Annons

Bländarfråga nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersW82

Medlem
Jag har precis köpt en Pentax K-1 MII och ska köpa nytt objektiv. Jag har fått ögonen på ett Pentax 150-450 4,5-5,6.
Min fråga är om 5,6 verkligen duger till riktigt schyssta djurbilder? Eller läser jag mig blind på låga bländartal.
Är det nån som har erfarenhet av det eller liknande objektiv?
Alternativet är ett 70-200 2,8. Är det ett bättre alternativ?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Låter i mina ögon ändå relativt ljusstarkt. Det vanligaste för tele under 50000:- ligger på 5,6-6,3, mitt eget 200-500 har f/5,6. Hur detta objektiv är i övrigt vet jag inte men ljusstyrkan känns ändå ganska normal. 70-200/2,8 är troligen för kort för djur om det inte är elefanter och liknade.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer med föregående. Om man inte kan tänka sig att lägga ut 50.000kr och uppåt och vill ha mer än 300mm får man leva med f/5,6 på teleändan. Förmodligen blir 200mm för kort. En 70-200 zoom kan möjligen klara av en 1,4x TC skärpemässigt för 280/4 men 2x sänker ljusstyrkan till f/5,6 ändå vid 400mm och skärpan blir inte så bra. Så för en vettig budget är nog Pentax 150-450 det bästa valet.
 

Måns H

Aktiv medlem
Bra enligt Pentaxforums Staff Review

Hej! Har du kollat på Pentaxforums? Jag uppfattar deras Staff Reviews som seriösa, det räcker inte med att det står Pentax på produkten för att få bra omdömen.

(Om man letar lite på sajten finns ju också Lens Finder tool, där kan man spana efter i princip alla Pentax objektiv. Och det går också att hitta läsaromdömen om tredjepartsfabrikat.)

https://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-hd-d-fa-150-450mm-f45-f56/introduction.html
 
ANNONS