Annons

Laga spricka i kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dempasvempa

Ny medlem
Hej,

Jag tappade kameran på en sten så att det blev en liten spricka i huset. Ingen funktion som skadades men en liten spricka (öppning) likväl.
Frågan; denna spricka borde väl gå att täppa till för att skydda mot fukt, osv. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut efter lagning.
Men det är ju stål. Vad skulle ni använda för att laga den?

https://app.box.com/s/ytdoqd3tk4smq7ehnw3z25ks2ye4i8jb
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Jag tappade kameran på en sten så att det blev en liten spricka i huset. Ingen funktion som skadades men en liten spricka (öppning) likväl.
Frågan; denna spricka borde väl gå att täppa till för att skydda mot fukt, osv. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut efter lagning.
Men det är ju stål. Vad skulle ni använda för att laga den?

https://app.box.com/s/ytdoqd3tk4smq7ehnw3z25ks2ye4i8jb
En kamerareparatör, efter en så hård smäll måste du kolla att fokus, spegel etc sitter rätt.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej,

Jag tappade kameran på en sten så att det blev en liten spricka i huset. Ingen funktion som skadades men en liten spricka (öppning) likväl.
Frågan; denna spricka borde väl gå att täppa till för att skydda mot fukt, osv. Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut efter lagning.
Men det är ju stål. Vad skulle ni använda för att laga den?

https://app.box.com/s/ytdoqd3tk4smq7ehnw3z25ks2ye4i8jb
Hej !
Vad är det jag ser ?

Ett hål ? ( ser men ett flexibelt kretskort ? )
En bortslagen bit med ett underliggande material ex metall ?

Har du den saknade biten kvar ?

Jag har limmat olika plastsaker med detta
( tror jag, eller nått liknande , och det blev förvånansvärt bra )
https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/34-771?gclid=Cj0KCQjwnpXmBRDUARIsAEo71tTgTuSbfT_MdolpLSqaNak8KioYrPQYcva5WDCyW7Acfy0uUYWvJT8aAu8XEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

så har du den lösa biten så limma dit den.

Annars är väl möjligheten att laga med något annat, plastbit, metallplåt.

----------------

Jag tror inte du blir nöjd, skicka in kameran och få baksidan bytt.



//MW
 

martley

Aktiv medlem
Med rätt försäkring kostar det inte mer än eventuell självrisk.
Det ska kanske tilläggas att det inte finns ett riktigt direkt samband mellan skadan på utsidan och hur mycket kameran eventuellt kan vara skadad inuti. Jag tappade en Olympus XA från handbagagefacket ovanför flygstolen ner i flygplansdurken, på en resa till Montreal för många år sedan. Det var inga synliga fel, men kameran fungerade inte särskilt bra efteråt. Bilderna blev suddiga och exponeringen blev fel-
 

iSolen.se

Guest
Med rätt försäkring kostar det inte mer än eventuell självrisk.
Det ska kanske tilläggas att det inte finns ett riktigt direkt samband mellan skadan på utsidan och hur mycket kameran eventuellt kan vara skadad inuti. Jag tappade en Olympus XA från handbagagefacket ovanför flygstolen ner i flygplansdurken, på en resa till Montreal för många år sedan. Det var inga synliga fel, men kameran fungerade inte särskilt bra efteråt. Bilderna blev suddiga och exponeringen blev fel-
Fortfarande mer tusenlappar (knappt två) än att det är hundralappar.

Precis, det kan finnas dolda skador även om kameran ser bra ut. Motsatsen förekommer säkert men borde vara ovanligare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är väldigt svårt att se på bilden exakt hur allvarlig skadan är, det ser mest ut som om lite av plasten som täcker metallkåpan skrapats av. Om det också är en spricka så kan jag iaf inte se den.

Det beror ju lite på vilken (hur värdefull) kamera det är och vilken försäkring du har. Men om du har kollat noga att inga funktioner är skadade (fokustest, exponering osv) skulle jag nog bara försöka laga sprickan. Det finns säkert något lämpligt medel hos Clas Ohlson eller en bättre järnhandel. Ett lättrinnande lim (typ det som det länkats till i tråden) skulle jag nog inte använda, då det finns risk att det kommer in i kameran.
 

iSolen.se

Guest
Det är väldigt svårt att se på bilden exakt hur allvarlig skadan är, det ser mest ut som om lite av plasten som täcker metallkåpan skrapats av. Om det också är en spricka så kan jag iaf inte se den.

Det beror ju lite på vilken (hur värdefull) kamera det är och vilken försäkring du har. Men om du har kollat noga att inga funktioner är skadade (fokustest, exponering osv) skulle jag nog bara försöka laga sprickan. Det finns säkert något lämpligt medel hos Clas Ohlson eller en bättre järnhandel. Ett lättrinnande lim (typ det som det länkats till i tråden) skulle jag nog inte använda, då det finns risk att det kommer in i kameran.
Man kan vända sprickan nedåt, då rinner den inte in i kameran.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Byggsilikon

Byggsilikon för utebruk fäster på det mesta. Kostar nästan gratis typ 50-100 kr för en tub med 3-4 dl. Borde funka fint att fylla igen med. Men lägg kameran så det inte kommer in ifall det nu är ett genomgående hål. Jämna till lagningen med ett blött finger innan det härdar. Ger en halvhård gummiaktig yta. Finns även småtuber (stora som karlssonsklistertub) med genomskinlig eller svart silikon för utebruk. Det blir lättare att använda om man bara ska spritsa ut lite grand.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kolla även om din hemförsäkring täcker och vad det skulle kosta att hjälpa dig.
Även om det bara är 500kr skillnad så är det ändå 500kr du har rätt till.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Hur som helst, tack för förslagen. Jag tror jag åker in till stan och kollar prisförslag för byte av baksidan. Blir det för dyrt så försöker jag nog limma. Men oavsett vilket så vore det väl bra att kolla speglar, etc.
Eftersom den ytliga skadan knappast påverkar funktionen hos kameran, så är det nog inte byte av baksida du främst bör be om offert för. En ordentlig genomgång av kamerans alla funktioner är nog bättre investerade pengar. En bra kameraverkstad kan undersöka kameran för att se om den har skadats på något vis som påverkar dess prestanda.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har bytt baksidan på en av mina kameror. Den fick en smäll så lilla bakre displayen sprack och kameran fick fullständigt elektroniskt fnatt.
Kostade ungefär 5000 kronor att få den som ny igen.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Om den funkar som förut borde vara ganska lätt att kolla, eller? Sitter fokus, funkar allt?

Epoxylim skulle jag tagit. En droppe lär ju räcka.
 
ANNONS