Annons

Hjälp med förminskning av bild från nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Hela meningen med "spara som" är att spara som "annat namn" dvs att man inte skriver över originalet. Ingen skillnad där. Du kanske menade "spara" som skriver över originalet.
Ja, det var slarvigt skrivet. Jag menade "skriva över originalet" i flera omgångar. Skriva över originalet bör man för övrigt aldrig göra, oavsett format. Men som Martin nyss skrev så har det kanske inte så stor betydelse ifall det bara handlar om att beskära en bild till rätt proportioner vilket filformat man använder, bara tryckeriet kan använda det.
 

martinator

Aktiv medlem
Martin,
i GIMP finns inte möjligheten att "spara som" i jpg - eller något annat mer eller mindre vanligt filformat. Åtminstone inte utan en massa manuell handpåläggning... Det är .xcf som gäller där.

Vill man nu prompt ha .jpg eller något annat mer eller mindre vanligt filformat (jag räknar till väl över 40 alternativ) så ÄR det "Exportera som..." [Skift+Ctrl+E] som gäller.
/Odd
Min poäng är att det i stort inte är någon skillnad mellan "spara som" och "exportera" - det är bara två olika namn på samma sak och i båda fallen kan man skriva över originalfilen om man väljer samma namn, samma plats och samma filändelse.
 

Polar300

Aktiv medlem
Ja, så är det.

Men gud-ske-lov det har nissarna som skapat operativsystemet insett detta varande en risk så det finns en intern flaggning för fenomenet - och gänget bakom GIMP har sedan försvårat genomförandet av överskrivning genom att ett fönster dyker upp (efter ordern om export i ursprungsfilens namn) där användaren får en förvånad fråga om att filnamnet redan finns, vill man verkligen ersätta den filen med den här filen?

Användaren får vara rätt korkad, eller medvetet avsiktlig, om markören då aktivt flyttas till, och klickas på, Ersätt -knappen...

Men visst, det ÄR möjligt att (medvetet) exportera en dotterfils innehåll över ursprungsfilen - om man är envis...
 

martley

Aktiv medlem
Ja, så är det.

...
Men visst, det ÄR möjligt att (medvetet) exportera en dotterfils innehåll över ursprungsfilen - om man är envis...
Det beror kanske lite på vilket program man använder. Jag vet faktiskt inte hur det är med gimp eller photoshop för jag har aldrig ens försökt skriva över filer med dem, men i exemelvis MS Office så är det omöjligt att skriva över en fil som är öppnad i ett office-program. Det är någon sorts fillåsningsmekanism som används. Det skulle inte vara särskilt svårt att efterlikna den funktionen i ett bildhanteringsprogram.
Men om man som sagt är riktigt envis så går det säkert att kringgå den spärren också.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nja

Det beror kanske lite på vilket program man använder. Jag vet faktiskt inte hur det är med gimp eller photoshop för jag har aldrig ens försökt skriva över filer med dem, men i exemelvis MS Office så är det omöjligt att skriva över en fil som är öppnad i ett office-program. Det är någon sorts fillåsningsmekanism som används. Det skulle inte vara särskilt svårt att efterlikna den funktionen i ett bildhanteringsprogram.
Men om man som sagt är riktigt envis så går det säkert att kringgå den spärren också.
Går du in och redigerar en sparad fil (eller använder en befintlig fil som mall och ändrar i den) och trycker spara så skrivs den gamla över, precis som i de flesta bildprogram.
 
ANNONS