Annons

Går det bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Jag fick ett trasigt objektiv.
Men tydligen så ids man inte vira in sakerna i bubbelplasten utan ner med grejerna och plasten ovanpå, hade jag packat så dåligt när jag jobbade på postorder så hade jag fått sparken.
Det går utför med det här landet i allt snabbare takt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det gör det inte. Sverige har aldrig varit så välmående som nu. Visst finns det problem som bör åtgärdas, men Sverige är just nu ett mycket bättre land än för 40-50 år sen.

På den tiden fanns det t.ex. inga autofokusobjektiv att köpa. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Nej, det gör det inte. Sverige har aldrig varit så välmående som nu. Visst finns det problem som bör åtgärdas, men Sverige är just nu ett mycket bättre land än för 40-50 år sen.

På den tiden fanns det t.ex. inga autofokusobjektiv att köpa. :)
Fast gällande AF-objektiven så är det nog mer att tacka för utvecklingen i Japan än här (sedan har vi ju varit duktiga på en massa annat i Sverige). 😃
 

PMD

Aktiv medlem
Eller teknikutveckling i Tyskland. Leitz patenterade en hel del autofokusteknik på 1960- och 1970-talen. :)

Hursomhelst så kan vi köpa välpaketerade AF-objektiv på postorder till överkomliga priser i Sverige numera, vilket jag tycker är ett framsteg och inte en utförsbacke.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det går utför med det här landet i allt snabbare takt.
Någon sorts skämt i stil med att ”det var bättre förr”?

När det gäller postorder:
Igår (röd dag) beställde jag en stol från Widforss, i eftermiddag kan jag hämta den i en box på stationen.
När någonsin har postorder varit smidigare och bättre?
 

Photocon

Aktiv medlem
Med minusränta under långvarig högkonjunktur, världens högsta skatter och tungt belånade privatpersoner och kommuner... Nu vill regeringen höja skatterna ytterligare också.
Jovisst, men vad fasiken ska de göra istället när de flesta vill att allt (skola, vård/omsorg plus en hel drös andra allmänna tjänster) helst inte ska kosta något alls samtidigt som man helst vill undvika skatt.

Aldrig förr har så många haft råd att köpa exempelvis exklusiv fotoutrustning och dyra bilar och boenden.

Nämn helst ett konstruktivt alternativ hur problemet med växande vårdköer ska lösas. Men jag håller med om att nollräntan ställer till problem för personer som inte tänker efter. När räntehöjningarna väl kommer blir det inte kul för många.

Frågan är väl dock HUR våra gemensamma medel (skatter) bäst hanteras. Ogenomtänkta skattepaket i dåligt emballage hjälper förvisso ingen.

Men jag tycker vi har det bra i Sverige och de flesta har ingen anledning att klaga. Förutom att de som inte tillhör "de flesta" eller är ohemult rika har det mycket dåligt ställt.

På 80-talet när de första riktiga AF-objektiven gick att köpa här i landet var fördelningen mer jämlik.
 

martinot

Aktiv medlem
Eller teknikutveckling i Tyskland. Leitz patenterade en hel del autofokusteknik på 1960- och 1970-talen. :)

Hursomhelst så kan vi köpa välpaketerade AF-objektiv på postorder till överkomliga priser i Sverige numera, vilket jag tycker är ett framsteg och inte en utförsbacke.
Det är ett framsteg. Men inget direkt svenskt sådant.

Snarare globalt sådant då man kan köpa det i stort sätt de flesta länder.
 

martinot

Aktiv medlem
Aldrig förr har så många haft råd att köpa exempelvis exklusiv fotoutrustning och dyra bilar och boenden.
Nja. Det är inte helt korrekt.

Det var faktiskt mer prisvärt och fler som hade råd med det för fem år sedan (om vi skall hålla oss specifikt till Sverige).

