Annons

Bröllopsfoton + Resor Tamron 18-270?

Produkter
(logga in för att koppla)

vagsund

Ny medlem
Jag reser mycket och vill ha ett all around objektiv. Funderar på Tamron 18-270 eller canon 18-200? Har hört gott om båda.

Skall till våren starta mitt företag och börja fota barn + bröllop skulle man kunna använda de här objektivet till det i början? Jag har ett Canon objektiv 50mm 1:1.8 för porträtt.

Just nu har jag inte råd med alla proffsobjektiv som behövs.Men jag tänkte investera i ca 7000-10000kr på ett nytt objektiv, vilket skulle ni rekommendera?
 

gholen

Aktiv medlem
Jag reser mycket och vill ha ett all around objektiv. Funderar på Tamron 18-270 eller canon 18-200? Har hört gott om båda.

Skall till våren starta mitt företag och börja fota barn + bröllop skulle man kunna använda de här objektivet till det i början? Jag har ett Canon objektiv 50mm 1:1.8 för porträtt.

Just nu har jag inte råd med alla proffsobjektiv som behövs.Men jag tänkte investera i ca 7000-10000kr på ett nytt objektiv, vilket skulle ni rekommendera?
För ett "allaround" för bröllop, resor och se, skulle jag nog hellre ta ett Canon EF 70-200 4L IS än ett tamron 18-270. Byggkvalité och fast bländartal gör mycket, och det håller bättre. Eller varför inte ett Sigma DG EX 70-200 2.8?
Du vinner så mycket mycket mer på att köpa "proffs" när det kommer till optik i både bilder och känsla. Det är roligare att fota när du hela tiden kan lita på att din optik gör ett jämnt och fint jobb.

Blixt, satsa på en rejäl blixt, du kommer att behöva det.
 

vagsund

Ny medlem
Jag har en 450D, fungerar Canon EF 70-200 4L IS på en så enkel kamera? Sedan har jag en Speedlite 430EX blixt till.

Har ni något stativ som ni skulle rekommendera?
 

casting

Aktiv medlem
Till din kamera passar alla objektiv som säljs nya idag för Canon. Och grovt sett så tjänare du mer på att ha ett bra objektiv än en "bra" kamera. Så det passar absolut.
För att svara på din ursprungsfråga så tror jag inte det objektivet är optimalt för bröllopsfoto. Jag ahr ju fotat en del bröllop vid det här laget och jag skulle inte klara mig med ett ljussvagare objektiv än ett med bländare 2,8 eller mindre. Ett alternativ för att klara biffen utan att ruineras är ju att komplettera med ett fast 50mm:s obejktiv med bländar 1,8. Det kostar max 1500 kr och är bra som komplement till en zoom av något slag. Jag ahde nog också som andra skribenter tagit 70-200 F4 före det du föreslog. Bilderna blir avsevvärt mycket bätre med det. IS varianten gör nog att du kan klara dig rätt bra i en mörk kyrka också.
 

casting

Aktiv medlem
ah, ser ju att du redan har 50:at. Då hade jag satsat på 70-200 F4 med IS även om du saknar lite vidvinkel som allroundobjektiv.

Men det objektivet överskrider iof din budget om du inte satsar på begagnat.
Om du kan tänka dig begagnat så hade du annars förmodligen med lite tur kunnat klämma in denna kombination som får anses som relativ "proffsklass"

Canon EF 70-200L F4 och ett Canon 17-40L F4

Då hade du med ditt befintliga 50:a täckt upp rätt så bra spann upp till 200mm.

Men för all del så har du ju inget allroundobjektiv som täcker allt. Men har du fotat med ett fast 50mm:s objektiv så kommer du bli grymt missnöjd med skärpan i dessa "allroundtelen2 som täcker väldigt stort intervall.
 
Senast ändrad:

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Det objektiv som vanligen föreslås här på FS är just Canon 50/1.8 som du nu råkar ha, Canon 70-200/4 L med och utan IS samt 17-40/4L.

Jag har haft Canon 70-200/4L och det var ett kanonobjektiv. Bilderna riktigt poppade ut ur skärmen, stor skillnad mot mitt Tamron 28/75 som också var tokskarpt men gav inte heller den rätta "blinget" i bilden. Nu har 17-55/2.8 IS och det är kanon, men ger inte heller samma bild med färger och kontraster som 70-200. Jag har också uppgraderat till 70-200/4L IS vilket klart är ett steg upp från den utan, kanske inte i bildkvalitet utan i användarvänlighet. För kyrkfotografering där de flesta motiven står relativt stilla är det fantastiskt att kunna ta bilder med 200 mm och 1/15 sekund.

Ett 70-200/4L (utan IS) går att få tag på för ca 4000-5000 kr begagnat och det är definitivt ett bra köp. Du kan ju prova ett sådan ett år eller så och sedan sälja det för samma som du gav för det eller några hundringar mindre.

Då får du också råd med ett begagnat 17-40.

Köp kvalitet i objektiven, det är där som (det mesta av) bildkvaliten sitter rent tekniskt. Sedan är det upp till dig som fotograf att försöka komponera intressanta och vackra bilder. :)

Visst är det kul med 270 mm men är det 270 mm oskarpa bilder kan du lika gärna interpolera riktigt skarpa bilder från ett 70-200 till samma utsnitt som 270 mm hade givit och få minst lika oskarpa om inte till och med skarpare bilder.

Glappet mellan 40 och 70 mm tror jag inte heller kommer att bli ett problem. Oftast går det ju att använda fötterna och ta några steg vilket ändå går snabbare än att byta mellan objektiven. Men, visst, 18-270 är ju klart snabbast här, men definitivt inte det bästa alternativet rent optiskt sett.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller i stort sett med inläggen. Det finns många alternativ. I de flesta fall vid bröllop behövs 1)porträttbrännvid med tunnt skärpedjup 2) vidvinkel för miljön 3) gruppvidvinkel används av många. 4) lite längre porträtttele för tunnare skärpedjup och/eller lite längre avstånd. 5) många väljer en standardzoom för att hänga med i händelserna. Alternativet är då förstås 17-40 som nämnts (blir dock knapp vidvinkel på aps-c utan standardzoom c:a 27-64mm i FF) en ganska bra allround zoom. Vill du ha ljusstarkare överväg Sigma 18-50/2,8 som kan fås för runt 2500:- utan HSM motor. Vill du ha vidvinkel för interiörer är ju en 12-24, 10-22, 11-16 värda att tänka på. Pris från 4000:- beg. Teleporträtt om budgeten är begränsad 70-200/4L utan IS c:a 5000:-. Annars skulle jag föreslå 70-200/2,8 utan IS för korta skärpedjupet (beg 8000-9000:).
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Vi börjar tömma ut området på vad som är bra bröllopsobjektiv. Som reseobjektiv är säkert Tamrons 18-270 en trevlig följeslagare om man inte kräver skärpa ner i sista pixeln. Men den kvalitet som Tamronobjektivet ger räcker nog inte till för bröllop, speciellt är det objektivet inte tillräckligt ljusstarkt.

Här är två recenssioner av objektivet.
http://www.photozone.de/canon-eos/412-tamron_18270_3563vc_canon
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_18-270_3p5-6p3_vc_n15/

www.eflens.com kan du hitta recenssioner för Canonobjektiven.
 

vagsund

Ny medlem
Tusen tack för hjälpen ;) nu är det inte svårt att välja det blir en Canon EF 70-200 4L IS. Det är så viktigt för mig att korten blir riktigt bra!
 
ANNONS