Annons

Kameratips: Budget mellan 40-50 000 SEK

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotokillen_91

Ny medlem
Hej allesammans,

Jag heter Jonas och är ny på forumet. Jag har länge haft ett intresse av att ta riktigt bra bilder och lägger gärna mycket tid på det under mina semestrar. Dock använder jag endast en iPhone X och GoPro Black så bildkvaliten blir väl "OK" i relativa termer.

Nu är jag intresserad av att köpa en "riktig kamera" med målet att den ska vara lätthanterlig och smidig att använda. För mig så är det lugnt om den har avanacerade funktioner (isåfall får jag bara lära mig det). Mina krav och begränsningar är följande:


1) Totalpris mellan 40 000 - 50 000 SEK (inkl. objektiv & tillbehör)
2) Lätt att föra över bilder/videor från kamera till iPhone (ladda upp på Instagram)
3) Ta riktigt krispiga porträttbilder (skärpedjup)
4) Även möjlighet att fungera som bra en "allround-kamera" (filma 4k)

5) Inget krav, men något jag föredrar är det s.k. "retrokamera"-utseendet (exempelvis Leica eller Nikon Df).
6) Inger krav, men jag hade uppskattat om kameran är vädertålig

Tack på förhand, ska bli kul att se vad ni kunniga kameraindivider har för tips :)

Mvh, Jonas
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Börja lite försiktigt. Många som har samma ambitioner som du har har gett upp. De inser snart att en mer komplex kamera ofta ger sämre bilder än en iPhone eller en Go pro.
Skälet till det är att man måste ha mycket mer kunskap för att kunna utnyttja en avancerad kamera.
Starta med att köpa en begagnad kamera med en bra normalzoom. Se sedan till att förstå grunderna inom foto och se till att lära dig din kamera och alla menyer samt inställningar.

Gå inte och köp nytt för 40-50 000 före du vet att det är en systemkamera är det som passar dig.
Många före dig har gjort den resan och sedan gått tillbaka till att fota med sin iPhone.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Det ligger mycket i det herr F Gordon säger, men hur vettig det än är känns det supertråkigt att följa den rekomendationen.

Jag hade iaf försett mig med en Sony A7iii med en Tamron 28-75 2,8 och en Sony 85 1,8. Svinbra till krispiga porträtt och almänfoto. Sen har du några slantar över till väska, stativ, minneskort, reflexskärm och kanske nån kul vidvinkel vart det lider.. Klockar in på knappt 40kkr.

För ordningens måste jag tillägga att alla märken klarar jobbet väl så bra och Fuji är ett alternativ jag personligen övervägt många gånger.. Dessutom har jag tagit några av mina bästa bilder med mobilen..
 

Makten

Aktiv medlem
Jag håller nog med Mats. Det är stor risk att det blir lite fel om man lägger så mkt pengar på ett bräde utan att ha järnkoll på vad man behöver.

I ditt ställe skulle jag köpa ett begagnat spegellöst system med stor sensor (FF eller APS-C). Även flera år gamla kameror presterar mycket bra och det är vettigare att lägga pengarna på bra objektiv, som gör större skillnad än en nyare sensor.

Fujis X-system är trevligt, ser retro ut och det finns mängder med bra och ljusstarka objektiv. Vad man nu ska ha det till om man laddar upp till Instagram där det ändå inte kommer synas nån skillnad;-)
Sonys tidigare modeller i a7-serien finns att hitta billigt och de är späckade med funktioner. Dock är användargränssnittet lite "tråkigt" och inte helt intuitivt. En smaksak.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att få videon från kameran till iPhone.....
Låter inte som att det kommer gå smidigt med någon kamera, framförallt inte i 4K.
Det är stora datamängder.

Vilket kameramärke kan du låna prylar till?
Alltid billigast att låna.

Filma...
DSLR och AF är inte som en riktig videokamera.
Men det finns bättre & sämre.

Börja med att botanisera vad de olika märkena kan ge dig.
Välj sedan märke eller ställ mer specifika frågor.
Som det är nu så har du i princip öppnat Pandoras ask av förslag.
 

