Annons

Varför står det att mitt DPI är för lågt i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Idag finns det elektroniska tryckpressar som Indigo som mer fungerar som en kopiator. Varje ark kan ha olika motiv. Det är den typen av av pressar som trycker fotoböcker och mycket annat.
Internt jobbar Indigo, eller HP Indigo, som de heter numera, dessutom på ett sätt som påminner om en torroffsetpress. Färgen sätts först på ett gummibälte, vanligen två färger i taget, och överförs sedan till pappret när hela printbilden byggts färdig, spegelvänd, på gummibältet. Gummibältet är 1074 mm långt i flera versioner, så det begränsar hur stora bilder man kan printa. Även om man kunde få i pappret.
Senast jag besökte Albumprinter, som skriver fotoböcker åt ett antal leverantörer av sådana, stod det åtta HP Indigo sida vid sida i deras printrum.
Senast jag beställde en fotobok i Sverige, av en svensk leverantör, stod det i det finstilta i boken att den skrivits ut hos Albumprinter.
 

martinot

Aktiv medlem
Lite irriterande att alla trådar på det här forumet ALLTID spårar ur!
Svaret varför Windows visar den info som windows visar besvarades på första sidan.

Problemet är inte längre ett problem.
Jag har själv inget intresse i vilka skrivare som kan skriva ut bilder med vilken upplösning eller varför vissa tryckerier säger till sina kunder vilken upplösning deras skrivare kan hantera.

Tryckeriet har naturligtvis inte sett min bild utan dom har bara haft kommunikation med kunden. Hen har i sin tur titta på bilden med Windows Photo Viewer.
Hen har läst att bilden har 96 dpi och skrivit till tryckeriet, som då i sin tur måste ha trott att det är en pytteliten fil eftersom den ska bli 20 x 30cm och därför vill dom inte ta jobbet då det kommer bli ett väldigt dåligt tryck.

Helt logiskt enligt mig, jag förstår absolut att tryckeriet säger som dom säger och jag kan även förstå att kunden säger som hen säger eftersom hen inte har några kunskaper i ämnet utan bara har läst info som Windows angett.
Jag tycker "hen" klagar för mycket.

Speciellt som "hen" själv inte är speciellt aktiv i hens egen tråd.

Har "hen" redan fått ett bra och korrekt svar?

Bra!

Var då nöjd med det istället för att spy galla över alla... 😊
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker "hen" klagar för mycket.

Speciellt som "hen" själv inte är speciellt aktiv i hens egen tråd.

Har "hen" redan fått ett bra och korrekt svar?

Bra!

Var då nöjd med det istället för att spy galla över alla... 😊
?

Varför göra sig lustig (?) över att TS använder ordet "hen" när han talar om sin kund? Det är helt vedertaget språkbruk. Eller är det något jag missar?

Han spyr väl knappast galla över alla?

Jag tycker han har helt rätt i att tråden for i väg en helt onödig riktning och att det dessvärre är alltför vanligt på fs.
 

martinot

Aktiv medlem
Frågan är; om man är nöjd med hjälpen och svaren man fått, varför då hålla på att gnälla på och irritera sig över att tråden inspirerar andra att fortsätta diskutera relaterade, men intressanta frågeställningar?

”Hen” var alltså en parafras på TS i mitt tycke löjliga rättretlighet och högfärdiga gnällattityd.

(Kanske inte heller lika många här som vill hjälpa sådana snarstuckna när TS behöver svar nästa gång.)
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Frågan är; om man är nöjd med hjälpen och svaren man fått, varför då hålla på att gnälla på och irritera sig över att tråden inspirerar andra att fortsätta diskutera relaterade, men intressanta frågeställningar?

”Hen” var alltså en parafras på TS i mitt tycke löjliga rättretlighet och högfärdiga gnällattityd.

(Kanske inte heller lika många här som vill hjälpa sådana snarstuckna när TS behöver svar nästa gång.)
Har du vaknat på fel sida eller har du inte fått smör i gröten?
Du beter dig som ett prakttroll, någon som inte klarar av att se en tråd utan att springa dit och skriva saker som inte rör ämnet.

Lär dig att visa hyfs på internet eller dra ur sladden tack!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Okunskapen om ppi, dpi och andra enheter har tydligen sipprat upp till tryckerinivå ;-)

ppi= hur många pixlar det finns i varje tum.

