Annons

NU vs DÅ på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lugnare måhända, men också mycket lägre aktivitetsnivå. Finns det någon statistik, Magnus? Det hade varit kul att se kurvor 2001-2018 över antal medlemmar, antal foruminlägg, antal uppladdade bilder och antal bildkommentarer..
Jag har ingen statistik tillgänglig, men Christer Lindh har kollat på det och aktiviteten på forumet har minskat. Vi har ju fått konkurrens av Facebook med flera och foto är inte lika hett som för 10-15 år sedan då digitaltekniken väckte mångas intresse och engagemang.

Men forumet är ju inte allt på FS. Bloggarna har tillkommit och har en hel del trafik och aktivitet. Det har skapats en trevlig bloggkultur. Fram till och med 2010 fanns det inte så mycket redaktionellt material på Fotosidan. Idag har det publicerats mer än 7300 artiklar på förstasidan och dessa står för en stor del av trafiken och det kommenteras friskt.


Vad gäller saknade medlemmar så vill jag lägga till Mipert, Estethia och Calle Slättengren. De delade frikostigt med sig av sina fotokunskaper och erfarenheter.
Calle Slättengren är fortfarande aktiv, men inte på samma sätt. Han har hoppat in den del som sommarvikarie på redaktionen och han kommer med många nyhetstips. Han läser mycket och kommenterar ibland. Calle snackar gärna storformat, melllanformat och direkbildskameror :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag känner fortfarande tacksamhet mot Joakim Bengtsson som hjälpte mig reda ut begreppen och förstå sammanhangen (tror jag i alla fall) mellan processor-RAM-hårddisk-grafikkort-mjukvara. Så att min dator fungerar bra både för stillbilder och videoredigering. För 5 år sedan..
Joakim dyker upp ibland i forumet och delar med sig av sin kunskap. Han hjälper även redaktionen en del när det gäller sensorutveckling och andra djupa fototekniska frågor.
 

acke

Avslutat medlemskap
Javisst, utvecklingen av sociala medier spelar naturligtvis en stor roll. Mycket av den tid som jag för >10 år sedan spenderade på FS lägger jag nu i olika fotogrupper på FB.
En annan bidragande orsak till forumens nedgång, tror jag, är att funktionaliteten och gränssnittet uppfattas som gammalt.

Hur är det med portfolios på FS, finns den funktionen kvar och används den flitigt?

Jag har ingen statistik tillgänglig, men Christer Lindh har kollat på det och aktiviteten på forumet har minskat. Vi har ju fått konkurrens av Facebook med flera och foto är inte lika hett som för 10-15 år sedan då digitaltekniken väckte mångas intresse och engagemang.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Några jag minns men kan vara så att minnet sviker.


Mipert ( svarade på mycket om färghantering )

D7D ( osäker på namnet syftade på en minoltakamera ifrån typ 2001 ) bytte väl senare till sagan, svarade på allt. Men har för mig att det blev tyst efter sågning ifrån en medlem som jag inte vet namnet på men var ifrån Malmö/ Skåne och svarade mycket på sensor och gjorde massa tester.

jesper någonting svarade på mycket frågor om kameror, minns ej smeknamnet.

Areklint startade eget forum naturfoto var väl en av de stora försvararna till Terje innan allt blev avslöjat?

Eshtehita var välkokt aktiv i photoshoptrådarna.


CalleS, var också aktiv men kan inte minnas vad.


EdwardH, kom med massa inlägg och frågor.

Carro,? Ung tjej var nog fest aktiv på IRC
 

iSolen.se

Guest
...foto är inte lika hett som för 10-15 år sedan då digitaltekniken väckte mångas intresse och engagemang.

Men forumet är ju inte allt på FS. Bloggarna har tillkommit och har en hel del trafik och aktivitet. Det har skapats en trevlig bloggkultur. Fram till och med 2010...
Jag upplever foto som hetare än någonsin. Det produceras och konsumeras mycket mer bilder än tex 2010, och av mycket bredare grupper.

"Alla är fotografer" har aldrig varit så sant.

Så var har alla tagit vägen? Instagram och Facebook vad det gäller bilder och Facebookgrupper vad det gäller diskussioner. Många smala grupper som tex Gatufoto, Drönare, kameramodeller etc istället för fotosidans trådbaserade forum.
 

iSolen.se

Guest
Javisst, utvecklingen av sociala medier spelar naturligtvis en stor roll. Mycket av den tid som jag för >10 år sedan spenderade på FS lägger jag nu i olika fotogrupper på FB.
En annan bidragande orsak till forumens nedgång, tror jag, är att funktionaliteten och gränssnittet uppfattas som gammalt.

Hur är det med portfolios på FS, finns den funktionen kvar och används den flitigt?
Det är många saker som borde hottas upp stort som smått. Tex att mailen innehåller forumkommentarer istället för bara en länk. Artiklarnas kommentarfunktion fungerar dåligt. Jag upptäcker ofta att jag missat intressanta artikelkommentarer. Varför inte bara använda forumfunktionen? Grupper borde vara mer som FB. Förstasidan visar bara några få forumtrådar och bara i en smal spalt trots att många nästan bara tittar där. Fler följa och lajkfunktioner vore skoj.

Klistra in bilder i forumtextfälten har funnits i chatt, FB, och andra klienter rätt länge nu. Är det inte dags att FS inför samma sak? Det skulle liva upp.

