Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av objektiv och filter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Något som jag redan upptäckt ställer till förtret med dessa objektiv och filter är ju att det verkar vara så fruktansvärt lätt att få damm, fettfläckar och annat elände på objektiv och filter mm.
Det fick jag bittert erfara när jag idag hämtade ut mina senaste foton från labbet, varje kort hade nämligen en liten vid fläck på samma ställe.

Vad är det som gäller kring detta, några generella tips för att undvika abret, jag tycker att jag banne mig jämt har linsskyddet på osv.

Ser att det finns rengöringskit på cyberfoto för 79:- är det någo att ha tro?

Vad ska man passa sig för?

Kan man t ex tvätta sitt Hoyofilter under kranen och torka med en handduk?
 

Hansi

Aktiv medlem
Är du säker på att "skräpet" kom från filtret/linsen?

Nu brukar jag mest plåta dia men denna gång blev det av någon anledning negfilm.

Jag lämnade in 4 rullar negfilm till ett labb och fick tillbaka kopiorna med en skum fläck på SAMTLIGA bilder. Efter påsyn med lupp så visade sig dock att fläcken inte fanns med på negativen utan måste ha hamnat där under processen av papperskopiorna. Inte så rolig upplevelse eftersom det var dom första bilderna jag hade tagit med mitt nya kamerahus.

Jag fick i alla fall samtliga bilder omkopierade utan någon som helst extra kostnad samt att fotoaffären där jag hade lämnat in filmerna (dom skickades sedan vidare till labbet) gav mig några rullar film som plåster på såren. Bra service av fotobutiken men dåligt handhavande av labbet. Hur kan man missa att fyra rullar har samma fläck på samtliga bilder?

Och labbets namn? Ja ni kan säkert gissa det...
Fuji Ånge *suckar*

Så jag råder dig att ta en ordentlig titt på negativen för att se om fläcken verkligen finns där också. Det brukar nämligen krävas en hel del skräp på filtret/linsen för att det skall avtecknas på filmen.
 

Mas71

Aktiv medlem
Bra punkt Hans.
Jag kollade nu och tyvärr så finns fläcken med på negativet också.

Som tur är så är det mest en experimentrulle utan några "viktiga" kort.
 
ANNONS