Annons

Inköpsråd, Canon M50, Fuji X-T30 eller Sony a6400

Produkter
(logga in för att koppla)

gh2019

Medlem
Off topic - Hva 250?

Flash har på sätt och vis rätt, keepers förr i tiden var kanske inte många, men man lärde sig känsla för ljuset, fokusera i förväg etc. Och avtryckaren var mekaniskt förbunden med slutaren, ingen fördröjning. Mer ett hantverk än att nuförtiden vara på rätt plats och låta kameran sköta allt. Dessutom blir det med modern teknik och Fuji's jpg med 3 filmsimuleringar på varje tagning en j masa bilder att sortera..
Men jag saknar spotmätningen på min F1 och dess genialiska presentationen + snittbilden, i det senare är Fuji's försöt typ stenålder.

-J!
Ja det är Hva 250.
 

PMD

Aktiv medlem
Men jag saknar spotmätningen på min F1 och dess genialiska presentationen + snittbilden, i det senare är Fuji's försöt typ stenålder.
Den Fujifilmkamera jag tittade i för några år sen (en XE-modell, tror jag) hade en suveränt bra elektronisk snittbild. Klart mycket tydligare att fokusera med än en snittbild i en gammal spegelreflexkamera.
 

kid icarus

Medlem
Intressanta diskussioner här i tråden. :)
Jag har spenderat veckan med att åter kika på tester och kan väl konstatera att alla de tre modeller jag kikat på kommer ge mig bilder av en kvalite som jag kommer bli nöjd med. Canon saknar funktioner som de andra har men är å andra sidan mindre och jag tycker den är trevligare att använda än de andra men Fujin och dess funktioner och framförallt att bilderna blir så "klara" direkt i kameran lockar stort.
Får se om jag kan bestämma mig, tack för er input! :)
 

kid icarus

Medlem
Så här gick det: det blev ingen av de nämnda kamerorna, det blev en Canon M6mkII istället i julklapp till mig själv! Mycket nöjd hittills, har beställt en 18-150 till den nu också. Funderar på att komplettera med en Sigma 30/1.4 eller deras 56a om jag inte nöjer mig med min fina 22a. Har varit kul att sätta på en sökare och adaptra på mina L linser dessutom!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så här gick det: det blev ingen av de nämnda kamerorna, det blev en Canon M6mkII istället i julklapp till mig själv! Mycket nöjd hittills, har beställt en 18-150 till den nu också. Funderar på att komplettera med en Sigma 30/1.4 eller deras 56a om jag inte nöjer mig med min fina 22a. Har varit kul att sätta på en sökare och adaptra på mina L linser dessutom!
Så över ett år efter du fick en massa bra råd dyker du upp igen. Som gubben ur lådan.då Du tackade aldrig de som gav dig en massa hjälp då. Varför skall vi hjälpa dig nu?
Ordet adaptra finns inte i svenska språket. Lins är ett element i ett objektiv. Ett objektiv består av många linselement för dner et mesta.
Kanske skall du tagga ner lite.
 

PMD

Aktiv medlem
Tagga ner? Jag kan inte utläsa något högtaggat i Niklas senaste inlägg. Varför ska vi hjälpa honom nu? Ja, det kan man fråga sig. Han har ju inte bett om hjälp nu.

Uppenbarligen tog det ett tag för Niklas att bestämma sig, så det är väl trevligt att han har återkommit med en berättelse om hur det gick så här en dryg månad efter att han har köpt en kamera baserat på de råd han fick i tråden.

Kul att du är nöjd med ditt val, Niklas!
 

Spooked

Aktiv medlem
Grattis Niklas, jag förstår att du är nöjd. Jag kompletterade själv min 5D mkIV med en M6 mkII och utan sökaren och med 22mm så går den ner i jackfickan.
Jag hade en Sony RX100Va innan men den var för fipplig och jag gillade inte färgåtergivningen den gav. Sen är det kul att kunna använda L-optiken med adapter även om det blir lite oproportionerligt.

M& har öppnat mina ögon för vad spegellöst innebär och jag ser fram emot att byta upp mig till en R5 när den kommer.
https://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=149483&stc=1&d=1580881330
 

Bilagor

Paulso

Medlem
Så över ett år efter du fick en massa bra råd dyker du upp igen. Som gubben ur lådan.då Du tackade aldrig de som gav dig en massa hjälp då. Varför skall vi hjälpa dig nu?
Ordet adaptra finns inte i svenska språket. Lins är ett element i ett objektiv. Ett objektiv består av många linselement för dner et mesta.
Kanske skall du tagga ner lite.
Detta kallas återkoppling som man sällan ser efter att någon har fått tips och hjälp av sina likasinnade. Om någon ska tagga ner så är det du. Du är allmänt otrevlig mot allt och alla.

Grattis Niklas som är nöjd med sitt val!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så över ett år efter du fick en massa bra råd dyker du upp igen. Som gubben ur lådan.då Du tackade aldrig de som gav dig en massa hjälp då. Varför skall vi hjälpa dig nu?
Ordet adaptra finns inte i svenska språket. Lins är ett element i ett objektiv. Ett objektiv består av många linselement för dner et mesta.
Kanske skall du tagga ner lite.
Vet inte om du råkat svara i fel tråd, men här känns ditt arga inlägg helt fel. T ex tackade ju TS i #6, #10 och #23 för alla goda råd.
 
ANNONS