Sedan dess har vi tappat nästan 20% i köpkraft tack vare vår numera lågt värderade valuta. Som förutom ränteläget, i sin tur beror på ett minskat förtroende hos marknaden för vår allt mer försämrade ekonomi i Sverige (samt inbakat med hur marknaden även ser på våra framtida ekonomiska utsikter).
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan dess har vi tappat nästan 20% i köpkraft tack vare vår numera lågt värderade valuta. Som förutom ränteläget, i sin tur beror på ett minskat förtroende hos marknaden för vår allt mer försämrade ekonomi i Sverige (samt inbakat med hur marknaden även ser på våra framtida ekonomiska utsikter).
BNP är inte det enda måttet på ett lands ekonomiska utveckling, men det är ett som används rätt ofta. Sverige BNP-utveckling under de senaste åren tycker jag inte ser så värst dålig ut.

Att det går utför med Sverige i allt snabbare takt tycker jag inte att man kan utläsa av BNP-siffrorna.

Men postorderbutikerna har tydligen inte råd med ordentlig emballage numera, vilket tydligen är en viktigare indikator. :)
 

martinot

Aktiv medlem
BNP är inte det enda måttet på ett lands ekonomiska utveckling, men det är ett som används rätt ofta. Sverige BNP-utveckling under de senaste åren tycker jag inte ser så värst dålig ut.

Att det går utför med Sverige i allt snabbare takt tycker jag inte att man kan utläsa av BNP-siffrorna.

Men postorderbutikerna har tydligen inte råd med ordentlig emballage numera, vilket tydligen är en viktigare indikator. :)
Sverige har halkat ner rätt kraftigt gällande BNP, och för 2019 och 2020 så spår ekonomerna inom EU att Sverige kommer att hamna i den absoluta bottenligan.

Bottenligan kommer enligt ekonomernas prognoser bestå av Italien, Tyskland och sedan Sverige/Storbritannien på en delad tredjeplats (räknat från botten och uppåt).

https://www.di.se/nyheter/eu-kommissionens-dystra-prognos-sverige-i-botten/

https://www.europaportalen.se/2019/02/sverige-kan-fa-tredje-lagsta-tillvaxten-i-eu

Dock så är detta endast en prognos än så långt, och vi får vänta ett par månader innan vi har de verkliga siffrorna för 2019:års BNP. EU spår som sagt låga 1,3% för Sverige, medans jag sett andra ekonomer som spått så lite som ca 1% för Sverige (för både 2019 respektive 2020).

Oavsett vad vi exakt hamnar på (då osäkerheten som sagt är rätt stor i dessa prognoser) så ser tillväxten tyvärr extremt dyster ut för länderna i bottenligan (Sverige, Tyskland, Italien, UK). För då skall vi ändå komma ihåg att detta är jämfört med Europa, som i sig självt generellt och totalt också haft en rätt svag ekonomisk utveckling de senaste 4-5 åren.
 

Bilagor

Abe Normal

Aktiv medlem
Måste bara få kommentera sammanställningen om EU:s ekonomiska utveckling. Man kan läsa statistik som fan läser bibeln. Titta på vilka länder som ligger i botten av prognosen och ställ dem mot Malta, Rumänien och Bulgarien som ligger i topp. Då förstår alla att det är andra faktorer som spelar in än att tex Rumänien och Bulgarien är Europas nya stjärnekonomier. Skulle vara kul och se hur mycket bidrag dessa länder får från Bryssel som sedan smörjer deras ekonomier och därmed ger en bättre ekonomisk utveckling.

Bedömningen nu är att vi går in i en period av ekonomisk avmattning och då drabbas de mest utvecklade länderna som är mer exportberoende, som tex Tyskland och även Sverige.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Men postorderbutikerna har tydligen inte råd med ordentlig emballage numera, vilket tydligen är en viktigare indikator. :)
Det var en ganska långt dragen generalisering från det enda fallet vi känner till - trådstartens paket som vi inte ens känner till vilket företag det rör sig om.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var en ganska långt dragen generalisering från det enda fallet vi känner till - trådstartens paket som vi inte ens känner till vilket företag det rör sig om.
Inte en längre dragen generalisering än det inlägg som påstod att det går utför med Sverige i allt snabbare takt. Det du nu kommenterade var förstås en gliring mot det.
 
ANNONS