Annons

Någon med 500 PF?

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Ser ju helt fantastiskt ut både på papper och de recensioner som dykt upp. Nån här som fotar med en än?
 

Astacus

Aktiv medlem
Kommer följa denna tråd med spänning!
Håller med om att den verkar oerhört bra. Om nu någon använder den, komplettera i så fall gärna med hur ni fick tag på den, jag kan inte se att den finns tillgänglig någon stans.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Om man vill ha en innan hösten så får man sannolikt finna sig i att köpa från utlandet. Ringde några av de större aktörerna i Sverige och det var rejäla väntelistor och få leveranser. Foto Mundus i Tyskland hade ett fram tills i eftermiddags ( :) ) men nu verkar det slutsålt i princip överallt.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag är också nyfiken, har läst bara bra grejer om objektivet. Visste dock inte att det var så svårt o få tag i.
 

AWid

Aktiv medlem
I avvaktan på att någon får tag på ett exemplar kan man alltid kolla Steve Perrys test av objektivet. Han är en av få på "tuben" som jag betraktar som seriös. Hans test finns här.

"Lillebror" 300 PF är i alla fall, i mitt tycke, en riktig fullträff på många sätt:)
 

gfra

Medlem
Står på väntelista hos den lokala handlaren där jag bor. Beställde rätt nyligen så är inställd på att det dröjer. Länge.
Har försökt googla rykten om leveranser, men inte kommit fram till mycket annat än Nikons generiska ursäkter.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Pratade precis med cyberphoto via telefonen, och dom sa att många vill ha detta objektiv, och väntetiden kan dröja. Har man tur och ställer sig i deras kö, så kan man få ett till sommaren tidigast. Men det finns risk att man får vänta till i vinter.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Pratade precis med cyberphoto via telefonen, och dom sa att många vill ha detta objektiv, och väntetiden kan dröja. Har man tur och ställer sig i deras kö, så kan man få ett till sommaren tidigast. Men det finns risk att man får vänta till i vinter.
När jag pratade med dem fanns det 19(!) i kö. Mattsons Foto hade 13 eller 14. Inser nu vilken jäkla tur jag hade som hittade en i lager...

Tips: håll koll på pricerunner.de, pricerunner.uk och andra liknande. De brukar ganska snabbt uppdatera om något dyker upp. Idealo.de verkar ha många butiker med.
 

Skrymt

Medlem
Jo då, fick min för en månad sedan, fick vänta 6-7 veckor hos Kameradoktorn.
Intryck så här långt. Lätt och smidig att ha med sig, bra balans på ett D850 hus.
Tok-snabb AF och bra stabilisering. Har inte hunnit med så värst många bilder men så här långt upplever jag den som lite mjuk på 5,6. Kräver bra ljus, det blir lite grynigt och murrigt i sämre ljus, det kanske krävs lite mer träning från själva operatören.
Men totalt sätt ett mycket roligt objektiv, så coolt att kunna traska runt och köra handhållet med ett 500 mm.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Jo då, fick min för en månad sedan, fick vänta 6-7 veckor hos Kameradoktorn.
Intryck så här långt. Lätt och smidig att ha med sig, bra balans på ett D850 hus.
Tok-snabb AF och bra stabilisering. Har inte hunnit med så värst många bilder men så här långt upplever jag den som lite mjuk på 5,6. Kräver bra ljus, det blir lite grynigt och murrigt i sämre ljus, det kanske krävs lite mer träning från själva operatören.
Men totalt sätt ett mycket roligt objektiv, så coolt att kunna traska runt och köra handhållet med ett 500 mm.
Hej, vore intressant att höra hur det utvecklar sig. Alla tester jag sett indikerar att den absolut inte ska se "mjuk" ut vid 5,6. Har du haft möjlighet att göra lite formella tester för att utesluta felkällor? T.ex. fota från stativ med statiskt motiv.

Mitt bör anlända idag så ska bli kul att testa i veckan.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jo då, fick min för en månad sedan, fick vänta 6-7 veckor hos Kameradoktorn.
Intryck så här långt. Lätt och smidig att ha med sig, bra balans på ett D850 hus.
Tok-snabb AF och bra stabilisering. Har inte hunnit med så värst många bilder men så här långt upplever jag den som lite mjuk på 5,6. Kräver bra ljus, det blir lite grynigt och murrigt i sämre ljus, det kanske krävs lite mer träning från själva operatören.
Men totalt sätt ett mycket roligt objektiv, så coolt att kunna traska runt och köra handhållet med ett 500 mm.

Låter trist med mjukheten. Kanske borde pröva att kalibrera objektivet till kameran, kan ju vara något fel så fokusen inte sitter där den ska.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Har nu fått mitt levererat. Var lite rädd för att det skulle vara en tegelsten i paketet eller en begagnad vara eller nåt, men jag hade helt enkelt riktig tur som stötte på ett i lager och slapp vänta. :)

1) Det är så jäkla litet och lätt. Helt otroligt.

2) Autofokusen är like snabb som mitt Canon 500/4 IS på 5D IV. (Fotar med D500)

3) Det är: Skarpt. Så. In. I. Helvete. Blev lite orolig när jag läste tidigare post om att det såg "mjukt" ut. Nä, inget att klaga på här.

Ska bli kul att provköra "på riktigt" kommande veckor. Återkommer när jag har annat än testfoton på stubbar.
 

JoakimP

Medlem
Äldre tråd men kan bara instämma.
Riktigt Skarpt, lätt och smidigt.

Perfekt för wildlife där man traskar runt i skogen längre sträckor. Går handhålla en hel dag utan problem.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Att den är skarp och snabb var ingen överraskning men den stora positiva överraskningen är den fina bakgrundsoskärpan som ger ett proffsigt intryck.

Nej den är absolut inte mjuk på öppen bländare, nästan alla bilder är tagna med öppen bländare.


Det kommer alltid finnas speciella ljus och kontrast situationer då objektiv som 400 /2.8 eller 600 /4 överträffar men om man jämför olika objektiv och sannolikheten att få lika bra bilder som dessa tunga proffstelen så kan man tänka sig en lista som nedanstående...

500 pf 95%
nikons 200-500 88%
sigma sport 150-600 80%
tamron G2 150-600 79 %
sigma contemporary 150-600 65%
tamron G1 150-600 55 %


grov uppskattning såklart
 

pdahlen

Aktiv medlem
Per, håller i stort med om din bedömning. Det finns också två aspekter skärpa och AF hastighet/prestation, vet inte riktigt vad du har viktat in här.

Nu har jag själv enbart haft Nikon 200-500 och Tamron 150-600 G1 och där kan jag hålla med om dina placeringar. Skärpemässigt så undrar jag om inte Sigma sport mäter något bättre än Nikon 200-500 men att AF träffsäkerheten är något bättre med Nikon, så kanske därför din placering?

Om vi skulle lägga till Nikon 300pf med TC1,4iii, skulle jag nog placera den i närheten av 200-500, bättre AF men aning sämre skärpa så det beror ju på om man jagar flygande fågel eller inte
 
ANNONS