Hur stor bild ska det vara i trycket? Och då talar vi i måttenheter som millimeter. Bilder i tryck är fysiska och beskrivs bäst i fysiska mått.

Lite huvudräkning:
Om bilden är 3000 pixlar på bredden, hur stor bild kan man då trycka med bibehållen kvalitet?
300ppi ( 300 pixlar på en tum). 3000/300 =10 (tum)
1 tum är ungefär 25 mm
10x25 =250 mm Typ 25 centimeter. Räcker och blir över för en stående A4sida.
Svårare än så är det inte.
Är inte båda dessa begrepp omsprungna idag när skrivare använder variabel punktstorlek vid utskrift?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu borde det ju inte vara DPI på den skärmdump du får ut. Skärmar har ju inga dots eller färgprickar. Den har pixlar. Det borde alltså stå PPI. Det gör det faktiskt i Mac.
Vad det sedan blir för DPI bestäms av vad jag ställer in i skrivaren.
Att sedan även DPI för en skrivare är också ett lite udda värde. En modern skrivare varierar storleken på färgdropparna den skjuter mot papperet beroende på motivet.
Precis, är inte detta bara ett språkligt fossil ungefär som det gamla begreppet BAUD var ännu länge efter att tekniken gått vidare?
 

AFJ

Aktiv medlem
Och eftersom det inte har någon betydelse hur många ppi bilden innehåller för skärmvisning, så bör alla bilder av rent nostalgiska skäl alltid vara 72 dpi på internet!
Som jag skrev tidigt i tråden (och som också tas upp i artikeln) så har värdet också betydelse för vissa program såsom Word och Outlook. Det styr det initiala visningen när man infogar en bild. Själv brukar jag av den anledning använda mig av 96 ppi när jag exporterar från LR, brukar göra bilderna "lagom" stora.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigt i tråden (och som också tas upp i artikeln) så har värdet också betydelse för vissa program såsom Word och Outlook. Det styr det initiala visningen när man infogar en bild. Själv brukar jag av den anledning använda mig av 96 ppi när jag exporterar från LR, brukar göra bilderna "lagom" stora.
I de applikationerna som använder en fysisk pappersstorlek som referens för wysiwyg är ju såklart dpi ett relevant mått. De simulerar ju utskrift på papper
 

ztenlund

Aktiv medlem
I de applikationerna som använder en fysisk pappersstorlek som referens för wysiwyg är ju såklart dpi ett relevant mått. De simulerar ju utskrift på papper
För att det ska fungera ordentligt måste de dock veta skärmens ppi och eventuell skalning. PS var åtminstone förut så att man fick ställa in detta manuellt om man ville få "actual size" att bli rätt.
 

martinot

Aktiv medlem
Har du vaknat på fel sida eller har du inte fått smör i gröten?
Du beter dig som ett prakttroll, någon som inte klarar av att se en tråd utan att springa dit och skriva saker som inte rör ämnet.

Lär dig att visa hyfs på internet eller dra ur sladden tack!
Nej, bara att jag är innerligt trött med alla som bara gnäller på alla andra som postar, men mycket sällan själva bidrar med något.

Simple as that.

Hade jag varit du så hade jag;

1. Tackat trevligt för hjälpen och svaren som löst mina problem och frågeställningar.

2. Låtit alla andra deltagare diskuterat vidare det de tyckte var intressant kring ämnet i fråga i godan ro (istället för att gnälla och ondgöra sig över det).

Men det är jag det. 🙂

(Vi är uppenbarligen alla olika.)

(Sänker mig inte heller till den typen av personangrepp och invektiv du kör med ovan - så låter bli att vidare kommentera eller besvara sådant OT-trams i din stil.)
 

AFJ

Aktiv medlem
Nej, bara att jag är innerligt trött med alla som bara gnäller på alla andra som postar, men mycket sällan själva bidrar med något.

Simple as that.

Hade jag varit du så hade jag;

1. Tackat trevligt för hjälpen och svaren som löst mina problem och frågeställningar.

2. Låtit alla andra deltagare diskuterat vidare det de tyckte var intressant kring ämnet i fråga i godan ro (istället för att gnälla och ondgöra sig över det).

Men det är jag det. 🙂

(Vi är uppenbarligen alla olika.)


Nu var det ju så att TS faktiskt tackade för hjälpen redan på första sidan i inlägg #10.

Sedan tog diskussionen vändningen att tryckeriet var kasst och massa pekpinnar om att TS skulle skaffa ett annat tryckeri - trots att det redan i första inlägget framgick att det inte var TS som hade kontakten med tryckeriet.