Fotokillen_91

Ny medlem
Sunda kommentarer helt klart, tack för input! :)

Anledningen till att jag ställde en bred fråga är pga att jag vill solla bort majoriteten av alla kameror och sedan gå till någon fotobutik här i Stockholm med en shortlist om 3-5 kameror som jag sedan kan utvärdera på plats.

Även om jag vet att Instagram inte är bäst för att publicera högupplösta bilder så är min ambition att börja efterlikna Jon Olssons/GoPros flöden kvalitetsmässigt :)

Fortsätt bomba med förslag :) Tack!
 

Androbosso

Medlem
Fujis system har den där retrolooken samt bildkvalité som är mer än tillräckligt! Älskade mitt system. Man kan få det hyffsat kompakt också. Sen är videokvalitén bra också i dom nyare modellerna.

Sen finns det sony vilket är väldigt populärt bland både yngre och äldre fotografer. Dom erbjuder större sensorer i sin A7 serie, som ger lite renare bilder överlag. Kamerahusen är ganska små i storlek också vilket är rätt nice. Bra AF och mycket objektiv att välja mellan!
(Köpte precis en begagnad A7r II för 11500kr samt 2 objektiv för ungefär 9000kr så man kan komma undan rätt bra i pris.)

Panasonic brukar vara väldigt populära bland filmare men deras lite mindre sensorer kan vara lite begränsande när det kommer till lågljus. Men dom brukar dock duga mer än väl till fotografer, smackar man även på ett objektiv med mycket ljusinsläpp så brukar man kunna komma undan med rena bilder ändå. Och så är dom billiga!

Lite snabba och korta tankar runt 3 märken som funkar jättebra till både film/foto.
 

AWid

Aktiv medlem
Håller helt med Mats Alm i inlägg 2. Ett litet tillägg bara. "Krispiga porträtt" beror på fotografens kunnande - inte märke eller pris på kameran:) och ska bilder och filmer i huvudsak bara publiseras på instagram är nog din iPhone inte sämre än något annat alternativ:)
 

PMD

Aktiv medlem
Filma...
DSLR och AF är inte som en riktig videokamera.
Men det finns bättre & sämre.
Om videofilmning är viktigt så är det bättre att välja en spegelfri kamera med sökare.

Och ett stativ, förstås. Ett bra stativ bör man ha även för stillbildsfotografering. Hitta det dyraste du har råd med och köp ett som är lite dyrare ändå. Det finns tre parametrar för stativ som aldrig kan uppfyllas samtidigt: stabilt, billigt, lätt. För stativ gäller definitivt att man får vad man betalar för. Å andra sidan håller ett riktigt bra stativ hur länge som helst.
 

PMD

Aktiv medlem
5) Inget krav, men något jag föredrar är det s.k. "retrokamera"-utseendet (exempelvis Leica eller Nikon Df).
Utseendet på kameran ger i sig ingen praktiskt fördel. Fördel med "retrolooken" är (för en del; inte för alla) att kameran blir lätt att hantera för den som är van vid äldre tiders kameror. Jag köpte inte min Nikon Df främst för hur den ser ut (den är faktiskt inte speciellt vacker) utan för att den har reglage som liknar dem på en äldre kamera (och för att man kan använda Nikons gamla objektiv från 1960-talet).

För den som inte har använt systemkameror från 1980-talet och tidigare är det antagligen ingen större ergonomisk fördel med en "retrokamera".
 

Brix

Aktiv medlem
Hej allesammans,

Jag heter Jonas och är ny på forumet. Jag har länge haft ett intresse av att ta riktigt bra bilder och lägger gärna mycket tid på det under mina semestrar. Dock använder jag endast en iPhone X och GoPro Black så bildkvaliten blir väl "OK" i relativa termer.

