Minolta D7D - världens första DSLR med sensorstabilisering) så fick den fantastiskt fin kritik av många - möjligen för att för att ingen verkligen testat kameran och utsatt den får lite verklighet. Hade någon gjort det hade jag aldrig köpte den. Anti Shake - som det hette då visade sig vara skör som ett egg och pajade två ggr på raken (den hade dåligt skydd i vila). Jag åkte dumt nog till Venezuela på en verklig once in a Life time bone fishing trip till en skärgårdsnationalpark där som heter Los Roches. D7D:ans antiskak ballade ur efter två dagar och hade det inte varit för en liten Ricoh-kompakt så hade jag inte fått många bilder. Det var en riktig skitkamera.

Hade någon dessutom testat hur olika minneskort funkade i kameran så visade det sig att prestanda var usla med allt. Det kom en FW och då funkade det med två märken - framförallt SanDisk men även Lexar som var lite sämre. Allt annat var oanvändbart och jag hade Kingston-kort på den tiden.

Jag tillhörde även de som lyssnade på de första testerna av Sigmas MC-11 adapter till Sony E. Jag precis som en hel del andra blev helt finade upp på läktaren och köpte helt oanvändbara kombos av MC-11 och Sigma-objektiv. Jag gav upp när man inte ens lyckats fixa problemen efter ett år och två FW-uppgraderingar. Här skötte dessa usla testare inte alls sina åtaganden.

Ni som blir upprörda över en seriös diskussion om kameratest bör betänka vad som är värst:

- att man faktiskt får hjälp av testare värda namnet. Testare som vågar skriva om vad de ser och inte väjer får att de vet att de kommer bli ansatta av respektive märkes "SA-trupper".

- eller att testarna duckar och vilseleder de konsumenter de säger sig tjäna.

Heder åt Nortrups tycker jag.
Nortrups säger så mycket dumheter, tycker du ska hitta någon annan källa. Tex sågar de högupplösta kameror med enda argumentet att det är för stort för vanlig användning och missar att många redigerar sina bilder, vill kunna göra bra objektivkorrigeringar och annat. "Men vi som är proffs har förstås användning av det"

Den där Z7 sågningen var droppen.
 

AWid

Aktiv medlem
Nortrups säger så mycket dumheter, tycker du ska hitta någon annan källa..............
Det finns ju dessutom testare som inte försörjer sig genom att samla klick på YouTube eller är sponsrade "märkestyckare". Man kan t ex kolla Martin Agfors tester här på Fotosidan eller varför inte de tester som görs av den ansedda Engelska tidningen "Amateur Photographer" (värdens äldsta fototidning om jag inte tar fel). Men det kanske är tester som inte riktigt stöder den egna tesen om vad som är bra och vad som är dåligt - vad vet jag:)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns ju dessutom testare som inte försörjer sig genom att samla klick på YouTube eller är sponsrade "märkestyckare". Man kan t ex kolla Martin Agfors tester här på Fotosidan eller varför inte de tester som görs av den ansedda Engelska tidningen "Amateur Photographer" (värdens äldsta fototidning om jag inte tar fel). Men det kanske är tester som inte riktigt stöder den egna tesen om vad som är bra och vad som är dåligt - vad vet jag:)
Men du kan vi inte försöka hålla oss till saken nu?

När det gällde diskussionen kring batterier och batteriprestanda, så gör ju CIPA de mätningar som man jämför i branschen. CIPA är ju en branschorganisation där alla de stora tillverkarna vi diskuterar nu är medlemmar. Tror vi verkligen på allvar att vi kan göra något ens med Martin Agfors subjektiva uppfattning om hur många bilder man kan ta med vilken kamera det månde vara om vi nu ska kunna göra en vettig jämförelse? Martin är jättebra som testare av allmänt handhavande samt look and feel men precis som alla andra så ägnar han sig inte alls åt några normaliserade tester som går att jämföra med någon annans och definitivt inte med det som är branschstandard när det gäller mätning av batterikapacitet. Martin saknar precis som nästan alla andra "videotestare" egna labb och har förmodligen likt övriga inte tillgång till exv. CIPA:s testmetoder. Vi kan inte bara gå den vägen som alla dessa stress och slapptestare går utan måste väl ändå lita på det tillverkarna gått med på att använda som jämförbara likare eller hur?

