Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

interior

Aktiv medlem
Jag har läst på flera ställen att AF är svårhanterad på Z6. Vad handlar det om? Försvann detta vid uppdateringen? Eller kan det vara möjligt att fixa i en senare uppdatering - eller sitter det i mjukvaran? Väljer mellan att köpa Z6 eller A7iii.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har läst på flera ställen att AF är svårhanterad på Z6. Vad handlar det om? Försvann detta vid uppdateringen? Eller kan det vara möjligt att fixa i en senare uppdatering - eller sitter det i mjukvaran? Väljer mellan att köpa Z6 eller A7iii.
Uppdateringen tillförde "ögonfokus" till systemet och bättre/snabbare AF vid dåligt ljus. Det gjordes säkert en del andra smärre justeringar också "av bara farten". Dessutom förbättrades prestanda vid snabb seriebildstagning. Tidigare låstes exponeringen till första bilden vid farter över 9 bps, men så är det inte längre.

När kameran kom för trekvarts år sedan klagade en del "nättyckare" på AF medan andra inte hade några som helst problem. Thom Hogan, en av de få seriösa på nätet enligt minmening, antydde på ett snyggt sätt att "klagarna" nog först skulle lära sig hur AF på Z-modellerna fungerade innan de gav sina tvärsäkra omdömen. Exempelvis dissade "familjen Northrup" kamerans AF rejält medan andra fotografer utan problem fotograferade flygande fågel och annat svårfångat.

Jag har haft Z 6 sedan november förra året. Jag har dessutom ett par DSLR-hus och ett antal objektiv från Nikon. AF fungerar alldeles utmärkt på Z 6 och fokuserar snabbt och väldigt exakt. Men hanteringen är (delvis) annorlunda än hos spegelreflexmodellerna. Så som med mycket annat - man behöver lägga lite energi på att lära sig nya system och få in hanteringen i muskelminnet. Och det är väl en sanning som gäller oavsett vilket system man skaffar sig.

Jag tror faktisk inte det spelar någon roll vilket system man har. Kameror som finns på marknaden i dag är sannolikt i de flesta fall betydligt mer kompetenta än deras ägare:) Blir bilder oskarpa så beror det nog inte på AF-systemet utan mer troligt på "skötaren", oavsett om det står Nikon, Canon, Sony eller något annat på prylarna.

Så om jag ska ge ett råd - köp Sony om du har Sonygrejer sedan tidigare, Nikon om du har Nikongrejer sedan tidigare eller köp den som känns bäst "i handen" om du inte har något av systemen sedan tidigare och du inte är nöjd ditt nuvarande .

Jag nämnde Thom Hogan tidigare. Hans hemsida om spegellösa kameror finns här.
 

Grelber

Aktiv medlem
Jag har läst på flera ställen att AF är svårhanterad på Z6. Vad handlar det om? Försvann detta vid uppdateringen? Eller kan det vara möjligt att fixa i en senare uppdatering - eller sitter det i mjukvaran? Väljer mellan att köpa Z6 eller A7iii.
Beror nog på vilka prövningar du tänker utsätta den för. För min del (som huvudsakligen fotograferar mode, konserter, porträtt och reportagefoto (mest events och resereportage) kan jag konstatera att Z6 överglänser alla Nikon DSLR jag har haft (från D70 till nuvarande D800) när det gäller AF (den utklassar förstås inte D800 i grenen upplösning). Men den utvärderingen ska ses i ljuset av att jag inte fotograferar riktigt snabba förlopp och att jag (trots tillgång till FTZ-adaptern och en uppsjö F-optik) mest har använt "kit-optiken" 24-70 f/4 som ganska lätt slår den äldre 24-70 f/2.8 på alla punkter utom ljusstyrkan. De F-objektiv som jag främst har provat på Z6 är AF-S 16-35/4 G ED VR, AF-S 70-200/2,8E FL-ED VR och AF-S 70-200/4G ED VR. Främsta anledningen till att det inte har blivit mer plåtat med Z6+F-optik är att det är lite pyssligt att skifta både adapter och optik. Jag skulle gärna ha 2 Z6-hus, eller ännu hellre komplettera med en Z7 (för att inte behöva avstå D800:ans upplösning) med adaptern på den ena hela tiden monterad, men det har jag hittills haft svårt att försvara ekonomiskt. Om du vill ha en second opinion (jag har ingen erfarenhet av SONY:s fotoprylar) finns en del jämförelser med SONY in Thom Hogans mycket omfattande test av Z6 (http://www.sansmirror.com/cameras/camera-reviews/nikon-z-mirrorless-camera/nikon-z6-camera-review.html).
PS. Jag installerade firmware-uppdateringen innan jag tagit en enda bild med min Z6.
 

interior

Aktiv medlem
Tack båda för svar. Jag tänker gå ifrån Fuji och gå tillbaka till fullformat. Jag är alltså fri att välja märke. Även om Nikon inte har många Z-objektiv, så räcker 50mm och 24-70/4 väldigt långt för mig. Fotograferar mest människor - gatufoto, barnen, porträtt osv.

