Annons

Kompakt superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaysa

Medlem
Hej!
Det är dags för en kamera mindre än systemkameran.

-längre zoom än 200
-ljusstark
-raw
-snabb autofokus

Jag önskar tips på en kompakt kamera helst, men jag är medveten om att det kanske inte är möjligt med fickformat eftersom bildkvaliteten är viktig.

/Kajsa
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall du ha en superzoom som jag antar omfattar vidvinkel till mer än 200mm dom klarar halvdåligt ljus får du titta på 1" kompaktkameror (även om det inte blir så "kompakt" alltid). Svårigheten blir snabb autofokus om du syftar på rörliga motiv (på stilla motiv behöver den ju egentligen inte vara snabb - ett stilla motiv flyttar inte på sig).

Den enda kompaktkameran med mer än 200mm som garanterat är snabb (åtminstone så länge ljuset räcker till) är Sony RX10IV. 24-600mm (motsv) och bl 2,4-4. Kostar tyvärr nästan 20.000kr. Kan du göra avkall på fokushastighet kan du testa dig fram med Panasonics DFD autofokus och titta på t ex FZ1000 för ca 5000kr (25-400mm motsv och bl 2,8-4 tror jag). De har även FZ2000 och FZ1000 II men dessa bjuder inte på så mycket mer för stillbildsfotografen och skillnaderna är små i det stora hela.

Säkraste kortet annars är en systemkamera. Då det är telesidan som lockar kan du titta på en beg Olympus EM 1 systemkamera version ett för ca 3000-4000kr. Ett 14-140 täcker ju 28-280mm. Sedan kan du ju köpa ett objektiv till då ljusstyrka krävs eller nöja dig med motsv 200mm och köpa 12-100/4.

Just EM1 serien är unik i m43 systemet eftersom den har PDAF för snabb följande autofokus och den mindre sensorn än andra system leder till optik som är mer kompakt.

Däremot måste du räkna med att allt är kompromisser: mindre storlek innebär sämre ljusinsamlande förmåga = sämre prestanda i sämre ljus. Skall man bortom 200mm i annat än dagsljus och ha bra eller hyfsad följande autofokus i ett relativt kompakt kit blir det antingen Sony RX10 IV eller någon av Olympus EM1 eller EM1 II med passande objektiv. Riktigt kompakt (ficka eller t o m jackficka) går inte att få.

Om dessa inte passar får du fundera på vad du kan göra avkall på? Räcker ca 100mm? Kan du skippa rapp autofokus? Kan du leva med stativ eller göra avkall på prestanda i annat än bra ljus? Hur kompakt måste det vara (vad skall det få plats i)? Kanske kan du rangorda betydelsen av kraven och sätta en budget?
 

Kaysa

Medlem
Skall du ha en superzoom som jag antar omfattar vidvinkel till mer än 200mm dom klarar halvdåligt ljus får du titta på 1" kompaktkameror (även om det inte blir så "kompakt" alltid). Svårigheten blir snabb autofokus om du syftar på rörliga motiv (på stilla motiv behöver den ju egentligen inte vara snabb - ett stilla motiv flyttar inte på sig).

Den enda kompaktkameran med mer än 200mm som garanterat är snabb (åtminstone så länge ljuset räcker till) är Sony RX10IV. 24-600mm (motsv) och bl 2,4-4. Kostar tyvärr nästan 20.000kr. Kan du göra avkall på fokushastighet kan du testa dig fram med Panasonics DFD autofokus och titta på t ex FZ1000 för ca 5000kr (25-400mm motsv och bl 2,8-4 tror jag). De har även FZ2000 och FZ1000 II men dessa bjuder inte på så mycket mer för stillbildsfotografen och skillnaderna är små i det stora hela.

Säkraste kortet annars är en systemkamera. Då det är telesidan som lockar kan du titta på en beg Olympus EM 1 systemkamera version ett för ca 3000-4000kr. Ett 14-140 täcker ju 28-280mm. Sedan kan du ju köpa ett objektiv till då ljusstyrka krävs eller nöja dig med motsv 200mm och köpa 12-100/4.

Just EM1 serien är unik i m43 systemet eftersom den har PDAF för snabb följande autofokus och den mindre sensorn än andra system leder till optik som är mer kompakt.

Däremot måste du räkna med att allt är kompromisser: mindre storlek innebär sämre ljusinsamlande förmåga = sämre prestanda i sämre ljus. Skall man bortom 200mm i annat än dagsljus och ha bra eller hyfsad följande autofokus i ett relativt kompakt kit blir det antingen Sony RX10 IV eller någon av Olympus EM1 eller EM1 II med passande objektiv. Riktigt kompakt (ficka eller t o m jackficka) går inte att få.

Om dessa inte passar får du fundera på vad du kan göra avkall på? Räcker ca 100mm? Kan du skippa rapp autofokus? Kan du leva med stativ eller göra avkall på prestanda i annat än bra ljus? Hur kompakt måste det vara (vad skall det få plats i)? Kanske kan du rangorda betydelsen av kraven och sätta en budget?
Tack så mycket för svar!

