Annons

Överexponerad stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Det kan jag hålla med om fast var ser du det bättre?
Stjärnorna lär man inte se men man kan se annat.
Kameran har svårt att simulera flera sekunders exponering när man redan har högt ISO.
De ljusstarka stjärnorna är lätta att se i sökaren/displayen och det är dessa man använder för att hitta rätt fokus.

/Stefan
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Testar att bumpa den här tråden.

Vad krävs för att man ska få fram någon annan färg när man fotar stjärnorna?
Jag kan få hyfsat skarpa bilder men det tråkiga är alltid att bakgrunden alltid är helt svart och stjärnorna helt vita.

Aldrig ser man dom där lysande molnen av färg som man tydligen ska kunna se med lång slutartid.

Vad krävs?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Testar att bumpa den här tråden.

Vad krävs för att man ska få fram någon annan färg när man fotar stjärnorna?
Jag kan få hyfsat skarpa bilder men det tråkiga är alltid att bakgrunden alltid är helt svart och stjärnorna helt vita.

Aldrig ser man dom där lysande molnen av färg som man tydligen ska kunna se med lång slutartid.

Vad krävs?
Mörk himmel!

/Stefan
 

klintan74

Aktiv medlem
Du behöver modda din kamera. Ta bort ir-filter . Typ denna. https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p10217_TS-Optics-DSLR-Modification-Service-for-Canon-EOS-full-frame-sesor-removal-of-the-original-filter.html

Testar att bumpa den här tråden.

Vad krävs för att man ska få fram någon annan färg när man fotar stjärnorna?
Jag kan få hyfsat skarpa bilder men det tråkiga är alltid att bakgrunden alltid är helt svart och stjärnorna helt vita.

Aldrig ser man dom där lysande molnen av färg som man tydligen ska kunna se med lång slutartid.

Vad krävs?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad är det för exponeringsdata för de båda bilderna?
Astroscape-bilden är 120s vid f/2.4
DSO-bilden är över 2 timmar värt av data på 30s på varje delbild vid f/2.2
Den är inte seriöst redigerad, ville bara visa med rätt så nytagen bild att det inte behövs moddad kamera för att fånga nebulositen. Färgerna på stjärnor behöver man ingen modd för. Inte heller norrsken eller airglow. Viktigast är en mörk himmel. Sen är lite annat med som spelar roll.
Modda kameran är mest för de som vill ha det lilla extra, men det kostar därefter att modda och sen funkar kameran rätt dåligt för all annan fotografering.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Astroscape-bilden är 120s vid f/2.4
Med en tracker, eller? 2 minuter borde väl ge stjärnstreck annars?

Är modellen inklippt, eller lyckades han(?) stå så där stilla i två minuter?

DSO-bilden är över 2 timmar värt av data på 30s på varje delbild vid f/2.2
Även den med en tracker, gissar jag. Annars är det väl knepigt att få till samma ustnitt för över 240 bilder?

Den är inte seriöst redigerad, ville bara visa med rätt så nytagen bild att det inte behövs moddad kamera för att fånga nebulositen. Färgerna på stjärnor behöver man ingen modd för. Inte heller norrsken eller airglow. Viktigast är en mörk himmel. Sen är lite annat med som spelar roll.
Modda kameran är mest för de som vill ha det lilla extra, men det kostar därefter att modda och sen funkar kameran rätt dåligt för all annan fotografering.
Ja, du visar klart att det går att ta mycket fina bilder av stjärnhimlen med en omodifierad kamera.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Med en tracker, eller? 2 minuter borde väl ge stjärnstreck annars?

Är modellen inklippt, eller lyckades han(?) stå så där stilla i två minuter?


Även den med en tracker, gissar jag. Annars är det väl knepigt att få till samma ustnitt för över 240 bilder?


Ja, du visar klart att det går att ta mycket fina bilder av stjärnhimlen med en omodifierad kamera.
Tack!
Stämmer att alla bilder är är tagna med tracker och att snubben är inklistrad från en otrackad 30s exponering.
Här är bilden med snubben, endast LR redigerad.

/Stefan
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Kommer testa i helgen en sväng, kommer med största sannolikhet vara bäcksvart.
Sen lägger jag upp en bild här så ni kan skratta åt mig för att mina bilder alltid blir svart vita när jag fotar astro ;)
Glöm inte att fota åt VG håll. Den är SV på kvällen och fota när solen är -18 grader under horisonten (eller 2 timmar efter solnedgång som grovt måttstock).
Sen är det lite pill i efterbehandling såklart. Mer än "vanliga" bilder.
Lycka till!

/stefan
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tyvärr är det långt för dom flesta i Sverige till riktigt mörka platser.
Kommer man söderifrån är det 20 mil norr om Östersund, om man vill ha det riktigt mörkt. Eller runt 8 timmar i bil från Stockholm.
Inte riktigt, men nästan lika bra blir det vid Sveg-trakten, som är betydligt närmare.

Tänkte ta mig en tur dit med min dotter i oktober/november.
Tyvärr blir det inte så många datum att välja bland på hösten.
Inte för tidigt på hösten, helst från mitten av oktober.
Men inte för sent heller. Snön förstör, så från mitten av november lär det vara kört.
Inte heller får månen vara uppe tidigt på kvällen, då vintergatan ses som bäst.
Dessutom går massa datum bort om man bara vill åka helg (helst lördag).

