Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna går inte att redigera i Lightroom! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Senderman

Avslutat medlemskap
Har alltid redigerat alla bilder i iPhoto, vilket varit både enkelt och kul. Har dock börjat märka nackdelar med ett jättebibliotek på 100.000 bilder: Segt och med begränsade redigeringsmöjligheter. Fick tipset om Lightroom på fotomässan i höstas och köpte en bok i ämnet.

Efter 3 månader har jag fortfarande inte lyckats redigera EN ENDA BILD!! Trots att både boken och programmet är på svenska.

Det går inte redigera eller radera originalbilder efter import. Exempel på Felmeddelande: ”Det går inte att ta bort originalfilen eftersom den saknas eller finns på en volym som är offline”.
Faktum är dock att hårddisken både är inkopplad (symbolen finns på skrivbordet) och jag kan gå in i mappen och se att alla RAW-filerna ligger där de ska!
Däremot har jag avlägsnat minneskortet från kortläsaren efter importen. Varför känner då inte LR av de importerade filerna på den externa hårddisken?

Det står frågetecken på alla mapparna i LR-biblioteket (över 7000 nu) och enbart miniatyrbilderna syns i Biblioteket.
Sätter jag in minneskortet med de senaste bilderna igen i kortläsaren är dom nu gråmarkerade och går inte att importera (vilket väl betyder att de redan ÄR importerade?). Jag har nu hamnat i en ”rävsax” och kan inte komma åt bilderna från något håll!

Så här jobbigt och komplicerat var aldrig iPhoto, trots sina begränsningar. Och själv har jag blivit gråhårig efter 3 månaders dagliga försök att lösa det hela!

Någon som kan hjälpa??
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En viktig sak i sammanhanget. LR flyttar inte på bilderna utan sparar en länk till där originalfilen ligger. Man bör först föra över bilderna till hårddisken och sedan importera till Lightroom. Det låter som om LR tror att bilderna finns på minneskortet. Det är dessa den vill länka till. Att de råkar finnas på HD också bryr sig inte LR om om ursprungslänken går till minneskortet.

Jag vill kunna vara fri att byta mjukvara när jag vill så jag använder ingen katogfunktion utan importerar bilderna till en mapp på datorn t ex "1501hemma" och dit för jag överbilderna utan något program inkopplat. Jag bara drar bilderna dit från minnneskortet. Sedan går jag och öppnar LR katogfunktion och importerar bilderna. Därifrån kan jag redigera. Finns bilderna på hårddisken är det bara att rensa LR katalogen och gå till importera och importera från rätt mapp. Det enda sättet man raderar en fil permanent i LR är om man går in i frammkallningsmenyn och använder radera bild från disk. Katalogen är bara LR minne av var bilden finns. Hittar LR inte originalfilen dyker ett "?" upp över bilden.
 

grummel

Aktiv medlem
Högerklicka på en av mapparna i lightroom – som har frågetecken över sig – välj där sök original, hitta original eller något liknande. Då kommer en ruta upp där du ska klicka i vart mappen ligger på datorn. Sen brukar den söka upp så alla mapparna poppar upp. I värsta fall får du göra samma sak för varje mapp.

Hoppas det fungerar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig två orsaker:

1) När du har importerat från minneskortet har du valt "Add" istället för "Copy" (antar att det heter Lägg till och Kopiera på svenska). I så fall kommer bilderna att saknas så fort minneskortet kopplas bort (Default så kopplas det bort direkt efter import).

2) Du har gjort "Copy" vid importen och bilderna har hamnat på din externa hårddisk. Av någon anledning så har sedan den externa hårddisken fått en annan enhetsbokstav, då hittar inte Lightroom bilderna.

Förslaget ovan om att högerklicka de mappar som har frågetecken och "peka om" dem till där filerna finns bör fixa problemet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Man bör först föra över bilderna till hårddisken och sedan importera till Lightroom.
Man kan göra så men jag tycker det är fel att säga att man bör göra det.

Jag gjorde själv så när jag började med LR men efter att ha förstått hur kompetent Lightroom är på att hantera importen är det mycket snabbare att låta programmet sköta hela processen. En uppenbar fördel är att programmet kan organisera bilderna direkt efter en kronologisk struktur så slipper man hålla på med det själv.

Det är förstås viktigt att man lär sig hur programmet funkar och vilka val man skall kryssa i och inte - men nog kan man låta programmet hantera hela flödet.
 
Har alltid redigerat alla bilder i iPhoto, vilket varit både enkelt och kul. Har dock börjat märka nackdelar med ett jättebibliotek på 100.000 bilder: Segt och med begränsade redigeringsmöjligheter. Fick tipset om Lightroom på fotomässan i höstas och köpte en bok i ämnet.

Efter 3 månader har jag fortfarande inte lyckats redigera EN ENDA BILD!! Trots att både boken och programmet är på svenska.

Det går inte redigera eller radera originalbilder efter import. Exempel på Felmeddelande: ”Det går inte att ta bort originalfilen eftersom den saknas eller finns på en volym som är offline”.
Faktum är dock att hårddisken både är inkopplad (symbolen finns på skrivbordet) och jag kan gå in i mappen och se att alla RAW-filerna ligger där de ska!
Däremot har jag avlägsnat minneskortet från kortläsaren efter importen. Varför känner då inte LR av de importerade filerna på den externa hårddisken?

Det står frågetecken på alla mapparna i LR-biblioteket (över 7000 nu) och enbart miniatyrbilderna syns i Biblioteket.
Sätter jag in minneskortet med de senaste bilderna igen i kortläsaren är dom nu gråmarkerade och går inte att importera (vilket väl betyder att de redan ÄR importerade?). Jag har nu hamnat i en ”rävsax” och kan inte komma åt bilderna från något håll!

Så här jobbigt och komplicerat var aldrig iPhoto, trots sina begränsningar. Och själv har jag blivit gråhårig efter 3 månaders dagliga försök att lösa det hela!

Någon som kan hjälpa??
Jag lärde mig detta med lightroom och import genom att bli medlem på Moderskeppet, kostar 99 kr/månad och du är medlem hur länge du vill.
 

Senderman

Avslutat medlemskap
Det börjar fungera så smått....

Ett stort tack för alla inlägg!!

Har nu suttit halva natten och klickat på mappar och ryckt i reglage och sakta men säkert börja det hända saker. Bilderna börjar återkomma (tack grummel och AFJ) och nyuppladdningar kommer att fungera bättre framöver (tack Fredrik och Guldblossoms).

Lightroom är som att sätta sig i en formel 1-bil efter att ha kört vespa i alla år. Men vilka möjligheter det verkar finnas!

Som sagt - stort tack!
 
ANNONS