Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till 40D, max 6 000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på jakt efter en schysst telezoom till min 40D. Det spelar ingen större roll om objektivet är nytt eller begagnat, men smärtgränsen går runt 6 000 kr. Gluggen kommer främst att användas till fotografering av ishockey, så ett ljusstarkt objektiv kanske är att rekommendera? I så fall så känns Sigmas 70-200/2.8 som det bästa köpet. Canons motsvarighet kostar alldeles för mycket, och Tamrons ska tydligen ha väldigt långsam AF. Åsikter och reflektioner om detta?

Annars är jag lite inne på ett objektiv med ännu längre brännvidd, t.ex. Sigmas 120-400. Det är inte lika ljusstarkt, men å andra sidan så skulle jag p.g.a. kamerans mindre sensor kunna zooma till motsvarande 640 mm. Dessutom har objektivet inbyggd bildstabilisering, vilket ju saknas i kamerahuset. Åsikter, reflektioner, rekommendationer?

Tack på förhand!
 

Tibor

Aktiv medlem
Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
För dina pengar är 70-200 f/4L USM det bästa du får, det är ett mycket bra objektiv, men enligt mig för ljussvagt för ishocky. Canon EF 100/2,0 USM är kanske ett bättre val, men tyvärr som sagt inte zoom då, men det har bra och snabb AF, är skapligt skarpt även fullt öppet och ljusstarkt nog för halvskumma hallar. Det mer kända EF 85 f/1.8 är också bra, men ofta något kort brännvidd för hocky - kolla EXIF ifrån bilder du gillar för att få en känsla för vilken brännvidd du önskar/behöver.

Var dock varnad att f/4 är väl ljussvagt i hallar - f/2.8 eller bättre är klart att rekomendera.
 
Tibor: My bad. Som vanligt så glömde jag bort att söka ordentligt innan jag startade en ny tråd...

Bengt: Ja, f/4.0 känns som om det kan vara i svagaste laget... Tyvärr så är ju inte ens den billigaste versionen av Canons 70-200 f/2.8 inom räckhåll ens som begagnad. :( Jag ska ta och leta vidare för att se vad jag kan hitta.
 
ANNONS