Annons

Leverensproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
SÖker med ljus och lykta efter en ny canon fisheye, men hittar den inte någonstans på internet för direkt leverens. Någon som vet varför det är så?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Nu låter ju snowboard och liknande lite riskabelt, men om du behöver låna ett för att använda i något snällare miljö får du hojta till. Om vi köpt de sista får jag väl åtminstone försöka gottgöra det på något sätt.
 

Forslund

Aktiv medlem
Tusen tusen tack för erbjudandet, men det är för mycket pengar för att våga låna något. Jag vill däremot gärna låna den i sommar om jag inte hinner köpa någon innan dess. Då tänkte jag nämligen fota blommor underifrån med den och det klarar jag utan att vara rädd at förstöra den:)

Nu ska det fotas snowboard nästa vecka, men verkar inte få tag på någon glugg innan dess. För göra det bästa av situationen och kör extrem vidvinkel istället..
 

snaxalig

Aktiv medlem
Det där med leveransproblem på Canon EF 15 Fisheye verkar vara en ständig sanning. En disti som jag pratade med idag har väntat på leverans sedan april, alltså över tre månader. Inga leveransbesked alls från Canon än...

Förmodligen är fiskögat ett av Canons minst sålda gluggar, därför tillverkar de endast väldigt små kvantiteter?
 

Forslund

Aktiv medlem
Du lyfter fram en gammal tråd som jag författat.. kul! Samma fenomen gäller för de flesta "L" objektiv idag. Jag beställde 24-70 till "bra" pris för någon månad sedan. Det var röda priser överallt på prisjakt och jag ställde mig i kö på många firmor jag har förtroende för. Helt plötsligt, en måndagsmorgon så ringer alla butiker inom 2 timmar och berättar att de har på lager. Samtidigt chockhöjer flera av butikerna priset med över tusen kronor samma dag (mycket pengar då gluggen inte var jättedyr relativt sett).. Det är något sjukt med kamerabranschen just nu. Vissa skyller fortfarande på askmoln, andra på fotbolls VM osv osv.. Fisheye är en så gammal konstruktion att de borde kunna tillverka ett överskott och ha på hyllan, men det kostar också pengar, på samma sätt som det kostar pengar att ställa om produktioken mellan de olika gluggarna.

Flera kompisar som köpt 24-70 nyligen har fått några år gammla gluggar, medans jag fått en sprillans ny. Det talar också för att att canon gör ganska många gluggar som de kastar ut på amrknaden och sedan ställer om produktionen till något annat, ex 16-35?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Min erfarenhet av nya L-gluggar jag köpt senaste två åren är att de är tillverkade max fyra månader innan jag fått dem i handen. Har gällt 24/1.4L II, 35/1.4, 135/2, 70-200/2.8 II samt även fisheyet som tråden gällde från början, som ju också har datumkod.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Min erfarenhet av nya L-gluggar jag köpt senaste två åren är att de är tillverkade max fyra månader innan jag fått dem i handen. Har gällt 24/1.4L II, 35/1.4, 135/2, 70-200/2.8 II samt även fisheyet som tråden gällde från början, som ju också har datumkod.
Det beror ju helt på vilken affär och hur fort de säljer sina objektiv. Och även när Canon tillverkat och skickar dem. Jag har köpt mer än 25 L objektiv de sista åren. Datumen har varierat från 1 månad till 2 år på dem.
Det är ju inte så att alla affärer direkt säljer alla sina dyra L objektiv till sina kunder. Många kan stå på hyllan eller i lagret ett ½ eller ett år utan vidare. Speciellt de lite dyrare objektiven som inte har så många kunder kan ha en äldre datum.
 

snaxalig

Aktiv medlem
Nu har jag hittat och köpt mig ett nytt 15 mm Canon fisköga hos Japan Photo här i Stockholm. Enligt datumkoden så är objektivet tillverkat i Utsunomiya i juni 2010. Pinfärskt alltså!
 
ANNONS