Nu är jag intresserad av att köpa en "riktig kamera" med målet att den ska vara lätthanterlig och smidig att använda. För mig så är det lugnt om den har avanacerade funktioner (isåfall får jag bara lära mig det). Mina krav och begränsningar är följande:


1) Totalpris mellan 40 000 - 50 000 SEK (inkl. objektiv & tillbehör)
2) Lätt att föra över bilder/videor från kamera till iPhone (ladda upp på Instagram)
3) Ta riktigt krispiga porträttbilder (skärpedjup)
4) Även möjlighet att fungera som bra en "allround-kamera" (filma 4k)

5) Inget krav, men något jag föredrar är det s.k. "retrokamera"-utseendet (exempelvis Leica eller Nikon Df).
6) Inger krav, men jag hade uppskattat om kameran är vädertålig

Tack på förhand, ska bli kul att se vad ni kunniga kameraindivider har för tips :)

Mvh, Jonas
För det första så ligger det mesta av bildkvalitén i objektivet så kameran spelar inte nån större roll sett till den, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång. Jag brukar alltid rekommendera att investera mest i objektiven. Det viktigaste när det gäller kamerahuset är enligt mig att skaffa ett man gillar att använda och såklart uppfyller specifika krav/önskningar man har.

Att lägga 40-50k på sina första kameraprylar när man inte ens vet vad man behöver/vill ha känns enligt mig lite tokigt. Man kan ta helt fantastiska bilder med betydligt billigare saker än så. Det allra viktigaste är att lära sig använda det man har samt ha kunskap om komposition och ljus. Har man inte kunskapen spelar det ingen roll om man har prylar för 50k eller 5k, bilderna blir inte bättre för det.
Man kan såklart få bättre bildkvalité med systemkameraprylar än med mobilkamera, men med systemkamera måste man lära sig använda grejorna för att uppnå dess fulla potential. Som tidigare nämnts så är risken stor att du blir besviken på resultatet innan du lärt dig använda grejorna.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Även om jag gärna ropar "köp för fan!" för det är kul att spendera pengar, så får jag nog hålla med: börja lite lugnare.

Om du gillar retro-stylen så kör på det. Megapixlar, bokeh och snabb autofokus i all ära, men i slutändan så kommer du använda en kamera oftare om du gillar den. En tekniskt bättre kamera som du inte känner dig lockat att använda kommer ge dig färre bra bilder än en kanske tekniskt sett lite mindre bra kamera (det finns i princip inga dåliga kameror idag) som du brinner för att använda.

En överkomlig förstakamera i retro-stuket skulle kunna vara en begagnad Fujifilm X-Pro1 (samma stuk som Leica) eller X-T1 (samma stuk som Nikon Df. Båda går att få för några tusenlappar. De är inte jättesnabba, men tar fortfarande bra bilder, och skulle du inse att du inte gillar att bära runt/använda en systemkamera har du plötsligt en massa pengar över till annat! Yay! Nackdelen är att de är ganska begränsade vad det gäller video.

Fujis X-T2 går nu att få ny för runt 12k, begagnad kanske halva det priset om du köper privat - den är en väldigt bra stillbildskamera, fortfarande inte den vassaste videokameran på marknaden, men helt okej.

Men jag skulle som ovan rekommendera dig att du börjar med något billigt begagnat och prövar dig fram. Det tog mig 3 kameror innan jag hittade en som blev "min" - jag gick igenom både Canon och Nikon innan jag hittade "hem" i Fuji.
 

Ventures

Aktiv medlem
Mitt nuvarande (aktiva) system, som tagit cirka 8 år av testande av diverse optik att komma fram till, med brännvidder mellan 16 och 200 mm, hamnar precis under budgettaket -begagnat. Då finns inte 4K eller wifi med. Sedan tillkommer alla "nödvändiga" tillbehör.
Så räkna med att kompromissa om budgeten ska hålla.
Köp t.ex. en Leica CL med 4K och wifi så har du pengar över till en matchande kameraväska. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Även om jag gärna ropar "köp för fan!" för det är kul att spendera pengar, så får jag nog hålla med: börja lite lugnare.
Jag håller med om det. För de flesta av oss är 40000 - 50000 kronor mycket pengar, som det tar många månader eller år att spara ihop till. Så med den utgångspunkten är det nog bra att verkligen veta vad man vill ha, och varför, innan man spenderar pengarna.

