Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska vi med alla dessa manuella objektiv till E-mount till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns en mängd olika manuella objektiv på marknaden till de flesta spegellösa. En del också till dSLR. Desto fler kan man man fota med genom olika adapters.

Man kan ju fråga sig varför det har släppts så många nya objektiv som är manuella.
Fast det kommer nog marknaden reagera själv. DE som inte säljer tillräckligt för att tjäna pengar kommer försvinna.

Fast det finns en motsägelse i detta. Vi är nog många som vill ha AF-C med mycket precis ansiktsigenkänning och följande ögonfokus på minst Sony nivå.
Skulle gärna att det också fungerar på djur.

Motsägelsen mellan dessa krav ligger nog i vad vi fotograferar. Endel fotar det jag kallar slow photography. Man har tid att ställa fokus manuellt och köra alla inställningar manuellt.

Fast fota lekande barn eller galna hundar hör inte dit.
Jag var också med på 80-talet när vi inte hade något val. Vi fick fokusera i förväg och försöka trycka av i rätt ögonblick. Det kan man göra också i dag. Man får en chans. Endera sitter fokus eller så gör det inte det.
Det är så mycket enklare med bra AF-C.

Jag har Leica R Super Angulon 21/4 och Leica Summicron R 90/2 som jag en adapter för. Jag har givetvis testat dem fast de ger mig inget extra. Tvärtom är de sämre än liknande Fujinon objektiv.
MIn Fringer adapter gör att jag kan använda Canon-objektiv på Fuji. I princip fungerar allt precis som det var Fuji objektiv. Förutom då AF. Speciellt AF-C.

Jag tror att individer väljer rationellt för det mesta.
För någon dag sedan kom en blänkare från SAR just om Voightlander och att man upphör producera sitt 12mm/5,6 FE:

"Voigtlander officially announced the 12mm f/5.6 FE lens is discontinued. I guess the lens made little sales and people preferred the 10mm f/5.6 Voigtlander lens…

Ett par mm kan göra en del i vida vidvinklar men 2mm känns rätt tight. Jag undrar ändå hur de tänkte när de prioriterade att ta fram dessa två objektiv relativt samtidigt istället för något annat. Verkar som om 10mm-objektivet blir kvar tills vidare. Verkar trots allt som att polletten ramlat ner till sist. De har väl sett att folk köpt 10mm-objektivet istället. Det är ju inte svårare än så.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett par mm kan göra en del i vida vidvinklar men 2mm känns rätt tight.
Hur stor skillnad 2mm gör beror på vilka brännvidder man jämför (förstås). Skillnaden mellan 398mm och 400mm är ungefär en halv procent, men skillnaden mellan 10mm och 12mm är cirka 20 procent. Det förstnämnda är försumbart, men det är knappast det andra.
 
ANNONS