Annons

Råd gällande ny kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Er0x

Ny medlem
Hej,

Jag är i startgroparna för att köpa mig en ny kompaktkamera så jag har lite frågor och funderingar som jag hoppas att ni kan svara på.

Jag har idag en ” Sony CyberShot DSC-HX20V” som jag känner har gjort sitt och som behöver bytas ut.
Den har mest använts till fotografering av konserter (så viss mörkerfotografering), natur, kalas, utflykter och mina barn, så efterträdaren är väl tänkt för samma ändamål.

Jag har kommit fram till att någon av följande kameror är nog det jag vill ha, men vilken av dom är frågan
Vilken tycker ni passar bäst för mitt ändamål / tar bäst bilder?
För / nackdelar med kamerorna?

Nikon Coolpix A1000
Sony CyberShot DSC-HX99
Canon PowerShot SX740 HS
Panasonic Lumix DMC-TZ95

Jag har följande önskemål när det gäller kameran:
Laddas med en USB-laddare (micro, USB-C osv), vet ej om dessa fyra har den funktionaliteten, men jag vill iaf slippa bära med mig ytterligare en laddare.
Vridbar skärm
Kunna styras via mobilen (app)
Kunna ladda upp bilder till sociala medier (via mobiltelefon)
Minst 20x optisk zoom

Vilken av kamerorna tycker ni då är bäst?
Eller rekommenderar ni någon helt annan kamera (kompaktmodell)?

Tack på förhand
 

horvendile

Aktiv medlem
Minst 20x optisk zoom
Är du säker på att det är jätteviktigt för dig med så mycket zoom? Att jag frågar är för att du också vill fota i dåligt ljus, och ett objektiv som släpper in mycket ljus (bra i mörker) står vanligen i motsatsförhållande till ett objektiv som har mycket zoom.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Välj bort sådana som inte kan fotografere i RAW. RAW ger dig större slarvmarginal eftersom möjligheterna att rädda en felexponerad bild i efterhand blir större.
Helst ska du kunna lagra bilder både i RAW och JPEG samtidigt när du tar en bild. Då kan du direkt ladda upp de JPEG bilder som blir bra på sociala media, och kanske fixa till de som blev mindre bra i efterhand på datorn.

Välj bort sådana som inte har en elektronisk sökare som du sätter till ögat. Detta gör det enklare att se vad du gör om du fotograferar utomhus i starkt solsken. I och med att du håller kameran närmare kroppen och kan stödja kameran mot huvudet minskar du även risken för skakningsoskärpa.

Med dessa båda kriterier går Canon kameran bort då den inte uppfyller något av dem.

Många kompaktkameror har väldigt uselt batteriliv så det kan vara värt att kolla upp (googla på kameramodell CIPA battery life). Oavsett batteritid köp några extra batterier att ha i reserv
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag håller inte med Uno om råformat. De kameror som listas har alla väldigt små sensorer (är väl 1/2,3" pyttesensorer). Det finns ytterst lite marginal att efterarbeta filerna utan att de förstörs i brus. Kamerans mjukvara brukar göra ett hyfsad jobb åt att maximera det som går. Glöm att lätta upp skuggor mm. Skall man pilla med filerna skulle jag hålla mig till kompakter med 1" sensorer eller större (t ex Sony RX10/RX100 serien, Panasonic LX 15 eller LX100/200 eller FZ1000/2000 eller Canon G7X eller G9X serien eller G3 eller G5).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag håller inte med Uno om råformat. De kameror som listas har alla väldigt små sensorer (är väl 1/2,3" pyttesensorer). Det finns ytterst lite marginal att efterarbeta filerna utan att de förstörs i brus. Kamerans mjukvara brukar göra ett hyfsad jobb åt att maximera det som går. Glöm att lätta upp skuggor mm. Skall man pilla med filerna skulle jag hålla mig till kompakter med 1" sensorer eller större (t ex Sony RX10/RX100 serien, Panasonic LX 15 eller LX100/200 eller FZ1000/2000 eller Canon G7X eller G9X serien eller G3 eller G5).
Har du tillgång till all data kameran samlat in har du alltid bättre chans att rätta något även om du har rätt i att möjligheten blir mindre för små sensorer.

Den logiska slutsatsen av detta är: Välj kameror med större sensor.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Skall man pilla med filerna skulle jag hålla mig till kompakter med 1" sensorer eller större (t ex Sony RX10/RX100 serien, Panasonic LX 15 eller LX100/200 eller FZ1000/2000 eller Canon G7X eller G9X serien eller G3 eller G5).
Jag rekommenderar tveklöst min kompakt, en Canon G1x MkIII - jag lär ju inte få några andras samtycke, då det ser ut som om jag är nästan den ende här på Fs som har den.

Enligt min mening har den allt jag kan önska av en kompaktkamera som man kan ha i jackfickan när man är ute på resa, kolla bara in dess STORA sensor. Zoomomfånget kan tyckas vara lite kort, 24-70 mm omräknat till småbild, men suverän bildkvalitet i hela intervallet.

Jag köpte min (ny) på eBay från ett franskt företag, för ca 790 Euro - betydligt billigare än vad svensk fotohandlare säljer den för.

Jag kommer att vara på resa i sydtyskland två veckor i september, och för digitalt foto blir den det enda jag tar med mig på resan, trots att jag har en rätt omfattande Canon systemkamerautrustning att välja bland!

Läs på lite om G1x-Mk3-alternativet till kompaktkamera - den är oslagbar enligt min mening!
mvh
/B
Ps Jag har erfarenhet av både den första Mk1 och Mk2 versionerna av G1x, trean är en helt ny kamera!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag rekommenderar tveklöst min kompakt, en Canon G1x MkIII - jag lär ju inte få några andras samtycke, då det ser ut som om jag är nästan den ende här på Fs som har den.

Enligt min mening har den allt jag kan önska av en kompaktkamera som man kan ha i jackfickan när man är ute på resa, kolla bara in dess STORA sensor. Zoomomfånget kan tyckas vara lite kort, 24-70 mm omräknat till småbild, men suverän bildkvalitet i hela intervallet.
Det beror ju på vad man vill uppnå, men kruxet med G1 X Mk3 är ju att objektivets ljusstyrka äter upp en del av poängen med den större sensorn kontra G5 X som har ungefär samma form och lite längre zoom.
 
ANNONS