Då blir det bara dom här datumen att välja bland:
5/10
26/10
2/11

Ja, och så får det inte vara några moln på himlen förstås...

Bifogar en karta där man kan se var det är mörkast i Sverige.
 

Bilagor

Fredrik183

Aktiv medlem
Inte riktigt, men nästan lika bra blir det vid Sveg-trakten, som är betydligt närmare.

Tänkte ta mig en tur dit med min dotter i oktober/november.
Tyvärr blir det inte så många datum att välja bland på hösten.

Inte heller får månen vara uppe tidigt på kvällen, då vintergatan ses som bäst.
Dessutom går massa datum bort om man bara vill åka helg (helst lördag).

Då blir det bara dom här datumen att välja bland:
5/10
26/10
2/11
Hej! Tycker det låter som en bra idé och du har koll på mörkret :)
Bor själv i Timrå (Sundsvall) och har relativt sett nära till Sveg-trakten, runt 15-20 mil.

Har i flera år tänkt åka dit o kolla in mörkret o stjärnhimlen så här på höstkanten, det är ju numera lite av en exklusivitet så här i energibesparingens och miljöhänsynens tidevarv att hitta en plats utan onödigt elljus, el producerad med stor kostnad för naturen, och som anses livsnödvändig att kasta upp i skyn ovan i stort sett tomma gator o vägar i natten och från armaturer som riktar uppseendeväckande stor del av ljuset i andra riktningar, inklusive uppåt, istället för ner mot vägbanan/marken under, bländande trafikanter, nattens djurliv, en o annan stjärnskådare och enstaka rubbade knäppskallar som vill ha mörkt in genom fönstren när de sover :)

Herregud! Hur skulle det gå annars, utan allt detta överflödande nattljus???
Politiker, beslutsfattare, lagstiftare och menighet, tur ni håller sån bra och ordentlig koll så detta inte spårar ur!

Ha, ha :)

Men trots mitt stora och långvariga intresse för stjärnhimlen och astroscape-/astrofotografering har detta ännu ej blivit av. Vore onekligen roligt att åka dit en klar kväll/natt och spana in sådant som många andra åker halva jorden runt till riktigt mörka platser för att uppleva! Ja, innan denna närliggande mörkermiljö nu hunnit försvinna helt i miljöhänsynens märkliga töcken.

Nu den 5/10 lovar för tillfället väderprognoserna helmulen sky i Sveg.
Kanske den 26/10 eller 2/11 :)

Vore roligt med sällskap på en sådan liten äventyrstripp, pm:a eller hör av dig här i tråden om du vill :)

Bifogar en bild från nu i september, Vintergatan ca 2 mil NV Sundsvall, egentligen inte jättemörkt enligt light pollution maps. Har funnit att det är viktigare hur mörkret ser ut åt det håll man fotar/tittar, än att platsen man står på är riktigt mörk (denna bild är i princip tagen i riktning ut mot "svegmörkret"). Överhuvud taget har jag fått för mig att detta med helt kolsvarta platser är av mindre vikt än en riktigt klar och fin luft. Även helt molnfria och stjärnklara kvällar/nätter varierar luftens klarhet tämligen markant. Man pratar om seeing och annat mätbart, krångliga grejor att försöka förhålla sig till och klarheten tycks mig ofta tämligen lokal i både tid och rum. Bara att åka ut o hoppas på tur :)

Även där i Svegtrakten kommer man att se tydliga och stora ljusförorenade områden i riktningar mot närliggande byar som begåvats med gatlysen natten igenom, mot samhällen och står man på en höjd lär man se föroreningar från samhällen o städer på en radie av minst 10 mil, förmodligen betydligt längre än så om man kommer upp o får ordentlig utsikt.

Och(!) kommer man till en mörk plats upptäcker man att natthimlen i sig, alltså den naturliga natthimlen, är tämligen ljus. Stjärnorna tindrar inte från en kolsvart bakgrund, utan från en ljusgrå himmel som kastar sitt ljus ner över landskapet. Ljuset är inte helt olikt det helmulna dagsljuset (fast förstås svagare).

Astroscapebilder med kolsvarta himlar och en starkt lysande Vintergata är en fantasi, en konstnärlig framställning av natten. En mycket vacker sådan i sagornas värld :)

Min bifogade bild här ser jag som en måttlig kompromiss mellan verklighet och sagans sammetsmörka stjärnhimmel. Dock: Ingen bild i världen kan förmedla känslan av en spegelblank vattenyta och de gnistrande, tindrande och speglande stjärnorna i densamma (nere i speglingen är faktiskt himlen för ögat i det närmaste svart, och stjärnorna tindrar klart likt vackraste diamanter). Hur stjärnhimlen ovan skiftar, stjärnfall, satelliter och annat man ser och undrar över. Naturens ljud i natten: fågelläten, aspens löv som rasslar i minsta vinddrag, möss som prasslar i gräset och blåbärsriset vid ens fötter, en fisk som slår. Ibland läten och förflyttningsljud från större djur och då blir det spännande. Och, inte att förglömma, den egna kroppens ljud, magen som kurrar, en led som knäpper, hjärtslagen som rusar upp när en liten gren raspar mot jackan på ryggen, andetagen. Sådant man hör och lägger märke till en riktigt vindstilla natt på en tyst plats långt från trafikbuller och annat. Det är verklighetens saga och otroligt häftigt för ens övriga sinnen då synen är kraftigt begränsad av mörkret! :)
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS