Annons

Uppgradera från Canon Eos 600D som nybörjar fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Hej "grabben"!
Jag tycker du ska kolla på vilken kamera som funkar bäst för video av de du har råd med, eftersom det är där de flesta brister.
Stillbilder klarar alla dagens systemkameror med tillräcklig kvalitet.

Att fråga "vad rekommenderar ni" här ger nog inte så mycket att gå på.
En del av tipsen i forumet verkar handla om att framställa sina egna märken i extra god dager, kanske för att höja andrahandsvärdet, vad vet jag.
Det är bättre att forska (mycket) själv och återkomma med mera specifika frågor om något är oklart.

Sammanfattningsvis kan man säga att foto/video är en dyr sport om man ska ligga på topp utrustningsmässigt.
Och att det tagits kanonbilder med kameror som idag är att betrakta som mediokra. Dvs det är inte bara kameran som gör bilden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
En del av tipsen i forumet verkar handla om att framställa sina egna märken i extra god dager, kanske för att höja andrahandsvärdet, vad vet jag. [...].
Det ligger nog en hel del i det.
Kanske inte så utstuderat att det handlar om andrahandsvärdet, men åtminstone att ständigt bekräfta för sig själv att man valde rätt.
Det gör hemskt ont den dagen (om den kommer) när man inser att man valde fel.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Jag uppgraderade från en 550d till 7d rätt nyligen. Inte för att jag ville utan för att den gamla försvann under en tågresa.
Den största skillnaden för mig var objektivet till den nya kameran. Även om 7d känns mer robust och ligger bättre i handen. Med den nya kameran fick jag 17-55 2.8 IS USM. Och tycker att det objektivet erbjuder väldigt mycket större kreativitet än det gamla kitobjektivet till 550d.
Nu vet jag inte så mkt om ditt fotande men för mig erbjuder 7d så många funktioner och finesser som jag aldrig kommer använda. Min poäng, och den är min personliga åsikt, inte sanning för alla såklart, är att man kommer så otroligt långt med en kamera med några år på nacken. Det ligger lite i tiden att man ska jaga det senaste.
Om jag bortser från dina åsikter om video (där har jag ingen kunskap) så skulle jag rekommendera dig att istället köpa ett nytt objektiv. ”Plastic fantastic” Canons 50 mm 1.8 har jag haft mycket roligt med och det är så billigt begagnat att det är värt varenda krona.
7d köpte jag med 17-55 2.8 för 5k. Kameran hade runt 1500 exponeringar och för mig har den funkat fin fint. Det jag tycker att man kan tänka på är väl hur man använder kameran. Fotar man mycket på ett ställe eller vill man ha med sig kameran hela dagen och fota då och då. 7d med 17-55 2.8 är för mig lite otymplig när jag är ute med barnen och nån extra väska. Men med ett lättare och mindre objektiv tex 50 1.8 tror jag inte det hade varit särskillt otympligt.
 
ANNONS