Det är väl där som gör det lite svårt bestämma sig - verkar som om A7iii har en bra ögonfokus som jag tror att jag skulle få mycket användning av. Annars talar det mesta för Z6. Känns som ett bra pris på den nu också.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Jag har Z7 o ögonfocusen funkar helt ok tycker jag men Sonyns ska väl vara bättre säger dom.AF funkar väldigt bra i dagsljus men när det blir sämre ljus så är den väl så där tycker jag, men det verkar lika för alla spegellösa.Min förra D850 går den inte jämföra alls med vid dåligt ljus :-( Men annars är jag väldigt nöjd med den :)
 

AWid

Aktiv medlem
.............................Det är väl där som gör det lite svårt bestämma sig - verkar som om A7iii har en bra ögonfokus som jag tror att jag skulle få mycket användning av. Annars talar det mesta för Z6. Känns som ett bra pris på den nu också.
Som jag skrev tidigare har även Z 6 ögonfokus sedan senaste uppdateringen. Den fungerar utmärkt och jag har svårt att tro att den presterar sämre än Sonys. ( Fast jag har förstås ingen erfarenhet av Sony). Ett tips är att känna på husen i någon fotoaffär. Då kan du ju också se hur ögon-AF fungerar på de två modellerna.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har Z7 o ögonfocusen funkar helt ok tycker jag men Sonyns ska väl vara bättre säger dom.AF funkar väldigt bra i dagsljus men när det blir sämre ljus så är den väl så där tycker jag, men det verkar lika för alla spegellösa.Min förra D850 går den inte jämföra alls med vid dåligt ljus :-( Men annars är jag väldigt nöjd med den :)
Fast AF på Z 6 presterar bättre än Z 7:s vid sämre ljusförhållanden:)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har haft Z 6 sedan november förra året. Jag har dessutom ett par DSLR-hus och ett antal objektiv från Nikon. AF fungerar alldeles utmärkt på Z 6 och fokuserar snabbt och väldigt exakt. Men hanteringen är (delvis) annorlunda än hos spegelreflexmodellerna.
Det var just hanteringen, och inte så mycket prestandan, som Dpreview klagade på.

Jag håller nog i stort sett med. Det finns väl ingen bra anledning för Nikon att ha ett så värst annorlunda användargränssnitt för autofokus i de spegelfria kamerorna jämfört med i spegelreflexerna?

Och en en till kort artikel på samma tema.
 

interior

Aktiv medlem
Det var just hanteringen, och inte så mycket prestandan, som Dpreview klagade på.

Jag håller nog i stort sett med. Det finns väl ingen bra anledning för Nikon att ha ett så värst annorlunda användargränssnitt för autofokus i de spegelfria kamerorna jämfört med i spegelreflexerna?

Och en en till kort artikel på samma tema.
Nu förstår jag vad som är problemet. Men visst borde det gå att fixa med en uppdatering?
 

Bengf

Aktiv medlem
Tack båda för svar. Jag tänker gå ifrån Fuji och gå tillbaka till fullformat. Jag är alltså fri att välja märke. Även om Nikon inte har många Z-objektiv, så räcker 50mm och 24-70/4 väldigt långt för mig. Fotograferar mest människor - gatufoto, barnen, porträtt osv.

Det är väl där som gör det lite svårt bestämma sig - verkar som om A7iii har en bra ögonfokus som jag tror att jag skulle få mycket användning av. Annars talar det mesta för Z6. Känns som ett bra pris på den nu också.

Har du någon möjlighet att läsa Martin Agfors test av Z6 i Fotosidans Magasin, Martin är en av fotosidans främsta experter på just Nikons kameror, bland annat en mycket duktig sportskjutare, Z6 utmärker sig för att vara mycket säker, få missar alltså när flerbilds går i gång enligt honom, han saknar det fina 3D-fokus från D850 och den kamerans mycket lättare hantering av autofokus, denna test är utförd före den nya FW, möjligt att Martin kommer med en komplenterande test av nya FW. A7III utmärker sig för att klara ögonfokus även på relativt långa håll, osäker på om A7III fick det nya Real time fokus som A6400 och A9 har vilket aktiveras direkt när man söker fokus på människa.
 

AWid

Aktiv medlem
Det var just hanteringen, och inte så mycket prestandan, som Dpreview klagade på.

Jag håller nog i stort sett med. Det finns väl ingen bra anledning för Nikon att ha ett så värst annorlunda användargränssnitt för autofokus i de spegelfria kamerorna jämfört med i spegelreflexerna?

