Annons

Prishöjning att vänta för Adobe CC Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nä det är det väl ingen som påstått eller hur? Jag och en del andra påpekar bara att Adobe inte alltid klarat att sköta sin IT-säkerhet och vårda det förtroende vi givit dem när det gäller att förvalta våra kortdata och att vi redan ser tecken på att man tappat en del av sin tidigare skärpa därför att man numera i stor utsträckning saknar incitament att anstränga sig.

Adobe Lightroom är för många långtifrån den skarpaste kniven i lådan idag men det är "good enough" för många och det är ju inget konstigt i det. Företag väljer ofta industristandard vare sig programmet är bäst eller inte ens för deras egna behov och hur många har inte köpt på sig Photoshop fast de verkligen inte har behov av ett sådant avancerat program för vad de sysslar med.

Det är väl en klar överdrift att inga andra än Adobe överlevt. Både Capture One och DxO har väl kommit ut hittills i tolv versioner vad jag vet och DxO är väl inne på 11+2 versioner om jag inte räknat fel.
Vad är det du vill säga? Du jiddrar och jiddrar, men det finns ingen substans?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nä det är inte Adobe som gått i bräschen för prenumerationssystem. Det har många andra gjort länge. De är inte ens ensamma om det ens när det gäller grafiska applikationer. Till och med små företag som exv. norska FotoWare har ju haft strikt koll på användandet av deras produkter väldigt och där betalar man vad jag vet årligen för de produkter man använder.

På kort sikt kommer säkert Adobes modell att vara lyckosam. Problemet är på sikt. Risken är att de ser att pengarna ramlar in oavsett om de utvecklar som tidigare eller inte och då kommer det vara oemotståndligt att lyssna på räknenissarna när de kan visa att de tjänar ännu mer om de faktiskt minskar på R&D.

Visst kan de andra sätta igång och kopiera Adobe men då kommer de på kort sikt säga nej till den good will de faktiskt har har nu genom att erbjuda andra alternativ ytterligare andra som exv. Phase One erbjuder båda uppläggen om jag inte tolkat dem fel.
Nä inte prenumerationssystem i stort, tidningsvärlden var väl först.
O det är inget som talar emot att det blir Adobe och FotoWare som överlever o de andra dör pga sin finansieringsmodell. Men det är heller inget som talar för.
Jag är övertygad om att Adobe håller koll på vad konkurrenterna gör.

Men hittills finns det ingen som motsvarar Adobes verktygslåda för media.
Inte som jag känner till i alla fall.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Men hittills finns det ingen som motsvarar Adobes verktygslåda för media.
Inte som jag känner till i alla fall.
Håller med. Det som antyds i tråden att Adobe gör ingenting förutom att suga ut pengar från passiva/dumma användare känns inte förankrat i verkligheten.

Det känns mer som Adobe verkligen satsar framåt, kanske inte för äldre gentlemän på FS utan för framtida användare. Nu kommer en nykodad PS CC fullversion till iOS, sedan vill man skapa appar/program för kreativa användare av konst, design, video i realtid och photo. Allting ska kunna flyta mellan olika platformar. Apples nya iPads passar synnerligen väl in i detta tillsammans med stationära datorer. Så det är inte antingen eller utan flera platformar samtidigt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har varit med om resan från Pixmatec till LR beta 1 och fram till dagens version.
Det är en resa på cirka 15 år.
På det stora hela är LR det jag använder mest.
Vid sidan har jag haft C1PRO ungefär lika länge fast kommer aldrig riktigt överens med det programmet. Det tar mig mycket längre tid att hantera ett stort antal raw-filer för att se vad som är bra och vad som bör rensas bort. C1PRO har begränsningar vad gäller HDR och panorama osv.

Att jag började köra många olika raw-progam berodde på att jag gick över till Fuji X-trans som huvud system. Här var LR rent ut sagt sämst i klassen.
Det har tagit dem 3-4 år för att bli hyfsade. De senaste versionerna fungerar för det mesta godkänt också för X-trans. Korvartefakterna är nästan helt borta. Man kan skärpa upp bilder mer och det är mer som att jobba med en Canon kamera eller skall vi säga en bayer array kamera.

Fast vid sidan om har jag kvar C1PRO och ON1 raw. För ibland blir jag inte nöjd med resultatet för vissa Fuji bilder där ON1 eller speciellt C1PRO kan ge ett mycket bättre resultat.
Personligen tror jag att ON1 raw kan bli min ersättare av LR. För varje version blir de allt bättre. Beta-testar just nu 2019.5. Redan 2019.2 var väldigt bra och 2019.5 är mycket snabbare och bättre.
Fast bäst resultat för Fuji X-trans får jag med C1PRO men jag gillar inte arbetsflödet.
Det är långsamt jämfört med LR och inte lika heltäckande.

Hade jag bara kört en normal bayer array kamera skulle jag vara nöjd med LR/PS. Resultatet för mina Canon kameror är helt godkänt. Det blir sällan synbar skillnad med C1PRO. ON1 raw är lite annorlunda för här kan jag göra saker jag inte kan i LR.
Här kan jag göra sådant man behöver PS för att förändra på ett mycket enklare sätt.
Jag använde från början PS eftersom det inte fanns något annat. Ett program mest tänkt för art directors. Som har 15% funktioner för fotografer och mängder av annat vi sällan använder. Ett program som är så avancerat att man nog kan doktorera inom ämnet.