Men om 40000 kr är kaffepengar för dig (Jonas, alltså) så säger jag bara: köp något som verkar bra och testa. :)

Jag misstänker dock att eftersom du ställer frågan i detta forum så vill du försäkra dig om att du köper en fotoutrustning som du kommer att trivas med och som du kan ta högkvalitativa bilder med. I så fall säger jag: läs på! Inget förslag som någon annan ger slår egen gedigen kunskap om ämnet. Läs böcker om grundläggande lära i fotografi så att du får en bra kunskapsgrun att bygga vidare på. Med djupare kunskaper i ämnet har du betydligt lättare att själv sålla bland kamerorna på marknaden och hitta en som du kommer att nytta och glädje av i många år.
 

Brix

Aktiv medlem
Även om jag gärna ropar "köp för fan!" för det är kul att spendera pengar, så får jag nog hålla med: börja lite lugnare.

Om du gillar retro-stylen så kör på det. Megapixlar, bokeh och snabb autofokus i all ära, men i slutändan så kommer du använda en kamera oftare om du gillar den. En tekniskt bättre kamera som du inte känner dig lockat att använda kommer ge dig färre bra bilder än en kanske tekniskt sett lite mindre bra kamera (det finns i princip inga dåliga kameror idag) som du brinner för att använda.

En överkomlig förstakamera i retro-stuket skulle kunna vara en begagnad Fujifilm X-Pro1 (samma stuk som Leica) eller X-T1 (samma stuk som Nikon Df. Båda går att få för några tusenlappar. De är inte jättesnabba, men tar fortfarande bra bilder, och skulle du inse att du inte gillar att bära runt/använda en systemkamera har du plötsligt en massa pengar över till annat! Yay! Nackdelen är att de är ganska begränsade vad det gäller video.

Fujis X-T2 går nu att få ny för runt 12k, begagnad kanske halva det priset om du köper privat - den är en väldigt bra stillbildskamera, fortfarande inte den vassaste videokameran på marknaden, men helt okej.

Men jag skulle som ovan rekommendera dig att du börjar med något billigt begagnat och prövar dig fram. Det tog mig 3 kameror innan jag hittade en som blev "min" - jag gick igenom både Canon och Nikon innan jag hittade "hem" i Fuji.
Så länge man använder ett skapligt objektiv så kan man ta bra bilder med vilken kamera som helst :) Främsta förutsättningen för att ta bra bilder är dock en själv :)
Annars håller jag med dig.

Och 12k för en X-T2? Finns ju för 9k ny :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Ett ff spegefritt hus med bra liveview och minst 1/8000 slutartid, en fast 35:a 1,4 alt 50:a 1.8, en hygglig normalzoom typ 24-70/2.8 och en 70-200/2.8...båda flrslagsvis tamron G2-serien och kanske en godoxblixt med ttl-sändare.
Inte de minsta grejjerna, men heller inte största heller.
Blam...40-50.000, det går fort när man har roligt :)
Och då skulle jag som filmar mycket sakna Gimbal välldigt mycket :)
 

lonian

Aktiv medlem
2) Lätt att föra över bilder/videor från kamera till iPhone (ladda upp på Instagram)

Då detta verkar vara ditt främsta mål med kameran? Så gissar jag att du inte tänkt att redigera bilder via datorn? I så fall kan vi kanske räkna bort alla kameror över 24 megapixlar.
 

Marteric

Aktiv medlem
Kvalitativa bilder för att snabbt ladda över till iPhone och instagram tycker jag låter motsägelsefullt. För bästa kvalitet anser jag att du skall lägga till steg att i lugn och ro redigera bilden i datorn...
Lycka till!
 

Makten

Aktiv medlem
+1

Det där är nog bland det vettigaste man kan köpa idag om man vill ha riktigt, riktigt bra bildkvalitet och en mångsidig apparat. Vill man ha vrålkort skärpedjup så kan man komplettera med en ljusstark 50:a eller 85:a. Finns för några tusenlappar begagnat eller till och med nytt beroende på vad man väljer.
 
ANNONS