Den enda möjliga vägen att gå i övrigt är väl att läsa så många olika "tester" (om vi nu ens ska kalla dem det) och själv försöka dra sina slutsatser utifrån den profil man tror sig ha som fotograf och de behov denna styr mot. Gärna då vända sig till testare som man vet vågar vara uppriktiga och inte sådan som bara ekar vad som står i tillverkarnas pressreleaser eller produktblad (ja det finns sådana fortfarande ibland).

Om vi håller oss till det slipper vi nog det mesta av dessa nihilistiska diskussioner. De är tyvärr bara dåligt använd tid och leder som bäst till allmän förvirring och i värsta fall till usla och dåligt grundade inköp. Detta gäller dessutom oavsett vilken tillverkares produkter man nu kommit fram till att använda så det har överhuvudtaget inte med "brands" att göra - eller borde åtminstone inta ha det. Men det står givetvis både dig och alla andra fritt att negligera de fakta som trots allt ibland finns men då pratar vi nog mest om känslor och inte rationella och informerade köpbeslut. … och går man ändå den vägen, så får man nog själv stå för sina dåliga beslut om man inte vänder sig till Gud som sista utväg.

CIPA-medlemmar:

Canon Inc.
Casio
Fujifilm
Hoya Corporation
Tokina
Nidec Copal Corporation
Nikon
Olympus Corporation
Panasonic Corporation
Ricoh
Seiko Epson
Seiko
Sigma Corporation
Sony
Tamron
Xacti


https://en.wikipedia.org/wiki/Camera_&_Imaging_Products_Association
 

Bengf

Aktiv medlem
Det finns ju dessutom testare som inte försörjer sig genom att samla klick på YouTube eller är sponsrade "märkestyckare". Man kan t ex kolla Martin Agfors tester här på Fotosidan eller varför inte de tester som görs av den ansedda Engelska tidningen "Amateur Photographer" (värdens äldsta fototidning om jag inte tar fel). Men det kanske är tester som inte riktigt stöder den egna tesen om vad som är bra och vad som är dåligt - vad vet jag:)

Nu försvarar jag inte Northrup ut i fingerspetsarna, dom blandar och ger rätt så friskt, dom får också mycket kritik genom mängder av meil, det är ett stort land som dom bor i. Första Z7 testen från dom skulle aldrig ha visats, någonting stod inte rätt till med den kameran, dom använder själva D850 och någon A7-modell, och Fujis kameror håller dom mycket högt, A6300/A6500 sågar dom totalt ned till fotknölarna, dom märkte att EOS R stannade vid 4bps vilket också Martin Agfors upptäckte vid senaste testet som kom nu i dagarna.


DPR har ofta mycket långa skrivna tester, läser man halva kan man ibland få en helt annan uppfattning än när man läst färdigt hela testen, vilket ofta slutar med att det mesta är ganska så bra ändå.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror att CIPA mäter spegellösa kameror å¨samma sätt som dSLR.
Som jag skrivit tidigare hanterar jag mina Fuji annorlunda än min Canon.
Vid något tillfälle tog jag 500 bilder med Fuji X-T2 med bracketing för HDR. Det var sju bilder åt gången. Efter cirka 45 minuter hade solen gått ner och jag var nöjd. Jag hade då fortfarande 50% kvar i batteriet.
Enligt CIPA skall kameran bara klara 350 bilder på ett batteri.
Det är skärmen och EVF som drar mest ström. Slår man alltid av kameran efter man tagit sina bilder så sparar man mycket ström.
På Canon behöver jag inte det.
Sedan tycker jag inte det är särskilt betungande att ha ett extra batteri i fickan som väger som en tändsticksask.
 

iSolen.se

Guest
Men du kan vi inte försöka hålla oss till saken nu?

