Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomobjektiv till D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Silva79

Medlem
Hej,

Jag vill ha ett allround zoomobjektiv till min Nikon D5000. Nikons eget NIKKOR OBJEKTIV AF-S 18-200/3,5-5,6G ED VR II ska väl vara ok, men tyvärr lite för dyrt för min budget för tillfället. Så jag undrar vad det finns för motsvarande alternativ???

Sigma el Tamron har väl liknande objektiv, vilket av dom är isf bäst? Vidvinkeln (18) vill jag ha men det får ju gärna ha större zoom. Bildstabilisering är ju annars det allra viktigaste! Det får kosta max 4500:-

Vill ha tips, idéer och åsikter :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Eftersom du redan har 18-55, kan du ju komplettera med 55-200 VR för mindre än hälften av vad 18-200 kostar och få samma omfång men med bättre optisk kvalitet på köpet. Enda nackdelen är att du måste byta objektiv ibland. Men det är ju därför man har en systemkamera!

Per.

PS. Tredjepartstillverkarna gör tyvärr rätt dåliga 18-200. Du kommer att se en klar försämring jämfört med din 18-55. DS
 

dumbo

Aktiv medlem
Tarmon 18-270 är rätt bra (ungefär som Nikons 18-200), men inte så mycket billigare. Vad jag hört ska Tamrons 18-250 åxå vara bra, men från den har jag inte sett några bilder själv.
18-200:eek:rna från 3:e part, som ju är billigare, är dessvärre rätt dåliga och du kommer, som Per säger att ta ett steg eller två ner i bildkvalitet från ditt kitobjektiv.
 

Silva79

Medlem
Tarmon 18-270 är rätt bra (ungefär som Nikons 18-200), men inte så mycket billigare. Vad jag hört ska Tamrons 18-250 åxå vara bra, men från den har jag inte sett några bilder själv.
18-200:eek:rna från 3:e part, som ju är billigare, är dessvärre rätt dåliga och du kommer, som Per säger att ta ett steg eller två ner i bildkvalitet från ditt kitobjektiv.
Hur betecknas bildstabilisering på Tamrons objektiv, är det VC?
Finns Tamrons 18-250 med bildstabilisering?


Jag förväntar mig inte superbra kvalitet, jag vill bara ha ett bra allround-objektiv till resor och dyl när man kanske inte vill släpa med sig flera objektiv. Därför är det viktigt med både vidvinkel och zoom.
 
ANNONS