Annons

Spegellös ff med hss, blixtbajonett,focus peaking

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en spegellös fullformatskamera med focus peaking för användning med vintagegluggar.

Önskemål
- focus peaking i sökaren
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett
- åtkomst till iso/slutartid/bländare via fysiska knappar och drev dvs ej enbart via meny

IBIS är inte ett krav för min del.

Har ni bra tips på något hyfsat billigt?

Märke spelat ingen större roll då jag bara har en nikonglugg just nu.
 

Falumas

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en spegellös fullformatskamera med focus peaking för användning med vintagegluggar.

Önskemål
- focus peaking i sökaren
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett
- åtkomst till iso/slutartid/bländare via fysiska knappar och drev dvs ej enbart via meny

IBIS är inte ett krav för min del.

Har ni bra tips på något hyfsat billigt?

Märke spelat ingen större roll då jag bara har en nikonglugg just nu.
Nikon Z6 är ett alternativ som uppfyller dina krav
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en spegellös fullformatskamera med focus peaking för användning med vintagegluggar.

Önskemål
- focus peaking i sökaren
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett
- åtkomst till iso/slutartid/bländare via fysiska knappar och drev dvs ej enbart via meny

IBIS är inte ett krav för min del.

Har ni bra tips på något hyfsat billigt?

Märke spelat ingen större roll då jag bara har en nikonglugg just nu.
Nikon Z6 som tidigare nämnts fyller dina krav men om priset är en stor faktor så borde även Sony A7 II funka. Ingen dedikerad ISO-knapp vad jag vet men de programmerbara knapparna bör funka.
Däremot vet jag inte hur dess AF står sig idag.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nikon Z6 som tidigare nämnts fyller dina krav men om priset är en stor faktor så borde även Sony A7 II funka. Ingen dedikerad ISO-knapp vad jag vet men de programmerbara knapparna bör funka.
Däremot vet jag inte hur dess AF står sig idag.
AF borde inte ha någon större betydelse eftersom kameran skulle användas med vintagegluggar om jag förstod frågeställaren rätt.

ISO ställs som förval genom att högerklicka på kontrollhjulet och sedan vrida fram önskat värde.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Hm, med adapter med inbyggd fokushelicoid då.

Till vilka kameror finns detta och för vilka objektiv? Jag har läst om någon adapter för Leicaobjektiv till Sony men det finns kanske till andra objektiv/kamerakombinationer också? Eller vintageobjektiv kanske också innebär objektiv med AF från 1985 och framåt? Jag drog, kanske den förhastade, slutsatsen att det handlade om manuellt fokuserade objektiv eftersom focuspeaking var viktig (som iof också kan användas för AF-objektiv).
 

Falumas

Aktiv medlem
På Z6 är det knapp+hjul eller om man kör af på z-objektiv kan man ställa om så fokusringen på objektivet ställer ISO istället för fokus.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en spegellös fullformatskamera med focus peaking för användning med vintagegluggar.

Önskemål
- focus peaking i sökaren
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett
- åtkomst till iso/slutartid/bländare via fysiska knappar och drev dvs ej enbart via meny

IBIS är inte ett krav för min del.

Har ni bra tips på något hyfsat billigt?

Märke spelat ingen större roll då jag bara har en nikonglugg just nu.
Man får inte bra AF med de flesta vintage gluggar. Man får för det oftast ingen autofokus alls.
Jag har både en adapter för Leica R-gluggar. Har 2 objektiv som var legendariska på 70-80 talet. Numera mediokra och jämfört med Fujis nya objektiv mycket sämre.
Har sedan den mest avancerade adaptern Fringer med EF till Fuji och en stor samling L-Objektiv. Här fungerar allt i princip som om det var Fuji objektiv. Det finns autofokus, bländarstyrning och all metadata dyker upp i raw-programmet.

För AF-S fungerar det någorlunda men med stor skillnad för olika objektiv. Man kan få försöka sätta fokus 3-5 gånger innan skärpan ser ut att sitta korrekt.

AF-C är en katastrof. Det går knappt att få en snigel skarp.

Att köpa en dyr kamera och sedan använda adapter är sällan en god idé. Jämfört med objektiv gjorda för respektive kamera blir det väldigt mycket sämre.
Samma objektiv på min Canon kamera fungerar mycket bättre. Även mina senaste objektiv fungerar klart sämre med adapter på mina Fuji kameror än på Canon.

Så visst kan man skjuta med vintage objektiv på en bra kamera. Fast inte kommer de utnyttja kamerans potential.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Nikon Z6

Jag köpte en Z6 för några månader sedan. Använder den till 90% med Nikkor-objektiv från 1970–1980. För mig är af m.a.o. i stort sett ointressant. Att sätta fokus manuellt med Z6 är hur enkelt som helst – fokuspeaking + inzoomning med af-on-knappen. Kör helmanuellt läge med histogram i sökaren = exponeringen sitter exakt. Z6 --> logiskt menysystem, enkel att använda, ergonomiskt perfekt (för mig), robust.

