Annons

Ladda ner bilder från eos 550D falerar

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
I natt efter jag fotat månen och skulle ladda bilderna i datorn funkade det inte. Har uppdaterat ominstallerat och grejat några timmar men inget funkar. Har någon en lösning på mitt problem. stängt min brandvägg på datorns begäran m.m men inget funkar... Snälla någon hjälp mig. windows 8.1 (64bit) på kameran har jag firmware Ver 1.1.0
 

martley

Aktiv medlem
Va nog trött i natt. Tänkte inte så långt som till minneskortläsaren.
Bilderna i datorn nu.
Men ändå. Vad kan jag göra för att få ned bilder med USB-sladden.
Har ju funkat innan i natt.
Det ligger nån liten programsnutt installerad som övervakar USB-anslutningen och väntar på att kameran ska anslutas. Jag brukar få ett liknande problem med EOS Utility till min (oftast) WiFi-anslutna kamera. Kameran tycker att den är ansluten, men programmet vill inte komma upp. Det brukar hjälpa att från Aktivitetshanteraren stoppa alla processer som heter nånting med "canon" eller "eos" och sedan starta EOS Utility och ansluta på nytt.
Prova annars att ansluta USB-kabeln till en annan port på datorn, och prova även att byta USB-kabel. Det kan bli slitage på både kabel och kontakter. Och på USB-kontakten i kameran också för den delen, en 550D måste ju ha varit med några år.
 

gliz68

Aktiv medlem
Det ligger nån liten programsnutt installerad som övervakar USB-anslutningen och väntar på att kameran ska anslutas. Jag brukar få ett liknande problem med EOS Utility till min (oftast) WiFi-anslutna kamera. Kameran tycker att den är ansluten, men programmet vill inte komma upp. Det brukar hjälpa att från Aktivitetshanteraren stoppa alla processer som heter nånting med "canon" eller "eos" och sedan starta EOS Utility och ansluta på nytt.
Prova annars att ansluta USB-kabeln till en annan port på datorn, och prova även att byta USB-kabel. Det kan bli slitage på både kabel och kontakter. Och på USB-kontakten i kameran också för den delen, en 550D måste ju ha varit med några år.
Sladden är ny och har funkat tidigare och datorn plingar till när man startar kameran. ska kolla det med "eos" och "canon" sedan . Nu ska jag redigera bilderna.
Blev ca 80 st i natt.
 

gliz68

Aktiv medlem
Sladden är ny och har funkat tidigare och datorn plingar till när man startar kameran. ska kolla det med "eos" och "canon" sedan . Nu ska jag redigera bilderna.
Blev ca 80 st i natt.
Nu har jag vart inne och stoppat eos och canon-program men det hjälpte inte.
Finns det något annat program man kan använda än eos utillity?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske...

Kanske har du råkat ändra på inställningen i kameran som låter kameran komma upp som en lagringsenhet i datorn. Där finns ett val ( leta i menyn i kameran) och jag tror att det man ska välja heter mass storage unit eller något i den stilen. Kommer inte ihåg men jag har själv råkat ut för det på caonkamera.
 

martley

Aktiv medlem
Visst fungerar det säkert att kopiera från Mass Storage, det var så jag gjorde jämt med min gamla 400D, men EOS Utility har en del bekväma funktioner som att sortera in bilderna i filkataloger efter datum, och hålla reda på vilka bilder som redan har kopierats.

Här är lite felsökningstips:
Nånting måste ju ha hänt sedan det senast fungerade. Fundera lite på vilka saker som har ändrats. Kamerainställningar t.ex, eller olika programuppdateringar i kameran eller datorn. Det finns ju förstås en liten risk att det är något som har gått sönder. Ett sätt att kontrollera det är att prova att ansluta kameran till en annan dator, och prova att ansluta en annan kamera till datorn, eller bara testa att en vanlig USB-sticka fungerar att ansluta i samma USB-uttag.
 
ANNONS