Annons

Hur skulle jag gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Jag behöver expertråd, nu har jag ett exempel taget med min Canon EOS 33 och bilden blev inte som jag ville och jag kan inte riktigt greppa varför.

Betrakta bilden, det var ett väldigt vackert motiv där solstrålarna skulle komma genom björken. Bilden är nog tagen med ca 50-70 mm brännvidd och filmen är en konica centura 100.

Tyvärr skrev jag inte upp bländare och slutartid.

Jag ville få en ljusare framsida med synliga solstrålar, hur skulle jag ha gjort?
 

Bilagor

olajanhall

Medlem
Det ser ut som att du använt kamerans evaluerande ljusmätning för ljusmätning. Den kan slå fel när motivet är i motljuset. Du skulle mätt upp ljuset med exempelvis utsnittsmätning mot trädet och låst de värdena. Därefter komponerat bilden och tagit bilden.
 

Mas71

Aktiv medlem
OK, du har rätt, jag använde evaluerande ljusmätning.

Det är alltså utsnittsmätning som ligger närmast spotmätning som inte finns på denna kamera?

Tack för att du redde ut detta.


Dt känns ju på något sätt som det är utsnittsmätning som man alltid bör använda, finns det några fallgropar med det?
 
Senast ändrad:

matti

Aktiv medlem
Exponeringsomfång!

Stämmer nog att evaluerande mätaren lurats av ljusa himmlen och underexponerat förgrunden. MEN om du mätt mot förgrund som beskrivet ovan för att få den bra exponerad hade antagligen himmlen blivit överexponerad och urfrätt. Exponeringsomfånget på filmen klarar inte dessa kontraster.

Hur komma förbi detta? Flera möjligheter finns:

# Upplättningsljus (eg blixt) på förgrunden. Nackdel att "naturkänslan" går förlorad.

# Tonat gråfilter mot himmlen så den mörkas ner. Detta hade antagligen gett bäst resultat.

# Ett polfilter kanske också gjort resultatet bättre, men jag tror mest på tonade gråfiltret.

mvh / Matti
 

olajanhall

Medlem
Evaluerande ljusmätning funkar i 80 fall av 100. Använder den själv väldigt ofta, av ren lättja. Men också av den anledningen att det är roligare att komponera och leta efter roliga bildmotiv än att, hela tiden kolla och mäta upp ljuset. I normala fall fyller man upp bilden med normal mörka, ljusa motiv och då klara evaluerande ljusmätning exponeringen alldeles utmärkt. Den bilden du visar upp är har mycket starkt motljus mot kameran, som lurar mätningen att tro att nu ska jag minska exponeringen. Därav den kraftiga underexponeringen. Utsnittsmätning och spotmätning behövs sällan vid användande av negativ film (stor exponeringstolerans innan skillnaden mellan normal exponerad och under eller överexponering syns på den framkallade bilden. Däremot när diafilm används måste du pricka exponering rätt redan vid fotograferingsögonblicket. Hoppas du förstår min opedagogiska förklaringen.
 
Senast ändrad:

Mas71

Aktiv medlem
Jag förstår precis vad du menar, inte alls opedagogiskt, tack.

Bra punkt Matti, man kanske skulle investera i ett tonat gråfilter, vilken prisklass ligger sådana i, är det Hoya som gäller där också?

Exponeringsomfånget på vanlig negativ film, ligger det på ca 4 bländarsteg?
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Vad gäller tonade filter är det bäst att välja den sorten som sitter i en hållare framför frontlinsen, så att man kan justera filtrets placering.
Man liksom skjuter det upp eller ner så att toningen passar in i din komposition av motivet.

Det är väl Cokin som är vanligast, det finns nåt med märke men jag kommer inte på vad det heter.

/Bryggarn
 

kaw

Aktiv medlem
Med ett avtonat gråfilter skulle ju strålarna då bara synas underst i bilden och det var väl inte meningen?

Jag är nyfiken på om du inte har med lite strålar i negativet, men som inte syns på kopian (som du skannat?). I så fall är det en bra skanning (eller kanske två - en för det ljusa och en för det mörka) och bildbehandling i datorn som gäller.

Annars är det ju så att allt som man ser/upplever inte går att registrera i en bild, oavsett teknik.
 

Mas71

Aktiv medlem
kaw skrev:
Med ett avtonat gråfilter skulle ju strålarna då bara synas underst i bilden och det var väl inte meningen?

Jag är nyfiken på om du inte har med lite strålar i negativet, men som inte syns på kopian (som du skannat?). I så fall är det en bra skanning (eller kanske två - en för det ljusa och en för det mörka) och bildbehandling i datorn som gäller.

Annars är det ju så att allt som man ser/upplever inte går att registrera i en bild, oavsett teknik.
Ja jag har scannat själva kopian. Jag tittade nu på negativet och det är extremt svårt att urskilja om några ljusstrålar finns med men jag tror inte att det gör det tyvärr.

Nåväl, ingen skada skedd, jag tog mig an detta motiv mest för att testa, bara en liten bit från hemgården. Måste prova mera.
Och ja, det var solstrålarna genom själva tallen (ska det vara) som jag ville ha med på ett estetiskt tilltalande sätt.
 

olajanhall

Medlem
Beror på om det är färg eller svartvit film. Generellt har svartvit film större omfång dvs. tål fler steg under eller överexponeringen. Färg anser jag klarar underexponeringen dåligt men överexponering ett par steg förträffligt.

Ett råd till dig är att koncentrerar dig på vad i bilden som är viktigt, försök få det så bra som möjligt. Lyssna inte på denna sajts teknikdårar om att du behöver fler prylar för att få bra bilder. För vad jag förstår var du ute efter att få trädet med lite solglimtar bra. Gör då ljusmätningen mot trädet och låt himlen bli överexponerad. Inte var syftet att få himlen korrekt perfekt exponerad. Fotograferar du människor gör likadant mät upp exempelvis ansiktet på en ljushyad person gör exponeringskompensation med 1 ett steg plus. Ansiktet blir bra, vad som finns runt motivet kanske inte blir perfekt exponerat. So what ! Ta bilder och ha kul. Utrustningen din är det inget fel på, toppmodern.
 

Mas71

Aktiv medlem
olajanhall skrev:

Ett råd till dig är att koncentrerar dig på vad i bilden som är viktigt, försök få det så bra som möjligt. Lyssna inte på denna sajts teknikdårar om att du behöver fler prylar för att få bra bilder. För vad jag förstår var du ute efter att få trädet med lite solglimtar bra. Gör då ljusmätningen mot trädet och låt himlen bli överexponerad. Inte var syftet att få himlen korrekt perfekt exponerad. Fotograferar du människor gör likadant mät upp exempelvis ansiktet på en ljushyad person gör exponeringskompensation med 1 ett steg plus. Ansiktet blir bra, vad som finns runt motivet kanske inte blir perfekt exponerat. So what ! Ta bilder och ha kul. Utrustningen din är det inget fel på, toppmodern.
Tusen tack för hjälpen, det låter som kloka ord, och du har rätt, jag ville få till trädet med lite solglimtar mellan grenarna!
 
ANNONS