Och en en till kort artikel på samma tema.
Artikeln du länkar till är ju rätt gammal:) Flera av deras invändningar är åtgärdade/förbättrade genom senaste fw-uppdateringen, t ex ögonfokus, lågljusegenskaper och "jagandet". Dpreview har väl till och med höjt betygsättningen för kameran efter senaste uppdateringen (vilket skapat ett jäkla liv hos nätets "anti-Nikon-tyckare").

Sen tycker jag personligen att förändringarna i användargränssnittet varken är så väldigt stora eller till det sämre (använder båda). Det är delvis annorlunda vilket förstås kräver en del inlärning. Fast sen finns det förstås alltid de som alltid tycker att allting ska vara som det alltid har varit:)

Fast till TS - känn på grejerna och välj det som känns bäst. Det är inte AF (eller någon annan teknisk spec) som avgör om dina bilder blir bra eller inte i valet mellan Sony A7III eller Nikon Z 6:)
 

PMD

Aktiv medlem
Artikeln du länkar till är ju rätt gammal:) Flera av deras invändningar är åtgärdade/förbättrade genom senaste fw-uppdateringen, t ex ögonfokus, lågljusegenskaper och "jagandet".
Har Z-kamerorna fått '3D tracking' med den senaste programvaran? Fungerar användningen av följande AF som Dpreview önskar i andra stycket i den andra artikeln jag länkade till?

Jag har varken en Z6 eller en Z7 så jag kan inte kolla själv.

Sen tycker jag personligen att förändringarna i användargränssnittet varken är så väldigt stora eller till det sämre (använder båda). Det är delvis annorlunda vilket förstås kräver en del inlärning. Fast sen finns det förstås alltid de som alltid tycker att allting ska vara som det alltid har varit:)
Det var inte alltid bättre förr, men om man använder en F-kamera sida vid sida med en Z-kamera då är det mycket mer praktiskt om hanteringen av dem är hyfsat lika än om de skiljer sig åt på saker som man använder ofta. (En del saker blir förstås olika pga spegel respektive inte spegel).

För Z-köparen som inte redan har en F-kamera, eller för den som byter helt från F till Z spelar det mindre roll.
 

AWid

Aktiv medlem
Har Z-kamerorna fått '3D tracking' med den senaste programvaran? Fungerar användningen av följande AF som Dpreview önskar i andra stycket i den andra artikeln jag länkade till?

Jag har varken en Z6 eller en Z7 så jag kan inte kolla själv.
Jag har en Z 6 och redovisar bara vad jag tycker om den nu efter 7 månader och kanske 10k bilder. Z-kamerorna har motsvarande "3D tracking" men det kallas "Auto Area Subject Tracking" (finns även i videoläget). Din andra fråga om följande AF, med länk till Dpreview, handlar om samma sak, dvs "Subjekt Tracking". Det funkar inte som Dpreview önskar, men är helt till fyllest enligt mina önskemål:). Kan också nämna att jag alltid använder "tumfokus" (BBF) och alltid AF-C (utom för video förstås).

PS Kan tillägga att jag har både en Z 6 och en d800 och har inga svårigheter att "hoppa" mellan dom. Menyer och handhavande är väldigt lika vilket också många "nättyckare" intygat.
 

Bengf

Aktiv medlem
DPR är nog inte elaka eller okunniga, även om man ibland kan bli en aning vilsen när flera medarbetare har åsikter som skiljer sig åt i samma test. D850 har som dom skriver förbättras och förfinats på AF-området.
 

PMD

Aktiv medlem
Din andra fråga om följande AF, med länk till Dpreview, handlar om samma sak, dvs "Subjekt Tracking". Det funkar inte som Dpreview önskar, men är helt till fyllest enligt mina önskemål:). Kan också nämna att jag alltid använder "tumfokus" (BBF) och alltid AF-C (utom för video förstås).
Det fungerar säkert bra, men jag finner det ändå lite märkligt att Nikon kände sig tvungna att införa ett nytt användargränssnitt. Dpreview beskriver det som en utveckling av Live View-gränssnittet på spegelreflexerna, vilket får mig att misstänka att utvecklingsteamet för det traditionella AF-gränssnittet på spegelreflexerna inte var så mycket inblandat vid utvecklingen av Z-systemet. Jag tycker är lite tråkigt att man inte behöll ett beprövat gränssnitt och ersatte det med ett som är mer trögjobbat.

Det ska bli intressant att se hur Nikon gör med den kommande spegelfria pro-top-super-modellen som de säger är under utveckling. D5-användare torde vara en ganska kräsen målgrupp.
 