När det gällde diskussionen kring batterier och batteriprestanda, så gör ju CIPA de mätningar som man jämför i branschen. CIPA är ju en branschorganisation där alla de stora tillverkarna vi diskuterar nu är medlemmar. Tror vi verkligen på allvar att vi kan göra något ens med Martin Agfors subjektiva uppfattning om hur många bilder man kan ta med vilken kamera det månde vara om vi nu ska kunna göra en vettig jämförelse? Martin är jättebra som testare av allmänt handhavande samt look and feel men precis som alla andra så ägnar han sig inte alls åt några normaliserade tester som går att jämföra med någon annans och definitivt inte med det som är branschstandard när det gäller mätning av batterikapacitet. Martin saknar precis som nästan alla andra "videotestare" egna labb och har förmodligen likt övriga inte tillgång till exv. CIPA:s testmetoder. Vi kan inte bara gå den vägen som alla dessa stress och slapptestare går utan måste väl ändå lita på det tillverkarna gått med på att använda som jämförbara likare eller hur?

Den enda möjliga vägen att gå i övrigt är väl att läsa så många olika "tester" (om vi nu ens ska kalla dem det) och själv försöka dra sina slutsatser utifrån den profil man tror sig ha som fotograf och de behov denna styr mot. Gärna då vända sig till testare som man vet vågar vara uppriktiga och inte sådan som bara ekar vad som står i tillverkarnas pressreleaser eller produktblad (ja det finns sådana fortfarande ibland).

Om vi håller oss till det slipper vi nog det mesta av dessa nihilistiska diskussioner. De är tyvärr bara dåligt använd tid och leder som bäst till allmän förvirring och i värsta fall till usla och dåligt grundade inköp. Detta gäller dessutom oavsett vilken tillverkares produkter man nu kommit fram till att använda så det har överhuvudtaget inte med "brands" att göra - eller borde åtminstone inta ha det. Men det står givetvis både dig och alla andra fritt att negligera de fakta som trots allt ibland finns men då pratar vi nog mest om känslor och inte rationella och informerade köpbeslut. … och går man ändå den vägen, så får man nog själv stå för sina dåliga beslut om man inte vänder sig till Gud som sista utväg.

CIPA-medlemmar:

Canon Inc.
Casio
Fujifilm
Hoya Corporation
Tokina
Nidec Copal Corporation
Nikon
Olympus Corporation
Panasonic Corporation
Ricoh
Seiko Epson
Seiko
Sigma Corporation
Sony
Tamron
Xacti


https://en.wikipedia.org/wiki/Camera_&_Imaging_Products_Association
Snälla, försök hålla dig kort.

När jag ska ta reda på hur många bilder man kan ta vid normalt bruk lyssnar jag på Martin, inte CIPA som brukar ha helt fel.

Vem har visat sig ha mest rätt nu när det gått några månader? Jo Martin.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror att CIPA mäter spegellösa kameror å¨samma sätt som dSLR.
Som jag skrivit tidigare hanterar jag mina Fuji annorlunda än min Canon.
Vid något tillfälle tog jag 500 bilder med Fuji X-T2 med bracketing för HDR. Det var sju bilder åt gången. Efter cirka 45 minuter hade solen gått ner och jag var nöjd. Jag hade då fortfarande 50% kvar i batteriet.
Enligt CIPA skall kameran bara klara 350 bilder på ett batteri.
Det är skärmen och EVF som drar mest ström. Slår man alltid av kameran efter man tagit sina bilder så sparar man mycket ström.
På Canon behöver jag inte det.
Sedan tycker jag inte det är särskilt betungande att ha ett extra batteri i fickan som väger som en tändsticksask.
Brukar du få ut 1000 eller t o m 1200 bilder per batteri?

Det får folk med Z7 som t o m har sämre CIPA.
 

risse

Aktiv medlem
Varför så mycket tjaffs om batteriprestanda? Är väl bara att ha med ett extra batteri i fickan för den som är orolig.
 
ANNONS