Annons

Final Cut Pro X vs Adobe Premiere Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

_OLLE_98

Medlem
Tja, detta är min första tråd på detta forum och jag har inte hittat någon liknade från dom 5 senaste åren!

Som rubriken lyder undrar jag helt enkelt vilket program som är bäst att använda!

Har använt Fcpx i ca 1,5 år och kan det bra. Men jag funderar på om de är värt att byta till Adobe Premeire Pro!? I stort sätt alla som är lite erfarna använder ju Adobe pp! Så vad är det egentligen som gör att så många föredrar Adobe pp och vad är det som är bättre med det! Är det ett stort steg att gå över från fcpx till Adobe pp? Jag har kollat lite på ”basic” tutorials om Adobe pp och det bygger ju på samma principer men designen är ju helt annan. Vad är det mer som skiljer. Och vad behöver man egentligen Adobe After Effects till? Kan man göra en hel film i genom att bara använda PP eller måsta man ha AE för att lägga till effekter o.s.v. En annan fråga också, pluginet Twixtor som exempel fungerar Twixtor versionen till AE också till PP eller måste man ha två separata versioner?

// Olle 17 år
 

holck

Aktiv medlem
Tja, detta är min första tråd på detta forum och jag har inte hittat någon liknade från dom 5 senaste åren!

Som rubriken lyder undrar jag helt enkelt vilket program som är bäst att använda!

Har använt Fcpx i ca 1,5 år och kan det bra. Men jag funderar på om de är värt att byta till Adobe Premeire Pro!? I stort sätt alla som är lite erfarna använder ju Adobe pp! Så vad är det egentligen som gör att så många föredrar Adobe pp och vad är det som är bättre med det! Är det ett stort steg att gå över från fcpx till Adobe pp? Jag har kollat lite på ”basic” tutorials om Adobe pp och det bygger ju på samma principer men designen är ju helt annan. Vad är det mer som skiljer. Och vad behöver man egentligen Adobe After Effects till? Kan man göra en hel film i genom att bara använda PP eller måsta man ha AE för att lägga till effekter o.s.v. En annan fråga också, pluginet Twixtor som exempel fungerar Twixtor versionen till AE också till PP eller måste man ha två separata versioner?

// Olle 17 år
Nu startar du ett krig ;)

Jag har kört bägge men stannar vid FCPX. Snabbheten i FCPX är oslagbar men möjligheterna är större i PP. Fler plugins till PP även om det dyker upp mycket till Final Cut.

Final Cut känns lite iMovie om jag ska vara ärlig. Jag editerar 4K på min 13" laptop i samma hastighet som jag editerar HD i Premiere Pro. (Bägge prores).

Nu kör jag väl i regel proxys men just hastigheten är så enormt bra i fcxp. Att synca klipp för musikvideos är underbart.

Däremot klarar Adobe att köra RAW direkt på timelinen. Bägge har för och nackdelar och man kan skicka klippningar mellan de olika i XML-format.

// A
 

bentelkalb

Aktiv medlem
För min del så är det flera orsaker att Premiere är bättre.

Premiere är typ branschstandard och Adobe har hela paketet. Det intigrerar med deras andra applikationer som After Effects, photoshop, audition mm...... Det är en stor fördel.

Tyvärr har de börjat med cloud, vilket är BÖK och inte fungerar så bra.
 

holck

Aktiv medlem
För min del så är det flera orsaker att Premiere är bättre.

Premiere är typ branschstandard och Adobe har hela paketet. Det intigrerar med deras andra applikationer som After Effects, photoshop, audition mm...... Det är en stor fördel.

Tyvärr har de börjat med cloud, vilket är BÖK och inte fungerar så bra.
AVID, PP och FCPX används alla inom branchen vågar jag påstå.

Däremot köper jag argumentet med integreringen mot övriga paketen från Adobe.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror på att man skall använda det verktyg man kan.
Kan inte verktyget det man vill så är det dags att se sig runt efter en lösning på det problemet.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tror på att man skall använda det verktyg man kan.
Kan inte verktyget det man vill så är det dags att se sig runt efter en lösning på det problemet.
Självklart är det så. Man ska också ha verktyg efter behov. Själv började jag med mycket enklare verktyg och det var helt fullgott för mina behov då. Jag har kört både cyberlink powerdirector och Sony Vegas tidigare.

Final Cut har jag dock aldrig använt.... Det kanske är bra med. Men den stora fördelen som ja gser med PP är som sagt integreringen av andra program, även om det kanske inte år så många amtörer som har det behovet.

Glömde svara på TS fråga:

Ja man kan absolut göra hel film i PP och effekter. Greenscreen, text, plugins mm. Men after effects är mer specifikt för effecter.
 

holck

Aktiv medlem
Jag tycker att Adobe After Effect är förlegat.
Jag ser ingen som helst vits med det programmet nu när Fusion är gratis och NOD-baserat.

Jag är ingen VFX-expert och kanske är det bara lättare att arbeta med noder för mig..

Dock blir det mycket ut och in mellan program - jobbigt flöde att arbeta i.

Jag har editerat i en massa olika program inkl. vegas och alla har för / nackdelar.

Beträffande långfilm i Premiere Pro? - kolla filmen nedan..

https://www.youtube.com/watch?v=-_k2dFVRPLc
 
ANNONS