Annons

Fokuspunkt d7500

Produkter
(logga in för att koppla)

Le_sabre

Medlem
Hm känns som om man gjorde ett dumt köp där. Man lär väl inte få lämna tillbaka heller antar jag.
Var ju inne på ett 24-70 och sen köpa till ett tele, men han i butiken rekommenderade denna å att den skulle vara bra och skarp. Jag hade tänkt ha den till landskap och djurfoto.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hm känns som om man gjorde ett dumt köp där. Man lär väl inte få lämna tillbaka heller antar jag.
Var ju inne på ett 24-70 och sen köpa till ett tele, men han i butiken rekommenderade denna å att den skulle vara bra och skarp. Jag hade tänkt ha den till landskap och djurfoto.
Har du köpt den i en affär så borde det vara möjligt att lämna tillbaka den tycker jag. Du kan ju prova den under helgen och se vad du tycker. Kanske kan de användas som en allround eller som tele?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har du köpt den i en affär så borde det vara möjligt att lämna tillbaka den tycker jag. [...]
Ja det kan man tycka. Och oftast går det. Men butiken har ingen skyldighet att erbjuda varken öppet köp eller bytesrätt.
Vi får väl hoppas att det går att byta om det blir aktuellt efter helgens tester.

Köp på distans har alltid en lagstadgad ångerrätt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja det kan man tycka. Och oftast går det. Men butiken har ingen skyldighet att erbjuda varken öppet köp eller bytesrätt.
Vi får väl hoppas att det går att byta om det blir aktuellt efter helgens tester.

Köp på distans har alltid en lagstadgad ångerrätt.
Eftersom den blev rekommenderad av säljaren i butiken, så tycker jag det stärker möjligheterna att få lämna tillbaka den om man nu inte är nöjd.

Vad som är bästa rekommendation till en D750 beror ju på vad du har för budget. Själv klarade jag mig i flera år med ett Nikon 28/1,8, ett Tamron 90/2:8 makro samt ett Tamron 150-600 tele som nu är bytt till ett Nikon 200-500.

Om jag skulle göra ett köp idag så skulle det bli ett begagnat nikon 28/1,8 samt ett Tamron 70-210/4. Tamronet säljs nu på Cyberphoto för 4000:- som är ett riktigt bra pris, nikons motsvarande är ju 3x så dyrt. Nikon 28/1,8 finns ganska många ute, borde gå att hitta begagnat för typ 3700:-. Vill man ha en zoom så är troligen en 24-70 mest flexibel och passar ju till ett Tamron 70-210/4. 24-70/2,8 kan man ju också välja Tamron
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Eftersom den blev rekommenderad av säljaren i butiken, så tycker jag det stärker möjligheterna att få lämna tillbaka den om man nu inte är nöjd.
[...]
De flesta butiker gör det, men de måste inte.
Så vad vi än tycker kan de strunta i det. Men visst känns det som självklart att en butik som vill ha återkommande kunder och överleva långsiktigt också erbjuder både öppet köp och bytesrätt.

Större kedjor brukar i regel erbjuda det. Medan småhandlarna kan ha svårt att klara det ekonomiskt. En returnerad vara är ju inte helt lätt att sälja till fullt pris.
 
ANNONS