Annons

Utskriftsformat för digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Nu har jag tagit några bilder med min nya Fuji 6800Z som jag vill skriva ut på papper. Jag har ännu inte köpt någon skrivare (funderar på Epson 950) så jag ska börja med Fotoaffärens utskrift av digitala bildr. De skriver ut i 10 x 15 format eller större men i de proportionerna tror jag. Hur gör man då? Skär man bort delar av bilden så den passar? Eller skär man som man tycker blir bra och så skriver maskinen ut efter att skala om så det blir vit kant eller klipper den bort delar av bilden? De flesta bilderna har jag tagit med 2048 x 1536.
 

hick

Medlem
Det beror på vilken fotoaffär du går till, bäst är om du låter bilderna vara som dom är då riskerar du inte att förlora så mycket av bilden.

Om du endå vill beskära bilden glöm då inte att tala om det när du lämnar in bilden så du får ut den i rätt propotioner.

Där jag jobbar har vi som standard "fit in" det vill säga att hela pappret på ett 10X15 blir uppfyllt så är orginalet 10X17 så försvinner det 2 cm. I stort sett alla digitala kameror har ett format som är väldigt probortions likt 10X15 så låter man bilden vara så blir det nästan aldrig några problem. Vilken upplösning du tar bilderna med påverkar kvaliten på bilden vi utskriften inte om bilden blir 10X15 eller något annan storlek, det bestämer du när du lämnar in bilden eller skriver ut den hemma.
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Ett 24x36 negativ/dia har ett sidförhållande 1,0 till 1,5. En digitalkamera har 1,0 till 1,33333333 nästan lika men inte exakt. En vanlig 10x15 kopia är i verkliheten 10,2x15,2 cm En digital utskrift blir då 11,4x15,2 cm. Nu kan man ofta välja dynamisk längd, "fit paper" eller "no scaling" Väljer du dynamisk längd får du en kopia i storlek 11,4x15,2. Fit paper får du en bild som är hoptryck på höjden till 10,2x15,2. Väljer du no scaling blir det en kopia i formatet 10,2x15,2 men med vit kant på längden (10,2x13,6)
 

dsmannen

Aktiv medlem
lite enklare sagt har en "vanlig" kamera och en digital systemkamera sidförhållandet 3:2 (36x24mm), medan en "vanlig" kompakt digitalkamera precis som en vanlig tv har sidförhållandet 4:3

Förklaras självklart av att bilderna från "vanliga" digitala kompaktkameror ska passa på bildskärmen i 4:3 format utan att behöva beskäras. T.ex. 800x600, 1024x768, 1280x960, 1600x1200.
 
ANNONS