Var är video?
 

larsborg

Aktiv medlem
Så var har alla tagit vägen?
.
Troligen bl.a. till DPReview, så är det för mig i alla fall.
De har en mycket större bredd, även i sitt forum, samt större resurser,
än vad FS nu kan erbjuda.
Deras tester av optik/kamerahus är i en egen hög klass för sig,
ofta strax efter en lansering, då en första koll,
- senare en fullständig genomgång, med både positiva och negativa omdömen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Men man blir väl inte av stängd bara sådär?

Fotosidans adminer kanske vet?
Jag tror att det handlade om extremt många foruminlägg som (ofta) var tomma på innehåll. Syftet var inte att utbyta kunskap, syftet var att synas så mycket som möjligt.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jesper någonting svarade på mycket frågor om kameror, minns ej smeknamnet.
Ja, och han var forumvärd och gjorde en del tester åt Fotosidan. Men han tappade intresset och fick större intresse för dykning istället.

CalleS, var också aktiv men kan inte minnas vad.
Som jag skrev lite tidigare är han fortfarande aktiv och hjälper redaktionen en del. Han hade nog svarat här om han inte varit bortrest på semester
 

Terje H

Aktiv medlem
Några av de som var aktiva medlemmar under de första åren har jag fortfarande kontakt med (bland annat som vänner på Facebook), men inte många av dessa är aktiva på Fotosidan idag.

En vanlig kommentar är att aktiviteten blivit lägre, bilderna får generellt mindre kommentarer - och att det är för mycket fokus på prylar (i bland annat forumen). Några tröttnade också och hittade andra fora.

Håller med om prylfokuseringen, men detta fanns även under de första åren. Däremot saknas alltmer de alternativa diskussionerna (som Ackelid nämner) som en motvikt. Det känns som de flesta som idag är dagligen aktiva i forumen är mer fokuserade på prylarna. Jag har svårt idag att hitta trådar i forumen som är intressanta att skriva i.

Däremot har bildkommentarerna vad jag kan se minskat rätt så rejält. Dessutom har den redaktionella delen utvecklats, även om det finns vissa områden som fortfarande är klart underrepresenterade (som info om fotoutställningar, fotoböcker och liknande). Dessutom är det sällan längre reportage om fotofestivaler (alltså inte de mer prylinriktade fotomässorna). Jag saknar alltså mer bildinriktade/konstinriktade journalister i redaktionen.

Positivt att bloggarna utvecklats, men det saknas mer skrivande fotografer där. Blir många blogginlägg med enbart bilder. Inget fel i sig - men jag saknar debatter/infall/provokationer, lite mer krönikor.

/Terje
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Herr Risedal ligger inte bra till på avstängslistan kan jag tänka mig.
Varför det? Han var väl den som hade mycket kunskaper och gjorde tester och delade med sig. Minns Nikon D70 tråden var mycket intressant läsning som han bidrog med sen vet jag inte om han alltid hade 100% rätt men det är väl ingen anledning att stänga av någon.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför det? Han var väl den som hade mycket kunskaper och gjorde tester och delade med sig. Minns Nikon D70 tråden var mycket intressant läsning som han bidrog med sen vet jag inte om han alltid hade 100% rätt men det är väl ingen anledning att stänga av någon.
För att han gjorde annat än det du skriver förstås. Därmed tycker jag att det kan vara bra. Det är inte en meningsfull diskussion. Vill han återvända så får han själv försöka övertyga redaktionen.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
För att han gjorde annat än det du skriver förstås. Därmed tycker jag att det kan vara bra. Det är inte en meningsfull diskussion. Vill han återvända så får han själv försöka övertyga redaktionen.
Om en person blir avstängd som kritsiserar utrustning ( kanske till och med fotosidans annonsörer) och diskutera mot adminer och sedan blir personer helt plötsligt avstäng, då kan man väl tolka det som att fotosidan inte vill ha "fel" åsikter om man ska vara konspiratorsik.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om en person blir avstängd som kritsiserar utrustning ( kanske till och med fotosidans annonsörer) och diskutera mot adminer och sedan blir personer helt plötsligt avstäng, då kan man väl tolka det som att fotosidan inte vill ha "fel" åsikter om man ska vara konspiratorsik.
Problemet är ju att du sitter och tolkar utan att ha en susning om varför han blev avstängd. Och eftersom du ändå har bestämt dig för en konspiratorisk teori så kommer du ändå inte att tro på andra mer med sanningen överensstämmande förklaringar, för det fall att de framläggs. Det ligger nämligen i sakens natur, eftersom utgångspunkten i den sortens teorier är att de som stängt av, eller på annat vis delar deras uppfattning, ljuger för att försvara den ondskefulla agendan de företräder.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Några tankar:

*Fotosidan har fått mer konkuerns ifrån facebook coh utländska sidor.
*Fotosidan har inte utvecklats och känns lite omodern. Sidan har väkl i princip sett lika dan ut i 15 år upplever jag det. Men klart att det är säkert mycket som ändrats som man glömt bort osv. Men jämför facebook hur den såg ut 2004 mot idag och jämför fotosidan 2004 mot i dag så tycker jag det hänt mycket mindre här.
* Personligen så upplever jag det som att det är väldigt mycket fågelfotografer och sportfotografer äldre herrar här. Det upplevs inte så att det är 20-åriga hipsters. Klart att det finns alla typer men, tester, forum, design, annonser, artiklar gör att man känner att den är till för en typ av kategori personer. lite samma som att åka ut till en lokal fotoklubb. Men detta borde väl fotosidans adminer kunna plocka fram statistik på. Vilka ålder, platser, kön osv som är mest aktiva i forumet, läser mest artiklar , klickar på mest annonser osv osv...
 
ANNONS