AWid

Aktiv medlem
Det fungerar säkert bra, men jag finner det ändå lite märkligt att Nikon kände sig tvungna att införa ett nytt användargränssnitt. Dpreview beskriver det som en utveckling av Live View-gränssnittet på spegelreflexerna, vilket får mig att misstänka att utvecklingsteamet för det traditionella AF-gränssnittet på spegelreflexerna inte var så mycket inblandat ...........................................

....................Det ska bli intressant att se hur Nikon gör med den kommande spegelfria pro-top-super-modellen som de säger är under utveckling. D5-användare torde vara en ganska kräsen målgrupp.
Fast jag tycker inte det ett nytt användargränssnitt. Mer en anpassning till de förutsättningar som spegellöst medför. Jag använder t ex för det mesta AF-C med dynamiskt AF-område på Z 6 och AF-C d9 (9 af-punkter) på D800 (tumfokus på båda). Det är i princip samma AF-metod och fungerar på samma sätt. Enda skillnaden är att AF kan täcka hela bildytan på Z 6 medan ytan är begränsad på D8xx.

Sen får man väl hoppas det finns utvecklingspotential även på Nikons produkter:). Men de behöver kanske utveckla förmågan att lyssna på användarna. Där tror jag att t ex Sony och Fuji varit mer på hugget än Canon och Nikon.

Så till TS (om du fortfarande läser tråden:) Åter igen - tekniska skillnader mellan modellerna du väljer mellan tillhör enligt min mening kategorin "hårklyverier". Välj den som känns bäst för dig så kommer du att bli nöjd (tror jag).
 

risse

Aktiv medlem
Ett par frågor om z6

1. Kan man allokera ögonfokus till någon av Fn-knapparna, eller måste man in i menyerna och krångla för att slå på/av det?

2. Har för mig att jag läst i någon av de tidigaste omdömena att det inte fanns något visningsläge där bilden visas utan överlagrad information över hela skärmen och sökaren. Stämmer det även med senaste firmware?

3. Någon som på skoj testat ögonfokus på djur? (Katt, hund, fågel). Funkar inte alls eller?
 

Gri11en

Aktiv medlem
Byta från D500 till Z6?

Går i valet och kvalet om rätt steg att gå...

Kör idag D500 som jag bytte till från en D600 och D7100 för två år sedan.

Spegelllöst och bra videomöjligheter lockar. Men förlorar jag nåt annat?
Förutom crop-faktorn och att mina DX-objektiv måste bytas ut...

Funderar på att köra ett 24-120, som ersättare till 16-80, till z6 isåfall, inget z-mount ännu...

Bristen på batterigrepp är ett aber..
 
Senast ändrad:

Grelber

Aktiv medlem
Går i valet och kvalet om rätt steg att gå...

Kör idag D500 som jag bytte till från en D600 och D7100 för två år sedan.

Spegelllöst och bra videomöjligheter lockar. Men förlorar jag nåt annat?
Förutom crop-faktorn och att mina DX-objektiv måste bytas ut...

Funderar på att köra ett 24-120, som ersättare till 16-80, till z6 isåfall, inget z-mount ännu...

Bristen på batterigrepp är ett aber..
Gjorde just det skiftet för en tid sedan (bytte in en D500 med 16-80 mot ett Z6-paket) och ångrar mig inte ett ögonblick. Men med rabatt och paketpris ser jag det som ogenomtänkt att inte ta det stora och mycket prisvärda paketet med FTZ-adapter och "kit"-optiken 24-70 f/4. Jag har både "gamla" 24-70 f/2.8 (1/3 av "The Holy Trinity, en gång Nikons top-of-the-line) och 24-120 f/4 och Z-optiken är skarpare än båda. De enda nackdelarna som jag har hittat är att den elektroniska sökaren kräver lite tillvänjning (det som visas är ju vad sensorn "ser", baserat på inställningarna, istället för det som ögat ser IRL) och att förflyttningen av fokuspunkten går lite långsammare, men är å andra sidan mera precis och går längre ut i utsnittsperiferin än på D500 (avsevärt flera fokuspunkter). Du kan också glömma AF på AF-optik som baserar sig på skruvdrift i kamerahuset i st f inbyggd fokusmotor, det klarar inte adaptern, men om det är en nackdel beror ju på vad du har sedan gammalt. Min 85 f/1.8 trivs utmärkt med Z6, medan jag sörjer att min 105 DC (en underbar optik) bara kan användas med manuell fokus. Investeringen i en ny kortläsare och XQD-kort är ju också en inte oväsentlig del av kalkylen. Batterigrepp är en smaksak, jag har aldrig varit särskilt benägen utan tycker att den vikt- och volymreducering som Z6 innebär i mitt resekit är avsevärt viktigare. Stabiliteten finns i den ytterligt effektiva inbyggda VR-modulen och ett extrabatteri eller två väger en hel del mindre än ett batterigrepp. Så summa summarum: Go for it om du kan försvara det ekonomiskt!
 
ANNONS