Det lilla jag använt Z6 med af – med 105 macro – har det inte varit några problem.

Bildexempel hittar du här: https://www.sawantphotography.com/post/uppsala-shot-through-a-classic-lens

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

Third eye

Aktiv medlem
Om det är budget som gäller så borde Sony A7 ii kunna funka fint, settings på egna knappar och vred. HSS och 1/8000 sek.
Nu vet jag inte hur autofocus funkar på vintagegluggar men den är lite seg på metabones-adapterade EF-objektiv vilket var anledningen till att tjejen sålde sin medans jag behöll min A7iii som funkar mycket bättre.

Nytt hus kostar 10,995 och begagnat kryper de ner till 5000 ibland.
För den pengen bör det vara riktigt kompetent kamera.
 

Falumas

Aktiv medlem
A7 är säkerligen inget dåligt alternativ, men som det ser ut är TS nikonfotograf, så en Z6 borde vara ett bättre alternativ
 

pdahlen

Aktiv medlem
Inga problem med Z6 och high speed synk? Gamla CLS fungerar väl inte med Z6? finns det tredjeparts lösningar med sändare mottagare så man också får TTL och HSS och allt på tre bokstäver att fungera med Z6?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inga problem med Z6 och high speed synk? Gamla CLS fungerar väl inte med Z6? finns det tredjeparts lösningar med sändare mottagare så man också får TTL och HSS och allt på tre bokstäver att fungera med Z6?
Jag förstår inte var du har fått det ifrån?
https://onlinemanual.nikonimglib.com/z7_z6/en/14_technical_notes_02.html

Sedan kan man förstås inte fälla upp en inbyggd blixt, men det finns det ett antal spegelreflexer som saknar också. Kompatibliteten för tredjepartsprylar får förstås undersökas separat.
 

pdahlen

Aktiv medlem

Falumas

Aktiv medlem
Jag körde lite blixt här om dagen, fungerar som hos d4/5. Saknade den inbyggda blixten, som jag på d800 använde för att styra min sb800. Så jag fick lov att montera sb800 på kameran, men då gick allt bra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag körde lite blixt här om dagen, fungerar som hos d4/5. Saknade den inbyggda blixten, som jag på d800 använde för att styra min sb800. Så jag fick lov att montera sb800 på kameran, men då gick allt bra.
Så man kan inte styra sin SB600 via CLS från kameran? Måste man ha en SU800 eller blixt som kan styra en extern blixt :(
 

Falumas

Aktiv medlem
Så man kan inte styra sin SB600 via CLS från kameran? Måste man ha en SU800 eller blixt som kan styra en extern blixt :(
Z6/7 D3/4/5 saknar alla inbyggd blixt och kräver andra lösningar för fjärrstyrning. För mig var styrningen med D800:ans inbyggda blixt väldigt praktisk.

Du behöver inte specifikt ha en SU800, SB800/900 och några till kan också styra andra blixtar. Men något behöver du ha i blixtskon på kameran som kan styra andra blixtar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Z6/7 D3/4/5 saknar alla inbyggd blixt och kräver andra lösningar för fjärrstyrning. För mig var styrningen med D800:ans inbyggda blixt väldigt praktisk.

Du behöver inte specifikt ha en SU800, SB800/900 och några till kan också styra andra blixtar. Men något behöver du ha i blixtskon på kameran som kan styra andra blixtar.
Även D500 och D850 saknar inbyggd blixt, liksom nyligen presenterade D780. Detta är dock bara just ett uttryck för avsaknad av inbyggd blixt och inte huruvida kameran fungerar med CLS. Det finns ju även kameror som har inbyggd blixt, men saknar fjärrstyrningsfunktionen via densamma. Nikon 1 hade däremot ett eget påhitt med egen blixtsko, så inga av de vanliga blixtarna passade.

Blixtar som kan styra i CLS är SB-500, 700, 800, 900, 910 och 5000.

Något som väl däremot inte fungerar med Z-kamerorna på grund av fokussystemet är AF-hjälpbelysningen i de blixtar som har det. På SB-500 kan man kanske ta lite hjälp av LED-belysningsfunktionen.
 

cardazio

Aktiv medlem
Klämde och kände på en del idag och för att förtydliga är jag ute efter bra af på systemets egna objektiv då alla äldre objektiv är helt manuella i mitt fall.

Testade sikt a7iii men utrymmet mellan fingrarna och objektivet var för litet (skaver). Canon hade bra hus, men af är inget vidare.

Tittade även på z6, lumix s1 samt z50 för jag gillade ergonomin och storleken hos z50, men som tyvärr är en dx.

Har jag sett det som är värt att ha då tro?

Jag funderar på att köpa en z50 begagnat att övervintra med till det kommer fler alternativ annars tror jag.

Jag kör godox xpro trigger, så en blixtsko är det som krävs för min del.
 
ANNONS