Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6000 svart + E 16-70/4 ZA OSS

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Det kom förhandsinformation för ett tags sen om helt nya telefoner, Xperia X i tre varianter, i reklamen med autofokus så kommer det upp en ganska stor rektangel som man då bara duttar till när ett rörligt motiv faller in i rutan och låser på motivet.
.
Den finessen du tar upp är användbar och finns i Samsung NX1. Kan även konfigureras så att man pekarl på ett visst ställe på skärmen (där man vill ha skärpan) så tar kameran en bild direkt utan att avtrycket behöver användas, men även konfigurerbar så att motivet följs tills avtryckaren aktiveras.

Har bara provat den för one-shot och det fungerar bra. Eftersom källkoden är öppen kan sannolikt andra funktioner konstrueras av den som så önskar (och kan).

Det är väl så att många funktioner kommer först i smartphones och sedan ynglar av sig så de hamnar i de mer renodlade kamerorna.

Finessen är inte nödvändig för mig, men jag förstår att många vill ha den.
 

PMD

Aktiv medlem
Pekskärm som gör det möjlighet att flytta fokus med ett finger är mycket användbart för videografer, så jag tror att Mats har rätt några inlägg upp att det skulle säljas fler A6xxx till folk som sysslar video om dessa kameror hade pekskärm.

Det är lite konstigt att Sony som är en rätt så innovativ kameratillverkare är så konservativt när det gäller införandet av pekskärm.

(För stillbild är det inte alls lika viktigt, emrm).
 

Bengf

Aktiv medlem
Den finessen du tar upp är användbar och finns i Samsung NX1. Kan även konfigureras så att man pekarl på ett visst ställe på skärmen (där man vill ha skärpan) så tar kameran en bild direkt utan att avtrycket behöver användas, men även konfigurerbar så att motivet följs tills avtryckaren aktiveras.

Har bara provat den för one-shot och det fungerar bra. Eftersom källkoden är öppen kan sannolikt andra funktioner konstrueras av den som så önskar (och kan).

Det är väl så att många funktioner kommer först i smartphones och sedan ynglar av sig så de hamnar i de mer renodlade kamerorna.

Finessen är inte nödvändig för mig, men jag förstår att många vill ha den.

Gamla A77 ( 2011 ) har en fokusruta som då skulle låsa och följa motivet, men den där rutan började att vandra lite hur som helst det var ingen ordning på den, gick kanske om motivet rörde sig i slow motion, man begriper ju inte hur dom kunde godkänna en sådan inte ens halvfärdig funktion. Grundidén var inte så dum kan man tycka, men nu fins den i telefoner, förbålt synd att inte NX1 får en efterföljare.

När jag köpte den första digitala kameran så var det ett ständigt gluttande på skärmen i tid och otid, nu gör jag inte det så mycket, och jag tar inte så där drösvis med bilder eller, och så skulle man titta på skärmen så man nästan blev nervig på kuppen.
 

martinot

Aktiv medlem
Ånnu märkligare är att det fanns på vissa NEX-modeller, men att de sen har tagit bort det. Jag har det t.ex. på min NEX-5N.


/Mats
Skulle tippa på att det är en kostnadsfråga (precis som IBIS), och en kompromiss av vad man vill inkludera, eller inte, i en specifik modell med en bestämd målprisbild. Till skillnad ifrån IBIS så blir det ju en ytterst merginell ökning av vikt/storlek, så tror inte att det varit avgörande i detta fallet.

Med alla väl fungerande touchsensorer/digitizer som även sitter i relativt billiga telefoner, så skulle jag dock misstänka att det kostanden inte är så exrtemt hög (tror IBIS är dyrare).

Inte desto mindre så skall +/- gå ihop i slutändan, och Sony måste hålla och kunna motivera slutpriset som kunderna får betala för kamerahuset.

Som alltid är det nog en kompromiss och avvägningsfråga, men skulle misstänka att i takt med att priserna på touch/digitizer-hårdvaran går ner för varje år, så kommer det att så småningom bli mer eller mindre standard med touch på de flesta kommande kamerahus.

Har det själv på bägge mina Lumix-kamerahus (GM1 & GM5), och är rätt smidigt även vid fotande (speciellt att välja fokusområde, men även vid inzoomning av bilder).
 

smislo

Aktiv medlem
Har skaffat Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 OSS PZ, väldigt nätt kombo med A6000, I like it. Får plats i sido fickan på byxor...

Får jag använda mina NIKON blixtar (SB-24, SB-26, SB-800) med A6000 utan att skada kameran eller blixt, naturligtvis utan att förvänta sig att TTL automatik funkar?
 
ANNONS