Det är lite så jag tänker också. Jag känner att jag har svårt att nöja mig med sämre bildkvalitet men att jag vill ha någonting mindre och lättare med mig.
Systemkameror är inte alltid välkomna heller.
Mitt 70-200 tycker jag om. Det är relativt snabbt och tyst. Men det plus kameran är inte lätt direkt.

Zoom och autofokus önskar jag tillräckligt snabba för t ex fågelfotografering.
Jag är ofta ute när det skymmer eller när det är mörkt, även när det är halvmörkt inne vill jag få bra bilder.

Så då är det väl bildkvaliteten som får backa, eller ett enbent stativ kunde kanske fungera ibland. Jag kan inte välja!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Borde inte Nikons 1-system uppfylla de kraven?
Seriens tillverkning är nerlagd o det borde vara så att de är riktigt billiga begagnade.
Finns säkert ngn ny här o var oxå för en billig peng.
Kan i alla fall vara värt o titta på specifikationerna, det kostar inget.

Jag har aldrig använt det systemet mer än testat grannens.
Fast just grannens har tyvärr badat o det tålde den ju inte.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Zoom och autofokus önskar jag tillräckligt snabba för t ex fågelfotografering.
Jag är ofta ute när det skymmer eller när det är mörkt, även när det är halvmörkt inne vill jag få bra bilder.
Då är det tyvärr nog bara en rejäl systemkamera med stort objektiv (100-400 eller 150-600 eller, ännu hellre, typ ett 400/2,8) som funkar.

Långzoomkompakter med 1-tumssensor funkar i bra ljus, men blir ganska värdelösa när ljuset tryter.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tyvärr går det inte att få allt detta i något kompakt. Med en Sony RX10 IV får du allt utom prestanda i sämre ljus till en kostnad av 20.000kr. Skall du fota fågel i sämre ljus krävs en systemkamera med stor sensor och ett tungt och ljusstarkt tele.

Ett annat relativt nätt alternativ som klarar lite mer varierande belysning är Olympus EM1 kamerorna. Med deras 40-150/2,8 klarar man sig i många situationer. Får lägga till 12-40/2,8 för allmänfoto. Ingen kompaktkamera men mer kompakt än motsv brännvidder för Canon.

Kör man Canonsystem finns förstås 70-300 DO som visserligen är f/5,6 på telesidan men med en bra sensor finns möjligheter. Det blir väldigt kompakt. Denna 70-300 är ungefär lika stor som 24-70/4 L IS USM.

Kör man Nikon kan man fundera på att komplettera med PF 300/4.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hej!
Det är dags för en kamera mindre än systemkameran.

-längre zoom än 200
-ljusstark
-raw
-snabb autofokus

Jag önskar tips på en kompakt kamera helst, men jag är medveten om att det kanske inte är möjligt med fickformat eftersom bildkvaliteten är viktig.


/Kajsa
Kan inte Sony RX100 VI funka?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte alltid

Jag hade kollat lite på micro4/3 kamera med teleobjektiv.
Det är svårt att få kompakt med långa tele men går man ner i sensorstorlek kan man få liknande motsvarande. Brusnivån kommer dock öka i lägre ljus.

Exempel.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/panasonic-leica-dg-100-400-4-0-6-3-for-micro-4-3 väger 985 gram.
M43-sensorerna är förstås mindre än crop-sensorerna hos Canon och Nikon men om man jämför t.ex. Olympus em1 MKII med Canons bästa cropade spegelreflex 7D MKII så finner man att olympusen har bättre lågljusegenskaper och bättre DR och den ligger heller inte en mätbart efter Nikons d500.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-7D-Mark-II-versus-Nikon-D500-versus-Olympus-OM-D-E-M1-Mark-II___977_1061_1136
 

ztenlund

Aktiv medlem
M43-sensorerna är förstås mindre än crop-sensorerna hos Canon och Nikon men om man jämför t.ex. Olympus em1 MKII med Canons bästa cropade spegelreflex 7D MKII så finner man att olympusen har bättre lågljusegenskaper och bättre DR och den ligger heller inte en mätbart efter Nikons d500.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-7D-Mark-II-versus-Nikon-D500-versus-Olympus-OM-D-E-M1-Mark-II___977_1061_1136
Det 7D Mk2 torskar på är dynamiskt omfång. Annars ligger kurvorna nära nog parallellt. Många verkar inte veta om att DxO har en brytpunkt för dynamiskt omfång för det ISO-värde de anger. D500 har tydligt bättre dynamiskt omfång än de båda andra.

Sedan är det i sig imponerande att Olympus lyckats pressa ned bruset så mycket.
 

Kaysa

Medlem
Jag hade kollat lite på micro4/3 kamera med teleobjektiv.
Det är svårt att få kompakt med långa tele men går man ner i sensorstorlek kan man få liknande motsvarande. Brusnivån kommer dock öka i lägre ljus.