Som tur är är vi alla olika...
 

AFJ

Aktiv medlem
För att det ska fungera ordentligt måste de dock veta skärmens ppi och eventuell skalning. PS var åtminstone förut så att man fick ställa in detta manuellt om man ville få "actual size" att bli rätt.
Fast i fallet med Word så läggs ju bilden i ut i förhållande till sidans pappersstorlek. En bild som har 1600 pixlars bredd och har 300 ppi kommer uppta ca 13,5 cm av sidans bredd. Samma bild med 600 ppi kommer att placeras ut ca 6,7 cm bred.

I Outlook har det förefallit mig att en bild med ppi-värdet 96 kommer att visas motsvarande 1:1 zoom - det kanske är en slump just för min dator med det funkar på båda mina skärmar trots att de sannolikt har olika ppi-värden.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast i fallet med Word så läggs ju bilden i ut i förhållande till sidans pappersstorlek. En bild som har 1600 pixlars bredd och har 300 ppi kommer uppta ca 13,5 cm av sidans bredd. Samma bild med 600 ppi kommer att placeras ut ca 6,7 cm bred.
[...]
Men sidan visas inte i rätt storlek på skärmen... Något som egentligen inte bara är lite dumt med bilder, eftersom det ändrar intrycket av textstorlek osv. Nu har jag förvisso 2013, men 100% är definitivt inte i samma storlek som ett riktigt A4. Jag tog ett A4 som låg på bordet och för att få samma bredd på skärmen så är det någonstans mellan 140 och 150% zoom. Om detta går att åtgärda i Word har jag dock inte undersökt. Förmodligen blir det rätt om man har en skärm som är prick 96 ppi utan skalning, eller lyckas pricka samma förstoring via skalning i Windows inställningar. Det senare gör dock allting större, vilket sannolikt inte är önskvärt.
 

atotowi

Aktiv medlem
Men sidan visas inte i rätt storlek på skärmen... Något som egentligen inte bara är lite dumt med bilder, eftersom det ändrar intrycket av textstorlek osv. Nu har jag förvisso 2013, men 100% är definitivt inte i samma storlek som ett riktigt A4. Jag tog ett A4 som låg på bordet och för att få samma bredd på skärmen så är det någonstans mellan 140 och 150% zoom. Om detta går att åtgärda i Word har jag dock inte undersökt. Förmodligen blir det rätt om man har en skärm som är prick 96 ppi utan skalning, eller lyckas pricka samma förstoring via skalning i Windows inställningar. Det senare gör dock allting större, vilket sannolikt inte är önskvärt.
I senaste versionen av Word (och troligen tidigare) kan man under File -> Options -> Advanced Options hitta "Image size & Quality" där det finns möjlighet att ställa in skärmens ppi.

Edit: Nehej, det var ju bara vilken upplösning Word sparar bilderna i.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Men sidan visas inte i rätt storlek på skärmen... Något som egentligen inte bara är lite dumt med bilder, eftersom det ändrar intrycket av textstorlek osv. Nu har jag förvisso 2013, men 100% är definitivt inte i samma storlek som ett riktigt A4. Jag tog ett A4 som låg på bordet och för att få samma bredd på skärmen så är det någonstans mellan 140 och 150% zoom. Om detta går att åtgärda i Word har jag dock inte undersökt. Förmodligen blir det rätt om man har en skärm som är prick 96 ppi utan skalning, eller lyckas pricka samma förstoring via skalning i Windows inställningar. Det senare gör dock allting större, vilket sannolikt inte är önskvärt.
Ja, det är korrekt, visningen i Word stämmer inte med verkligheten. Däremot respekterar utskriften bildens ppi inställning. Vad 100% visning i Word egentligen är vet jag inte. För mig verkar det skilja ca 10% mot en verklig A4.
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, det är korrekt, visningen i Word stämmer inte med verkligheten. Däremot respekterar utskriften bildens ppi inställning. Vad 100% visning i Word egentligen är vet jag inte. För mig verkar det skilja ca 10% mot en verklig A4.
När du printar ut dokumentet blir det korrekt. Om Word visste vilken upplösning din bildskärm har, kunde den visat dokument och bildstorleken korrekt på bildskärmen på samma sätt som Photoshop kan om du anger rätt bildskärmsupplösning.
 
ANNONS