Adobe är duktiga och lönsamma fast verkar numera drivas av bean counters. Vilket ofta drabbar mogna företag.

Bakom både PS och LR finns mycket gammal kod som har byggts på under väldigt många år. Kod och lösningar som begränsar vad man kan göra. Ett arv som gör man är begränsad i vad som är möjligt.

Oracle skrev om sitt affärssystem från grunden och det tog år och enorma kostnader.

Adobe borde nu göra detsamma för grunden i både LR och PS är väldigt gammal.
Fast detta skulle kosta miljarder dollar och ta flera år.

Det är ett av skälen till att det nu finns så många som utmanar Adobe som systemet som är bättre
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Adobe borde nu göra detsamma för grunden i både LR och PS är väldigt gammal.
Fast detta skulle kosta miljarder dollar och ta flera år.
Om jag tolkar uppgifterna rätt, nya fullversionen PS CC till iOS kommer vara nyskriven kod och med lite andra funktioner anpassade till iPad. Sen har har jag hört att PS/LR idag är skriven främst för PC. Sant eller inte, men det kan vara en förklaring till att användarna upplever det olika. För mig som använder PC funkar det hur smooth som helst, om en operation tar 2,5 eller 5 sekunder är inget issue för mig.

Som spaning tror jag att Adobe riktar in sig på nya användare, kopplat till sociala medier. Det ska vara enkelt men ändå ge proffsiga och snygga resultat. Det tror jag är framtiden, sedan kommer "gamla" användare finnas kvar som vill arbeta som tidigare.

Marknaden kommer reglera sig självt och de nya användarna har inte historiken bakåt utan väljer det som passar dem.
 

AWid

Aktiv medlem
Photography Life, som väl får anses vara ett gäng seriösa naturfotografer, har publicerat en artikel som berör det den här tråden handlar om. De tar dels upp den kvalitetsförsämring och det slarv de sett beträffande Adobes programuppdateringar och dels de prishöjningar som skett och de det ryktas om (som för t ex LR + PS Clasic för $ 9.99).

Det är en i mitt tycke balanserad och informativ artikel som kan hittas här.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fick idag förnyelsemeddelande av Adobe att de automatiskt kommer förnya mitt årsmedlemskap nästa månad. Samma pris och innehåll.

/Stefan
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu har äntligen Adobe tagit bort alla rötägg som sitter på gamla version. Bra att slussa ut dessa snåla som förstör för oss som uppdaterar

Källa
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har äntligen Adobe tagit bort alla rötägg som sitter på gamla version. Bra att slussa ut dessa snåla som förstör för oss som uppdaterar

Källa

Det var ju bra att du hänvisade till en i ditt tycke "balanserad och informativ artikel", så vi kan bortse från resten. :)

Min pappa brukade säga att vi nog fått en "bergtorsk" på kroken när vi fick bottennapp då vi fiskade när jag var barn. Det är väl lika bra att kapa den linan Jonas och gå vidare. … men det är ju bra att få en inblick i hur du ser på oss!
 
Det var ju bra att du hänvisade till en i ditt tycke "balanserad och informativ artikel", så vi kan bortse från resten. :)

Min pappa brukade säga att vi nog fått en "bergtorsk" på kroken när vi fick bottennapp då vi fiskade när jag var barn. Det är väl lika bra att kapa den linan Jonas och gå vidare. … men det är ju bra att få en inblick i hur du ser på oss!
https://petapixel.com/2019/05/14/adobe-warns-that-using-older-cc-apps-could-get-you-sued/

Möjligen detta som avses, även om det är fritt från överdrifter som "rötägg" och annat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Några av oss kan i alla fall glädja oss åt den senaste gratis uppdateringen:

https://youtu.be/gexUdfFciOM
Tycker att Adobe börjar få något att hända igen med LR. Gillar verkligen den nya versionen. Texture är bättre än Clarity enligt min mening.

Speciellt som Fuji fotograf tycker jag att de senaste versionerna blivit allt bättre.
Jag skall inte säga för mycket efter bara hanterat några dussin bilder genom nya versionen.
Fast det verkar som om Fuji X-trans nu mer kan hanteras som det var en Canon eller Nikon fil.
Det verkar som Adobe äntligen förstår att det är många som vill ersätta dem som herren på täppan.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tycker att Adobe börjar få något att hända igen med LR. Gillar verkligen den nya versionen. Texture är bättre än Clarity enligt min mening.

Speciellt som Fuji fotograf tycker jag att de senaste versionerna blivit allt bättre.
Jag skall inte säga för mycket efter bara hanterat några dussin bilder genom nya versionen.
Fast det verkar som om Fuji X-trans nu mer kan hanteras som det var en Canon eller Nikon fil.
Det verkar som Adobe äntligen förstår att det är många som vill ersätta dem som herren på täppan.
Jag vet inte när de introducerade luminosity masks, men jag upptäckte det för några månader sedan och det är kanon. Fungerar både på globala och lokala redigeringar. Mycket enklare än att gå till PS.
 
ANNONS