Exempel.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/panasonic-leica-dg-100-400-4-0-6-3-for-micro-4-3 väger 985 gram.
Jag blev tvungen att läsa på om Micro 4/3! Alltid roligt att lära sig något nytt.
Dock kan jag inte avgöra om det skulle vara något för mig eftersom jag aldrig testat någon själv. Kommer att försöka få tillfälle till det. 😊
 

Kaysa

Medlem
Kan inte Sony RX100 VI funka?
Jag måste ju ge mig på något av kriterierna. Bildkvaliteten vill jag inte lägga åt sidan, det är ju därför jag fotograferar. Fina bilder. Långzoom är viktigt eftersom jag redan har en kamera som jag kommer till 200 med. Så då är det efter några dagars funderande storleken som får ge sig.
 

Kaysa

Medlem
Så om jag då börjar titta på Sony RX-10 III OCH framåt, vilka konkurrerar den med och vilken har bäst ljus, snabb och exakt autofokus och är användarvänlig? 😊
 

Marteric

Aktiv medlem
Så om jag då börjar titta på Sony RX-10 III OCH framåt, vilka konkurrerar den med och vilken har bäst ljus, snabb och exakt autofokus och är användarvänlig? 😊
Tror svaret finns i inlägg #2 från Fredrik. RX10 verkar vara överlägsen i klassen ”kompaktkamera med superzoom”. Alternativen för bättre ”allt” (fast fysiskt större) är systemkamera med större sensor...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så om jag då börjar titta på Sony RX-10 III OCH framåt, vilka konkurrerar den med och vilken har bäst ljus, snabb och exakt autofokus och är användarvänlig? 😊
RX10 III har tämligen bra bildkvalitet med 1" sensor (dock ca 1/2 så stor som m43) och lång zoom med skarp optik och bra ljusstyrka. Däremot skall man fota flygande fågel utan att förfokusera går den nog bet eftersom den saknar fas-AF. Här behövs RX 10 IV.

I helgen har cyberphoto RX 10 III för 9995kr och till detta kommer en cashback från Sony på 1500kr. Netto blir alltså ca 8500kr.

Nästa relativt kompakta men ändå större är en m43 kamera. Här tänker jag ffa på Olympus EM1 eftersom dessa är de enda i hela m43 med fas AF (även om vissa Panasonic klarar sig bra med sin DFD). Vilket objektiv du monterar på får avgöras av budget och vikt som man kan leva med.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så om jag då börjar titta på Sony RX-10 III OCH framåt, vilka konkurrerar den med och vilken har bäst ljus, snabb och exakt autofokus och är användarvänlig? 😊
Just när det gäller snabbhet och af är RX10 IV klart bättre än föregångaren. Tror att den kameran är utan konkurrens om man nu inte vill ha något slags systemkamera.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kör man Canonsystem finns förstås 70-300 DO som visserligen är f/5,6 på telesidan men med en bra sensor finns möjligheter. Det blir väldigt kompakt. Denna 70-300 är ungefär lika stor som 24-70/4 L IS USM.
Såvitt jag vet är EF 70-300 mm f/4,5-5,6 DO IS USM nerlagd. Den är också tämligen ovanlig, så hitta någon begagnad till salu gör man inte varje vecka. Finns dock en till salu på Fotosidan just nu.
Ska man köpa nytt från Canon är EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM det som kommer närmast idag. Inte lika kort som DO-versionen, men ändå en ganska kompakt 70-300, så länge den står i 70 mm läget.

Det är dock knappast något som kan kallas långzoom, med ett zoomomfång på drygt fyra gånger. Canon har en annan udda fågel, EF 28-300 mm f/3,5-5,6L IS USM. Inte så dålig som man kan tro, för att vara en elva gångers zoom, men den är varken billig eller kompakt. Inte vanlig heller. Finns ingen till salu här just nu.

Slutsatsen ovan stämmer bra. Något som uppfyller alla önskemål är inte konstruerat än.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såvitt jag vet är EF 70-300 mm f/4,5-5,6 DO IS USM nerlagd. Den är också tämligen ovanlig, så hitta någon begagnad till salu gör man inte varje vecka. Finns dock en till salu på Fotosidan just nu.
Ska man köpa nytt från Canon är EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM det som kommer närmast idag. Inte lika kort som DO-versionen, men ändå en ganska kompakt 70-300, så länge den står i 70 mm läget.

Det är dock knappast något som kan kallas långzoom, med ett zoomomfång på drygt fyra gånger. Canon har en annan udda fågel, EF 28-300 mm f/3,5-5,6L IS USM. Inte så dålig som man kan tro, för att vara en elva gångers zoom, men den är varken billig eller kompakt. Inte vanlig heller. Finns ingen till salu här just nu.

Slutsatsen ovan stämmer bra. Något som uppfyller alla önskemål är inte konstruerat än.
Mellan blocket, tradera och FS finns flera 70-300 DO ute nu. Är det ffa bortom 200mm man vill så är det ju inte nödvändigtvis så att man behöver normal- eller vidvinkelbrännvidder.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, den är inte riktigt så sällsynt som jag uppfattat det. Eller så är det den lite märkliga oskärpeteckningen som folk försöker sälja bort.
 
ANNONS